Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Primární krycí pletiva
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Stavba a vznik Země Projevy života
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Základní škola Kladruby
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Čeleď bobovité Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Projevy.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Pohyby rostlin.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Anatomie rostlinných orgánů
Škola:. Základní škola Kladruby
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 7. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.7 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Dráždivost a pohyby rostlin Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Dráždivost a pohyby rostlin. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Je vhodné, ale ne nutné, aby měli PC k dispozici i žáci. Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: taxe, tropismy, nastie Ověřený dne: 9. 12. 2013

Dráždivost a pohyby rostlin

Dráždivost a pohyby rostlin Dráždivost = reakce pohybem nebo růstem na vnější fyzikální nebo chemický podnět Pohyb Pasivní (větrem, vodou…) Aktivní Fyzikální – vykonávají je živé i odumřelé části rostlin Vitální - vykonávají je pouze živé rostliny nebo jejich části

Fyzikální pohyby Hygroskopické (=bobtnavé) Vyvolané změnou vlhkosti Př.: otevírání a zavírání šišek jehličnanů zakrucování koncových částí lusků Obr. 5 Obr. 4

Explozivní (=mrštivé) Způsobeny rozdílným napětím nebo prudkým vyrovnáním turgoru v pletivech Př.: netýkavka (vystřelování tobolek) Obr. 6

Fyzikální pohyby Kohezní Založeny na přilnavosti molekul vody k vnitřní straně buněčné stěny Př.: otevírání sporangia kapradin Obr. 3

Fyzikální pohyby Pohlcovací Způsobeny podtlakem uvnitř měchyřku Př.: bublinatka vyrovnáváním tlaku pohltí živočicha Obr. 2

Vitální pohyby Lokomoční TAXE Ohybové TROPIZMY NASTIE NUTAČNÍ VARIAČNÍ

Lokomoční pohyby (TAXE) POZITIVNÍ TAXE = Aktivní pohyb rostlin ke zdroji stimulu Př.: fototaxe, termotaxe, hydrotaxe, chemotaxe, geotaxe Úkol: Pokus se popsat vlastními slovy, co znamenají výše zmíněné pojmy. Vyhledej v literatuře či na internetu příklady k pojmům. NEGATIVNÍ TAXE = aktivní pohyb od zdroje stimulu

Správné odpovědi… Fototaxe = aktivní pohyb za světlem Termotaxe = aktivní pohyb za teplem Hydrotaxe = aktivní pohyb za vodou Chemotaxe = aktivní pohyb za nějakou chemickou látkou Geotaxe = aktivní pohyb směrem k zemské gravitaci

Ohybové pohyby Paratonické TROPIZMY NASTIE Autonomní NUTAČNÍ VARIAČNÍ Vyvolané vnějším podrážděním TROPIZMY NASTIE Autonomní Samovolné NUTAČNÍ VARIAČNÍ

TROPISMY Jsou orientované - směr ohybu je závislý na směru působení Fototropismus Geotropismus Chemotropismus Úkol: Pokus se popsat vlastními slovy, co znamenají výše zmíněné pojmy. Vyhledej v literatuře či na internetu příklady k pojmům.

Správné odpovědi… Fototropismus = ohyb rostliny za světlem Geotropismus = ohyb rostliny směrem za zemskou gravitací Chemotropismus = ohyb rostliny za nějakou chemickou látkou

Fototropismus u slunečnice Obr. 1

NASTIE Jsou neorientované – směr ohybu není závislý na směru působení Termonastie Fotonastie Seizmonastie Úkol: Pokus se popsat vlastními slovy, co znamenají výše zmíněné pojmy. Vyhledej v literatuře či na internetu příklady k pojmům.

Správné odpovědi… Termonastie = ohyb rostliny vyvolaný teplem Fotonastie = ohyb rostliny vyvolaný světlem Seizmonastie = ohyb rostliny vyvolaný otřesem zemské kůry

NUTAČNÍ (růstové) Nestejná rychlost růstu buněk Př.: kývavé pohyby klíčních rostlin http://www.youtube.com/watch?v=NUOzVynk4Ao

VARIAČNÍ (turgorové) Způsobeny změnou vnitřního tlaku v buňce v důsledku přijetí vody Př.: v noci klesání a zvedání lístků jetele

Použitá literatura a internetové zdroje H. Zell. Helianthus annuus [online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helianthus_annuus_003.JPG> Fischermans. Utricularia jamesoniana [online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Utricularia_jamesoniana_8.jpg> UBA. Esporangio helecho [online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Esporangio_helecho.jpg> ZooFari. Mesquite legumes.jpg[online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mesquite_legumes.jpg?uselang=cs> Randi Hausken. Spruce cones[online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Spruce_cones_(2383147130).jpg> Paul Lucas. Orange Common Jewelweed next to the Grand Union Canal[online]. [cit. 27. 10. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Orange_Common_Jewelweed_next_to_the_Grand_Union_Canal_,Kibworth_(7873526380).jpg> ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5