Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.03 Anotace: Prezentace seznamuje s projevy živých organismů – pohybem a dýcháním. Vzdělávací oblast: Základní projevy živých organismů,
1.E Biologie.
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Obecná biologie.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pohyby rostlin Jedná se o pohyby orgánů, rostliny nechodí, pohybují se pouze fotoautotrofní bičíkovci. Hnací silou je vnější prostředí nebo vnitřní rostlinné.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
autor: Radka Vašíčková
Pohyby rostlin Schopnost rostlin reagovat pohybem na vnější fyzikální nebo chemický podnět se označuje dráždivost.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rostliny.
Biologie 1.ročník.
Životní projevy rostlinné buňky Mgr. Helena Roubalová
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Látkový a energetický metabolismus rostlin
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Světlo a barvy v přírodě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Zvláštnosti metabolismu rostlin
LES ŘASY.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Základní struktura živých organismů
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: Z AOSTŘENO NA PŘÍRODU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Pohyby rostlin Znaky na listech Nezelené rostliny
Pohyby rostlin.
P OHYBY ROSTLIN, JEJICH VÝVOJ A RŮST Karolína Kleinová Oktáva 2015/16 Cvičení z biologie.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické instalace (rozdělení.
Fyziologie rostlin Zabývá se vnitřními životními pochody rostlin.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přiřaď vitamíny Zdraví.
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Poznáváme nástroje NA ZAHRADĚ.
4. Buňky.
Živé organismy.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

Pohyby rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Pasivní pohyby rostlin jsou výsledkem působení sil mimo rostlinu, pohyb semen a plodů rozdělení: anemochorie hydrochorie zoochorie epizoochorie endozoochorie myrmekochorie ornitochorie antropochorie Pohyby rostlin

Pasivních pohyby rostlin Jaké pasivní pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Pasivních pohyby rostlin Jaké pasivní pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Pasivních pohyby rostlin Jaké pasivní pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Aktivní pohyby rostlin 1. Fyzikální pohyby: založeny na zákonitostech, platících i pro neživou přírodu; na živých i neživých orgánech rostlinného těla rozdělení: hygroskopické = bobtnavé kohézní pohyby explozivní pohyby Pohyby rostlin

Aktivní pohyby - fyzikální Jaké aktivní fyzikální pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Aktivní pohyby - fyzikální Jaké aktivní fyzikální pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Aktivní pohyby - fyzikální Jaké aktivní fyzikální pohyby představují obrázky? Pohyby rostlin

Aktivní pohyby rostlin 2.Vitální pohyby: lokomoční pohyby = taxe – z místa na místo a) v buňce – pohyb cytoplazmy, buněčného jádra, plastidů b) celých buněk a kolonií – sinice, řasy, hlenky, zoospory fototaxe – pohyb za světlem (sinice, zelení bičíkovci) chemotaxe – (rejdivé výtrusy, spermatozoidy) aerotaxe – za kyslíkem (bakterie) termotaxe – za vyšší teplotou hydrotaxe – za vodou (hlenky) geotaxe – proti směru gravitace (řasy k hladině vody) pozitivní – pohyb za podnětem, negativní taxe - od podnětu Pohyby rostlin

Aktivní pohyby rostlin 2. Vitální pohyby: 2. ohybové pohyby – u vyšších rostlin, zakřivování orgánů a změna jejich postavení růstové pohyby = nutační - nevratné turgorové pohyby = variační - vratné autonomní = samovolné – nutační indukované = vyvolané – nutační i variační tropismy = orientované pohyby – pozitivní, negativní fototropismus – jednostranné světlo, aerotorpismus – reakce na kyslík chemotropismus - na chemické látky v prostředí, tigmotropismus - dotyk hydrotropismus – jednostranně působící vlhkost, termotropismus – reakce na změnu teploty nastie = neorientované pohyby termonastie – vyvolané změnou teploty, fotonastie – změna intenzity světla tigmonastie – reakce na dotyk, chemonastie – reakce na styk s chemikálií) seismonastie – mechanickým otřesem, nyktinastie = spánkové pohyby

Rozdělení pohybů rostlin Pohyby rostlin Pasivní anemochorie hydrochorie zoochorie antropochorie Aktivní Fyzikální Hygroskopické Kohezní explozivní Vitální Lokomoční pohyby Fototaxe Chemotaxe hydrotaxe Ohybové pohyby autonomní samovolné indukované vyvolané tropismy orientované pohyby fototropismus geotropismus tigmotropismus hydrotropismus nastie neorientované pohyby termonastie fotonastie tigmonastie nyktinastie seismonastie Pohyby rostlin

použité zdroje viz. prezentace: „Zdroje a literatura“ Pohyby rostlin