Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Motto:“Nic se nestane potom. To, co je tady a teď, to je ono.“
Advertisements

Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Testování v LTEA.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody sociální pedagogiky
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
Zkušenosti s využitím ESK
LOGOTERAPIE Autor: Zuzana Staňová. Viktor. E. Frankl  kořeny logoterapie lze najít v existencialismu a fenomenologii  nazývána „třetí vídeňskou školou.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Logoterapie užitá jako psychoterapie
Jakub Kersch, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Emoce (city).
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Péče o osoby s afázií.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Duševní zdraví a psychohygiena
Albert Camus Barbora Vaňková.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
Logoterapie užitá jako psychoterapie „Logoterapie a existenciální analýza“ V. E. Frankla  uplatňuje existenciální motivaci člověka – „VŮLI KE SMYSLU“,
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
VIKTOR FRANKL Adéla Bělinová, C4A. Viktor Emil Frankl Židovský původ Neurolog a psychiatr Existenciální analýza a logoterapie Chirurg, psycholog,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Námitky proti filozofické reflexi či diskusi a odpovědi na ně
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Subjektivní práva a právní povinnosti; druhy subjektivních práv; právní nároky; právní tituly; klasifikace právní skutečnosti.
Teorie vzdělávání dospělých
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Péče o osoby s afázií.
Humanistická a existenciální psychologie
Psychoterapie a náboženství
METODY LOGOTERAPIE Logoterapie a existenciální analýza Karel Balcar
Náročné životní situace
Úvod do psychologie II. přednáška
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

Logoterapie a existenciální analýza – „terapie smyslem“ – netradiční přístup v psychoterapii Zakladatel: Viktor E. Frankl (1905 – 1997) Franklovi žáci v Evropě: Elisabeth Lukasová (1942) … Alfried Längle (1951) … Jména v Severní Americe: J. Crumbaugh, J. Fabry, J. Lantz, P. Wong …

Obraz o člověku v logoterapii „Jednota v rozmanitosti“ tří „dimenzí“ či „stránek“, kde je člověk: NOICKY: svobodný a odpovědný, směřující k nalezení a uskutečnění hodnot a naplnění smyslu PSYCHICKY: prožívající a reagující, směřující ke slasti, moci a sebeuskutečnění SOMATICKY: fungující a seberegulující, směřující k přežití, zvládání a růstu

Obsah duchovní stránky „HODNOCENÍ“: rozlišování dobrého a zlého, správného a nesprávného „ORIENTACE“ vůči hodnotám a smyslu: svědomí + postoj „MOTIVACE“: vůle ke smyslu; existenciální frustrace; vzdorná moc lidského ducha „AKCE“: zpětnovazebné interakce uvnitř duchovního dění a s ostatními oblastmi dění v sobě a ve světě „SCHOPNOSTI“: sebeodstup – odpoutání od „já“ sebepřesah – zaměření mimo sebe svoboda – volba z přítomných možností odpovědnost – uskutečňování hodnot

Tradiční psychoterapie: Rozdíly v přístupu: Tradiční psychoterapie: „Absolutní determinovanost“ „Hledání závislostí“ „Subjektivně správné a nesprávné“ „Podmiňování či zvnitřňování“ „Zakrývání nebo odkrývání příčin“ „Zaměření na potřeby“ „Soběstřednost“ „Hodnota já“ „Sebeuskutečňování“ … Logoterapie: „Omezená svoboda“ „Hledání svobody“ „Objektivně správné a nesprávné“ „Svědomí a volba činu“ „Objevování a odpovídání na výzvy“ „Zaměření na smysl“ „Sebeodstup a sebepřesah“ „Hodnota života“ „Uskutečňování hodnot“ …

Jak naplňovat svůj životní smysl? Smysl je vždy jedinečný vůči člověku a životní situaci. Vyžaduje rozpoznat, přijmout a uskutečnit hodnotné možnosti, které právě jemu přítomná situace nabízí. „Orgánem smyslu“, který rozpoznání nejcennější hodnoty k uskutečnění v dané životní situaci slouží, je svědomí. Člověk má svobodu zvolit si a uskutečnit ze svých možností buď smysluplnou, nebo smysluprázdnou.

Existenciální frustrace = Stav člověka, v němž se vůle k (objektivnímu) smyslu – „pro co žít“ – nenaplňuje; sám o sobě není patologický, může se však stát patogenním a projevit se svými patologickými následky: Existenciální prázdnota: prožívání nesmyslnosti, bezcílnosti, nudy, požitkářství, duševní lability, dráždivosti, zoufalství Celkové zhoršení zdraví (např. poruchy imunity) Noogenní onemocnění – neurózy nebo noopsychosomatózy Závislosti na „náhražkách smyslu“ – slasti (sex, jídlo, drogy), moci (vykořisťování, krutost), úspěšnosti (výkonnost, soupeření, sláva), soustředění na sebe … „Prázdná“ agrese a destrukce zaměřená vůči světu nebo sobě „Kolektivní neuróza“ – provizorismus, fatalismus, konformismus, fanatismus …

Tři druhy hodnot = možností naplňování smyslu: Zážitkové hodnoty – prostřednictvím angažovanosti ve vztahu k někomu nebo něčemu hodnotnému Tvůrčí hodnoty – prostřednictvím konání či vytváření něčeho hodnotného ve světě Postojové hodnoty – prostřednictvím zaujímání hodnoty uskutečňujícího postoje vůči skutečnostem

Ž I V O T N Í S I T UA C E NARUŠENÁ OBLAST NENARUŠENÁ OBLAST CO LZE ZMĚNIT (oblast „svobody“) CO NELZE ZMĚNIT (oblast „osudu“) Podnět k radosti a vděčnosti („zážitkové hodnoty“) Podnět ke statečnému přijetí („postojové hodnoty“) Podnět ke změně a zlepšení („tvůrčí hodnoty“)

CO ČLOVĚKU DÁVÁ PŘÍTOMNOST: Ještě neuskutečněné možnosti, Již uskutečněné možnosti, které si sám mohl zvolit které si sám nemohl zvolit mezi nimiž sám nemůže volit mezi nimiž může a musí sám volit Co se pro něj v současnosti již stalo „osudovým“ Co se jeho vůli vymyká („řízení osudu“) Právě se nabízející „prostor svobody“ Smířený, nebo nesmířený postoj Více, nebo méně odpovědné jednání Více, nebo méně důvěry v očekávané

D r u h y s m y s l u : „Nadsmysl“ = smysl života vůbec, přístupný pouze vírou „Smysl v životě“ = možnosti smyslu nalézané v životě člověka „Smysl okamžiku“ = smysl přítomné situace pro člověka

„Koperníkovský obrat logoterapie“ (Podle Viktora Frankla) „Člověk není tím, kdo klade životu otázky, nýbrž je tím, komu klade otázky život.“ „Proto se neptejte, co vám život ještě dluží; ptejte se, co vy ještě dlužíte životu.“

Logodiagnostické metody Rozhovor: - sdělované prožitky, očekávání, úmysly - objektivní projevy vnitřních stavů a postojů Pozorování: - minulých a současných životních událostí, okolností, výsledků - minulých a současných sledovaných cílů a konaných činů - výkonů v terapeutických úkolech a experimentech Logometrické dotazníky, např.: - Logo-Test: nalezené hodnoty, sdělované příznaky, hodnocení vlastního života - Existenciální škála: projevy schopností sebeodstupu a sebepřesahu, svobody a odpovědnosti

I n d i k a c e l o g o t e r a p i e I Noická tíseň – existenciální frustrace: Nalézání a uskutečňování smyslu v životě II Psychické a somatické poruchy: Užívání duchovních schopností v psychologickém poradenství a terapii III Sociální a socializační problémy: Uplatňování duchovních činitelů v jejich rozboru a nápravě

Logoterapeutické metody I Metody užívané logoterapeuticky, jako pomoc k nalézání a uskutečňování smyslu v životě: Poukazování na vlastní hodnotu věcí a činů, Posilování citu hodnoty života, Řešení konfliktů hodnot, Metoda nacházení smyslu, Životopisný rozbor, ... a jiné, individualizovaně vytvářené. II Metody užívané psychoterapeuticky, tedy jako pomoc k léčbě psychických a psychosomatických poruch: P o s t o j o v á z m ě n a P a r a d o x n í i n t e n c e D e r e f l e x e

P o s t o j o v á z m ě n a „Nezdravé“ postoje – „NE“ vůči svému životu či některé jeho součásti, vedoucí k nepřijetí reality a pasivní rezignaci, jsou rozpoznány, ukázány, rozebrány a měněny na „Zdravé“ postoje – „ANO“ vůči svému životu či některé jeho součásti, vedoucí k přijetí reality a aktivnímu angažování. Logoterapeutické prostředky: Za příznivých okolností: buzení „vůle ke smyslu“ Za nepříznivých okolností: buzení „vzdorné moci lidského ducha“

P a r a d o x n í i n t e n c e Využití duchovní schopnosti „sebeodstupu“ a „vzdorné moci ducha“ proti „hypotéze závislosti“: 1. Vysvětlit paradoxní účinky vyhýbání strachu a vzdorování strachu 2. Vytvořit odstup vůči sobě a svému strachu „externalizací“ příznaku 3. Zformulovat „opačné přání“ s užitím humorného přehánění 4. Vystavit se obávaným situacím s paradoxním přáním a počínáním Hlavní indikace: iracionální strachy, kompulze, psychofyziologické poruchy

D e r e f l e x e Využití duchovní schopnosti „sebepřesahu“ proti „soběstřednosti“: 1. Objevit hyperreflexi a/nebo hyperintenci 2. „Odložit“ léčbu předkládaného příznaku 3. Zaměřit pozornost a snahu na smysluplný úkol 4. Umožnit tím spontánní obnovení porušené funkce Hlavní indikace: patologická deflexe vyvolávající funkční psychické, sociální a psychofyziologické poruchy a závislosti

„Tragická triáda logoterapie“ (NEODSTRANITELNÉ) UTRPENÍ (OPRAVDOVÁ) VINA (NEVYHNUTELNÁ) SMRT