Mendelovy zákony, zpětné křížení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
II. Mendel Museum (Museum of Genetics) Genetika Genetika je obecně věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav. Sleduje variabilitu, rozdílnost.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
Příklady z genetiky.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Mendelovy zákony, zpětné křížení VY_32_INOVACE_04-08 Mendelovy zákony, zpětné křížení J. G. Mendel, I. a II. Mendelův zákon, rozlišení heterozygotů

I. Mendelův zákon O uniformitě F1 generace a shodnosti reciprokého křížení Při křížení rodiče homozygotně dominantního s rodičem homozygotně recesivním vznikají genotypově i fenotypově shodní heterozygotní potomci = uniformní (AA x aa → Aa) Není důležité, který rodič je homozygotně dominantní, výsledky budou stejné (nebereme v úvahu mimojadernou dědičnost a dědičnost na pohlaví vázanou)

Příklad Černooká žena (homozygotně dominantní) si vezme modrookého muže. Jak budou vypadat jejich potomci? Autor:Otovab, Název: Monohybridismus.jpg Zdroj:http:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Monohybridismus.jpg Licence:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/cz/deed.cs

Všichni potomci budou černoocí heterozygoti (Aa). Řešení: Černooká žena………AA Modrooký muž…….…aa P: AA x aa F1: Aa Všichni potomci budou černoocí heterozygoti (Aa).

II. Mendelův zákon O nestejnorodosti F2 generace Při vzájemném křížení heterozygotů (Aa x Aa) vznikají různorodí potomci, jejichž genotypový štěpný poměr je 1:2:1 a fenotypový štěpný poměr je 3:1

Příklad Hnědooká žena (heterozygot) si vezme hnědookého muže (heterozygot). Jak budou vypadat jejich potomci? Autor:Otovab, Název: Monohybridismus.jpg Zdroj:http:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Monohybridismus.jpg Licence:http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/cz/deed.cs

Řešení: Hnědooká žena………...Aa Hnědooký muž…………Aa P: Aa x Aa F1: AA, Aa, aa Polovina potomků bude hnědookých heterozygotů (Aa), čtvrtina hnědookých homozygotů dominantních (AA) a čtvrtina modrookých homozygotů recesivních (aa).

Zpětné křížení Křížení heterozygotního potomka s homozygotně recesivním rodičem Používáme tehdy, chceme-li rozlišit v chovu heterozygotní a homozygotní jedince Vzniklou generaci z procesu zpětného křížení označujeme B (backcross)

Aa x AA Genotypový štěpný poměr: 1 (AA) : 1 (Aa) Fenotypový štěpný poměr: uniformní Autor:doc. MUDr. Ondřej Šeda, PhD., Název: Dominantbackcross.png Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Dominantbackcross.png licence:http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/cz/deed.cs

Aa x aa Genotypový štěpný poměr: 1 (Aa) : 1 (aa) Fenotypový štěpný poměr: 1 (Aa) : 1 (aa) Autor:doc. MUDr. Ondřej Šeda, PhD., Název: Recessivebackcross.png Zdroj:http://www.wikiskripta.eu/index.php/Soubor:Recessivebackcross.png licence:http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/cz/deed.cs

Zpětné křížení Př. P: BB (černý pes) x bb (hnědá fena) F1: Bb (černí) x Bb F2: BB Bb Bb bb (BB černí, ale Bb nese žádoucí hnědý gen - potřebuji tohoto potomka najít) B: Bb (potomek) x bb (rodič) B1: Bb Bb bb bb (objevili se hnědí jedinci→potomek z F2 je heterozygot, nese gen pro hnědou barvu)

Otázky Co si pamatuješ o J. G. Mendelovi? Jak zní I. a II. Mendelův zákon? Jak vypadají uniformní potomci? Kdy provádíme zpětné křížení?

Autor DUM: Kateřina Turoňová Děkuji za pozornost Autor DUM: Kateřina Turoňová