Mikroekonomie I Zásahy státu do cen

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomická politika a zásahy státu do cen
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie I Externality Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Ekonomická gramotnost
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Volné zdroje, volné statky a veřejné statky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Celkový a mezní produkt
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Zásahy státu do cen Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Cenový strop (maximální cena) Prodávající nesmí požadovat cenu vyšší, než je státem stanovený cenový strop. Cenový strop vyvolává neefektivnost. Při množství Q1 je mezní užitek vyšší než mezní náklady. Aby lidé dostali nedostatkové zboží, jsou ochotni nést nepeněžní náklady. Ztráta času obětovaná na získání nedostatkového zboží (služby), je nepeněžním nákladem kupujícího. jízdné (Kč) D S 20 rovnovážné jízdné 16 E cenový strop (maximální jízdné) 12 D S Q1 Q2 množství (os./km) nedostatek Cenový strop na trhu autobusové dopravy – Rovnovážná cena je 16 Kč. Cenový strop 12 Kč vyvolává na trhu nedostatek v rozsahu Q2-Q1. Prodávané a kupované množství Q1 není efektivní, protože jeho mezní užitek (20 Kč) je vyšší než jeho mezní náklady (12Kč)

Spotřební daň Je vybírána z naturální jednotky zboží, např. z litru benzínu nebo krabičky cigaret atd. Břemeno spotřební daně dopadá jak na spotřebitele, tak i na výrobce. P (Kč/krab.) D S´ S 40 5 37 35 S´ D S 700 650 Q(mil/krab.) Původně byl trh cigaret v rovnováze při množství 700 mil. krabiček a ceně 37 Kč za krabičku. Po uvalení spotřební daně 5 Kč se křivka nabídky posune nahoru o 5 Kč a nová rovnováha na trhu se ustálí při množství 650 mil. krabiček a ceně 40 Kč za krabičku. Výrobce z těchto 40 Kč odvede státu 5 Kč, takže mu zbude 35 Kč.

Subvence k ceně Subvence – státní zásah do cenového systému. Stát doplácí výrobcům k ceně určitou částku - subvenci. Jedná se o zápornou spotřební daň. Stát vyplácí subvenci jen výrobcům, ve skutečnosti subvencuje jak výrobce, tak i spotřebitele (umožňuje spotřebitelům kupovat za nižší ceny). Výrobci subvencovaných statků tvoří mnohem méně početnou skupinu než jejich spotřebitelé. Proto jsou výrobci, kteří mají ze subvencí prospěch. Z obrázku na další straně je vidět, že produkované množství není optimálním množstvím, protože mezní náklady na jeho výrobu jsou vyšší než mezní užitek z jeho spotřeby. Zemědělci dokáží na vlády vyvíjet silný tlak a subvencování si vynutit, zatímco daňoví poplatníci se nedokáží účinně bránit. Někteří ekonomové odůvodňují zemědělské subvence tím, že zemědělská výroba má dlouhý produkční cyklus a nemůže se přizpůsobovat změnám v poptávce tak pružně jako průmysl a služby. Zahraniční obchodní partneři se často brání dovozům subvencovaných výrobků a nezřídka přijímají odvetná opatření – buď uvalují na subvencované zahraniční zboží cla, nebo začnou rovněž subvencovat.

Subvence k ceně D S S´ E 6,50 A 1,50 Kč 6 5 E´ S D S´ P (Kč/l) D S S´ E 6,50 A 1,50 Kč 6 5 E´ S D S´ 2000 2200 Q(mil. l) Subvence 1,50 Kč k litru mléka posunula funkci nabídky dolů o 1,50 Kč. Tržní rovnováha se změnila z původního bodu A v bod E´, kde spotřebitelé nakupují 2 200 litrů mléka za cenu 5 Kč/l. Producenti mléka však dostávají cenu 6,50 Kč/l (včetně subvence)

Shrnutí Cenový strop vyvolává neefektivnost. Ta spočívá v tom, že poskytované množství statku je menší než optimální: mezní užitek je vyšší než mezní náklady. Cenové stropy vyvolávají na trhu nerovnováhu – nedostatek. Mnoho lidí je ochotno nést nepeněžní náklady: aby nedostatkové zboží dostali, stojí dlouhé hodiny ve frontách, nebo ztrácejí čas hledáním zboží na vzdálených trzích. Břemeno spotřební daně dopadá jak na spotřebitele, tak i na výrobce. Subvencováním cen chce stát pomoci některým výrobcům. Ačkoli stát vyplácí subvenci jen výrobcům, subvencuje jak výrobce, tak i spotřebitele. Prospěch ze subvencí však mají ti, kdo tvoří malou skupinu. Obvykle jsou to výrobci. Subvencování ceny vyvolává neefektivnost – vede k produkci nadoptimálního množství.