Emil Kolben & Čeněk Daněk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nicola Tesla století.
Advertisements

Česká společnost se učí podnikat
STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ PLZEŇ
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR
Jana Gallistlová, IX.A Mgr. Jan Kříž
slavný americký průmyslník
PO BOX 8 (Českobrodská 108n), Praha 3, Česká republika
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Významné osobnosti fyziky a chemie
FIRMA BAŤA A TÁBORSKO Ing. Vladimír Štípek, Ph. D
© Siemens AG. All rights reserved. Mnichov, Vídeň, Praha ? Pavel Kaidl, 3.května 2011 Oddělení komunikace v rámci nadnárodní a víceoborové společnosti.
STROJÍRENSKÝ PRŮMYSL ČR Autor: Mgr. Jana Závodná
František Křižík.
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Kouzla žárovky a její vznik a vývoj Thomas Alva Edison Thomas Alva Edison František Křižík.
Musilová Kateřina – začalo se tu těžit uhlí.
Henry Ford - Narodil se: 30. července 1863 v Dearborn, Michigan, USA - Umřel: 7. dubna vyučil se zámečníkem a pak se stal opravářem parních strojů.
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: František Křižík
USA v 19. století.
František Křižík.
Českomoravská elektrotechnická asociace partner Veletrhy Brno a.s. MSV 2009 Českomoravská elektrotechnická asociace, odborný garant MSV 2009 a spolupořadatel.
Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD)
Narozen: 15. února 1831 Přeštice - † 11.března.1908 Praha
ČESKÉ ZEMĚ PŘED PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
Významné osobnosti fyziky a chemie Nikola Tesla americký fyzik
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
OTTO WICHTERLE -Narodil se: v Prostějově
Keramika po 2. světové válce
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Jindřich Doubek Číslo materiálu 7_1_F_14 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 3.ročník.
Znak Švýcarské konfederace Vlajka Švýcarské konfederace.
František Křižík.
Věda a technika konce 19.st.
Česká společnost před 1. světovou válkou
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
VY_32_INOVACE_20_Emil Škoda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
František Křižík narodil se v 8. července 1847 v Plánici u Klatov
Hospodářství ČR Název školy
OSOBNOST František Křižík Vypracovaly: Kateřina Nováková
Teplárna Otrokovice a.s.
Tomáš Garrigue Masaryk
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Thomas Alva Edison Nikola Tesla
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK Státník, politik, filozof a pedagog Vypracoval: Lukáš Horák IX.B.
ENERGO-PRO GROUP Working in compliance with nature.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa města s ulicí Křižíkova: Brno, Liberec, Benešov, Krásná Lípa, Čelákovice, Jičín,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_14. ROZVOJ PRŮMYSLOVÉ VÝROBY 2. POLOVINA 19.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Marie Curie-Sklodowská
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
Thomas Alva Edison – geniální vynálezce
Tovární výroba a stroje v 19. století
Průmyslová revoluce 9 Technická revoluce.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novověk – průmyslová revoluce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Strojírenský průmysl ČR 2.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Vlastnosti střídavého proudu
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_05
ČESKOMORAVSKÁ-KOLBEN-DANĚK A.S.
Železniční doprava 19. stol.
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

Emil Kolben & Čeněk Daněk Martina Píšová Ondřej Vrátný LS 2009/2010 - TERI Emil Kolben & Čeněk Daněk

ING. EMIL KOLBEN * 1. listopadu 1862, Strančice u Prahy † 3. července 1943, Terezín Narodil se jako jedno z deseti dětí v židovské rodině Vystudoval vyšší reálné gymnázium v Praze na Malé Straně Studium elektrotechniky a strojnictví na Vysoké škole technické v Praze 1887 obdržel dvouleté Gerstnerovo stipendium, které mu umožnilo cestovat New York - získal zaměstnání ve firmě Thomace Alva Edisona (Edison Machine Company - předchůdce dnešní General Electric)

1889 se setkal s Nikolou Teslou (při zkouškách vícefázového motoru) Po návratu do Evropy pracoval jako hlavní inženýr švýcarské firmy Oerlikon (vývoj generátorů a motorů na střídavý elektrický proud) 1896 se vrátil do Prahy, kde ve Vysočanech založil malou firmu Kolben a spol. Firma se dále rozrůstala 1927 vznikla Českomoravská Kolben-Daněk (ČKD); Emil Kolben se stal jejím generálním ředitelem Po vzniku protektorátu Čechy a Morava odchod z vedení ČKD (židovský původ) s celou rodinou deportován do koncentračního tábora Terezín, kde zemřel 3. července 1943

Čeněk daněk (též vincenc) * 5. dubna 1826 v Cholticích u Přelouče † 19. března 1893 Narodil se v rodině sládka Studoval ve Vídni polytechniku, poté techniku v Praze 1852 nastoupil do firmy Breitfeld & Evans jako konstruktér 1854 koupil spolu se starostou Karlína strojírenský závod A.Meisner & Comp. nový název Daněk & Co. vyráběl stroje pro cukrovary, jejichž rozmach v té době začínal Do roku 1871 uzavřela firma zakázky na více než 100 cukrovarů. 1871 svou firmu prodal nově založené akciové společnosti Breitfeld, Daněk a spol., kterou založil s původní firmou Breitfeld & Evans.

V letech 1861 – 1864 byl též poslancem říšského sněmu Za zásluhy o budování průmyslu získal šlechtický titul von Esse. Obr.- továrna firmy Daněk & Co

Kolben a jeho zásluhy Jaký Kolben byl: Technicky nadaný Novátor, vynálezce Pečlivý Velký smysl pro detail Elekrotechnika se nemůže rozvíjet samostatně – těsné vazby na strojírenství V Edisonově továrně odmítl empirický přístup Navrhl hospodárnější sériovou výrobu – dle plánů Tento postup se ujal i v jiných strojních firmách

Neodmítal využití jednosměrného podporoval využití střídavého proudu při dálkovém přenosu (X Edison) Jako první uskutečnil přenos třífázové energie o vysokém napětí 125 km (Laufen – Franfurkt nad Mohanem) u firmy Oerlikon ve Švýcarsku Přenos byl hospodárnější než u jednosměrného proudu

Spolupráce s Křižíkem nevyšla 1896 – návrat do Prahy Osamostatnění 25 dělníků o rok později již 114 dělníků Spolupráce s Křižíkem nevyšla Vyhrává soutěž na stavbu pražské elektrárny – spojení s Živnostenskou bankou a vytvoření společnosti

Vyžadoval kvalitní dodavatelské produkty (založil si vlastní slévárnu, protože dodávaná kujná litina neodpovídala pevností a houževnatostí jeho parametrům) Během války ztratil krok se světovým vývojem cesta do USA, kde uzavírá smlouvu o technické spolupráci s Westinghouse Electric and Manufacturing Comp. Kolbenka je schopna vyrobit jakékoliv silnoproudé zařízení a dodat ho kamkoliv do světa Mezi válkami – turbíny (Kaplanova turbína) Vodní elektrárny Hradec Králové, Nymburk, Vrané nad Vltavou Madrid, Londýn

Fúze s Českomoravskými továrnami na stroje (14 000 zaměstnanců) těžní věže, čerpadla, motorky, letecké motory, přístroje pro zubní lékařství, parní kotle, lokomotivy Vynálezy Zlepšení na elektrických motorech Autorem čtyřpólového motoru tramvaje Spojil dynamo (o pomalém chodu) s parním strojem Atd. Autorem odborných statí např. 1909 . Vliv křemíku na elektrické a magnetické vlastnosti železa (nepřímo předvídá vznik elektřiny) Ocenění četným doktorem technických věd, čestný člen Elektrotechnického svazu ČSR.

Daněk - vynálezy první kalolis s dřevěným rámem k odluhování saturačního kalu (je zařízení k tlakové filtraci kapalin. Užívá se zejména v cukrovarnickém a pivovarnickém průmyslu a při čištění odpadních vod) železný kalolis vylepšil stojaté odpařovací aparáty dal impulz k založení České spořitelny. (podílel se na jejím založení)

Daněk a pražský orloj Předseda komise pro rekonstrukci orloje Strojírenské práce na orloji se prováděli v jeho továrně v Karlíně (1864-1865) zřízena speciální dílna pro tento účel Zkonstruoval nová zařízení (běh měsíčního kola, čtyřiadvacetník) Vše dělal bez nároku na plat

čkd

Vývoj čkd 1854 Založena firma „Daněk a spol." 1872 Vznikla firma „Strojírenská akciová společnost, dříve Breitfeld-Daněk a spol." 1896 Založena „Kolben a spol., Elektrotechnická továrna v Praze-Vysočanech". 1898 Firma mění název na „Elektrotechnická akciová společnost, dříve Kolben a spol. Praha" (zkratka EAS). 1921 První fúze: Sloučení ČMS a EAS a vytvoření společnosti „Českomoravská- Kolben, a.s." (zkratka ČMK). 1927 Druhá fúze: K závodu ČMK se připojuje firma „Strojírenská akciová společnost, dříve Breitfeld-Daněk a spol." vzniká „Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s." (zkratka ČKD). 1939 Pronikání vlivu německých podniků do řízení a ekonomiky ČKD - přejmenování firmy na „Českomoravské strojírny, a.s." 1945 Změna názvu na původní ČKD a znárodnění 28.10. - vzniká národní podnik "ČKD, n.p."

Čkd - První česko-moravská továrna na stroje Podílela se na výstavbě: Petřínská rozhledna Průmyslový palác na Pražském výstavišti Na přelomu století zahájila výrobu kolejových vozidel

Čkd – auto praga 1907 - spolu se společností Ringhoffer založila výrobce automobilů Praga.

Čkd – 2. světová válka a období komunismu společnost přejmenována na Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG vyráběla hlavně zbraně Při americkém náletu 25. března 1945 byl podnik těžce poškozen. Po válce byl podnik obnoven a rychle znárodněn. nejznámější provozy koncernu ČKD motorové lokomotivy v Libni tramvaje na Smíchově pro členy RVHP. největším výrobcem tramvají na světě a zaměstnával až 50 000 zaměstnanců. Přes velký objem výroby podceňoval investice do modernizace a výzkumu, což vedlo k postupnému zastarávání provozů.

Čkd po revoluci S ekonomickým kolapsem zemí RVHP ztratila ČKD svá největší odbytiště. V roce 1994 při privatizaci získala kontrolní balík akcií společnost Inpro a ČKD holding. 1998 – skoro bankrot (To velice komplikovalo situaci při výrobě velkých veřejných zakázek, jako jsou rychovlaky pro České dráhy či metra pro Prahu.) Některé společnosti holdingu zkrachovaly úplně, ostatní byly vráceny státu skrze IPB Stát některé společnosti prodal zahraničním investorům například legendární výrobu kolejových vozidel získal německý Siemens. Zbytek holdingu i s ochrannou známkou získala v roce 2004 společnost 11FITE

Děkuje za pozornost !