Emil Kolben & Čeněk Daněk Martina Píšová Ondřej Vrátný LS 2009/2010 - TERI Emil Kolben & Čeněk Daněk
ING. EMIL KOLBEN * 1. listopadu 1862, Strančice u Prahy † 3. července 1943, Terezín Narodil se jako jedno z deseti dětí v židovské rodině Vystudoval vyšší reálné gymnázium v Praze na Malé Straně Studium elektrotechniky a strojnictví na Vysoké škole technické v Praze 1887 obdržel dvouleté Gerstnerovo stipendium, které mu umožnilo cestovat New York - získal zaměstnání ve firmě Thomace Alva Edisona (Edison Machine Company - předchůdce dnešní General Electric)
1889 se setkal s Nikolou Teslou (při zkouškách vícefázového motoru) Po návratu do Evropy pracoval jako hlavní inženýr švýcarské firmy Oerlikon (vývoj generátorů a motorů na střídavý elektrický proud) 1896 se vrátil do Prahy, kde ve Vysočanech založil malou firmu Kolben a spol. Firma se dále rozrůstala 1927 vznikla Českomoravská Kolben-Daněk (ČKD); Emil Kolben se stal jejím generálním ředitelem Po vzniku protektorátu Čechy a Morava odchod z vedení ČKD (židovský původ) s celou rodinou deportován do koncentračního tábora Terezín, kde zemřel 3. července 1943
Čeněk daněk (též vincenc) * 5. dubna 1826 v Cholticích u Přelouče † 19. března 1893 Narodil se v rodině sládka Studoval ve Vídni polytechniku, poté techniku v Praze 1852 nastoupil do firmy Breitfeld & Evans jako konstruktér 1854 koupil spolu se starostou Karlína strojírenský závod A.Meisner & Comp. nový název Daněk & Co. vyráběl stroje pro cukrovary, jejichž rozmach v té době začínal Do roku 1871 uzavřela firma zakázky na více než 100 cukrovarů. 1871 svou firmu prodal nově založené akciové společnosti Breitfeld, Daněk a spol., kterou založil s původní firmou Breitfeld & Evans.
V letech 1861 – 1864 byl též poslancem říšského sněmu Za zásluhy o budování průmyslu získal šlechtický titul von Esse. Obr.- továrna firmy Daněk & Co
Kolben a jeho zásluhy Jaký Kolben byl: Technicky nadaný Novátor, vynálezce Pečlivý Velký smysl pro detail Elekrotechnika se nemůže rozvíjet samostatně – těsné vazby na strojírenství V Edisonově továrně odmítl empirický přístup Navrhl hospodárnější sériovou výrobu – dle plánů Tento postup se ujal i v jiných strojních firmách
Neodmítal využití jednosměrného podporoval využití střídavého proudu při dálkovém přenosu (X Edison) Jako první uskutečnil přenos třífázové energie o vysokém napětí 125 km (Laufen – Franfurkt nad Mohanem) u firmy Oerlikon ve Švýcarsku Přenos byl hospodárnější než u jednosměrného proudu
Spolupráce s Křižíkem nevyšla 1896 – návrat do Prahy Osamostatnění 25 dělníků o rok později již 114 dělníků Spolupráce s Křižíkem nevyšla Vyhrává soutěž na stavbu pražské elektrárny – spojení s Živnostenskou bankou a vytvoření společnosti
Vyžadoval kvalitní dodavatelské produkty (založil si vlastní slévárnu, protože dodávaná kujná litina neodpovídala pevností a houževnatostí jeho parametrům) Během války ztratil krok se světovým vývojem cesta do USA, kde uzavírá smlouvu o technické spolupráci s Westinghouse Electric and Manufacturing Comp. Kolbenka je schopna vyrobit jakékoliv silnoproudé zařízení a dodat ho kamkoliv do světa Mezi válkami – turbíny (Kaplanova turbína) Vodní elektrárny Hradec Králové, Nymburk, Vrané nad Vltavou Madrid, Londýn
Fúze s Českomoravskými továrnami na stroje (14 000 zaměstnanců) těžní věže, čerpadla, motorky, letecké motory, přístroje pro zubní lékařství, parní kotle, lokomotivy Vynálezy Zlepšení na elektrických motorech Autorem čtyřpólového motoru tramvaje Spojil dynamo (o pomalém chodu) s parním strojem Atd. Autorem odborných statí např. 1909 . Vliv křemíku na elektrické a magnetické vlastnosti železa (nepřímo předvídá vznik elektřiny) Ocenění četným doktorem technických věd, čestný člen Elektrotechnického svazu ČSR.
Daněk - vynálezy první kalolis s dřevěným rámem k odluhování saturačního kalu (je zařízení k tlakové filtraci kapalin. Užívá se zejména v cukrovarnickém a pivovarnickém průmyslu a při čištění odpadních vod) železný kalolis vylepšil stojaté odpařovací aparáty dal impulz k založení České spořitelny. (podílel se na jejím založení)
Daněk a pražský orloj Předseda komise pro rekonstrukci orloje Strojírenské práce na orloji se prováděli v jeho továrně v Karlíně (1864-1865) zřízena speciální dílna pro tento účel Zkonstruoval nová zařízení (běh měsíčního kola, čtyřiadvacetník) Vše dělal bez nároku na plat
čkd
Vývoj čkd 1854 Založena firma „Daněk a spol." 1872 Vznikla firma „Strojírenská akciová společnost, dříve Breitfeld-Daněk a spol." 1896 Založena „Kolben a spol., Elektrotechnická továrna v Praze-Vysočanech". 1898 Firma mění název na „Elektrotechnická akciová společnost, dříve Kolben a spol. Praha" (zkratka EAS). 1921 První fúze: Sloučení ČMS a EAS a vytvoření společnosti „Českomoravská- Kolben, a.s." (zkratka ČMK). 1927 Druhá fúze: K závodu ČMK se připojuje firma „Strojírenská akciová společnost, dříve Breitfeld-Daněk a spol." vzniká „Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s." (zkratka ČKD). 1939 Pronikání vlivu německých podniků do řízení a ekonomiky ČKD - přejmenování firmy na „Českomoravské strojírny, a.s." 1945 Změna názvu na původní ČKD a znárodnění 28.10. - vzniká národní podnik "ČKD, n.p."
Čkd - První česko-moravská továrna na stroje Podílela se na výstavbě: Petřínská rozhledna Průmyslový palác na Pražském výstavišti Na přelomu století zahájila výrobu kolejových vozidel
Čkd – auto praga 1907 - spolu se společností Ringhoffer založila výrobce automobilů Praga.
Čkd – 2. světová válka a období komunismu společnost přejmenována na Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG vyráběla hlavně zbraně Při americkém náletu 25. března 1945 byl podnik těžce poškozen. Po válce byl podnik obnoven a rychle znárodněn. nejznámější provozy koncernu ČKD motorové lokomotivy v Libni tramvaje na Smíchově pro členy RVHP. největším výrobcem tramvají na světě a zaměstnával až 50 000 zaměstnanců. Přes velký objem výroby podceňoval investice do modernizace a výzkumu, což vedlo k postupnému zastarávání provozů.
Čkd po revoluci S ekonomickým kolapsem zemí RVHP ztratila ČKD svá největší odbytiště. V roce 1994 při privatizaci získala kontrolní balík akcií společnost Inpro a ČKD holding. 1998 – skoro bankrot (To velice komplikovalo situaci při výrobě velkých veřejných zakázek, jako jsou rychovlaky pro České dráhy či metra pro Prahu.) Některé společnosti holdingu zkrachovaly úplně, ostatní byly vráceny státu skrze IPB Stát některé společnosti prodal zahraničním investorům například legendární výrobu kolejových vozidel získal německý Siemens. Zbytek holdingu i s ochrannou známkou získala v roce 2004 společnost 11FITE
Děkuje za pozornost !