Psychologie osobnosti a jejího vývoje

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
sociální psychologie Škola:
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
OSOBNOST.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
12. Osobnost.
Motivační témata a životní příběhy
Rozdíly mezi osobnostmi
Humanistické a existenciální teorie v SP
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
Motivační témata a životní příběhy
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Osobnost – situace – predikce chování
Strategie osobnosti pro chápání světa a sebe sama Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Humanistická a existenciální psychologie
Sociální psychologie.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Úvod do psychologie II. přednáška
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Transkript prezentace:

Psychologie osobnosti a jejího vývoje

Anotace: Studium osobnosti – přístupy, hlavní směry v psychologii osobnosti, metodologické problémy Nevědomé determinanty v životě osobnosti – Psychoanalytická tradice (Freud, psychoanalýza po Freudovi, Jung) Osobnost, situace a predikce chování – Osobnostní rysy (Allport, Cattell). Sociální učení a sociální situace. Interakce osobnosti a prostředí (Bandura) Interpretativní struktury : Strategie osobnosti pro chápání sebe sama a světa - Humanistická témata: smysl a sebedeterminace, kognitivní přístupy k osobnosti (Maslow, Rogers, Frankl). “Já” poznávající a poznávané. Osobnost v sociálním prostředí – Motivační témata v našich příbězích (Murray, McClelland, Heckhausen). Životní cyklus: Erikson, Adler. Životní skripty a příběhy: Tomkins

Anotace - pokračování: Psychopatologie – norma, kategorizace abnormálního chování. Patologie osobnosti Zákonitosti psychického vývoje, hnací síly. Vývojová stádia. Prenatální a novorozenecké období Kojenecké a batolecí období Předškolní věk, školní zralost Školní věk Dospívání Dospělost.

Literatura – psychologie osobnosti Základní: Hall, C.S., Lindzey, G., Loehlin, J.C., Manosevitz, M.(1999). Úvod do teórií ososbnosti. Bratislava: SPN Smékal, V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal Drapela,V.J. (1997). Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti, Praha: Academia Doplňková: Čačka, O. (1998). Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk Balcar. K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti, Praha:SPN Leman, S. (2001). Sourozenecké konstelace. Praha: Portál.

Literatura – vývojová psychologie Základní: Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Praha: Portál Langmeier, Krejčířová (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Doplňková: Piaget, J. Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál Erikson, E. (2000). Životní cyklus dokončený a rozšířený. Praha G. Sheehyová (2001). Průvodce dospělostí. Praha: Portál. Macek, P. (2002). Adolescence, Praha: Portál. Kenneth West, G, (2002). Dobrodružství psychického vývoje, Praha: Portál. Allen, K.E. , Marotz, L.R. (2001). Přehled vývoje dítěte, Praha: Portál. Pouthas, V., Jouen, F. (2001) Psychologie novorozence, Praha : Grada

Vymezení pojmu „osobnost“ Osobnost: jednotný a relativně stabilní „vzorec“ myšlenek, pocitů a jednání http://www.personalityresearch.org/ http://www.personality-project.org/ http://onlinepsychologicaltests.com/

Vymezení pojmu „osobnost“ individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností a dějů, která je založená na jednotě těla, a utváří se a projevuje se v jeho společenských vztazích (Tardy: „osobnost je člověk jako celek po stránce duševní“).

Psychologie osobnosti Osobnost je velmi důležité a komplikované psychologické téma, které zahrnuje několik specifických okruhů, a to je: 1/ celkový popis osobnosti – zahrnuje vlastnosti, rysy, faktory osobnosti, 2/ struktura a dynamika osobnosti, 3/ integrační funkce v osobnosti – jáství, 4/ přístupy psychologických směrů k osobnosti – teorie osobnosti.

V současnosti existuje zhruba na 50 různých definic osobnosti. Přesto však určité aspekty společné. jednotnost a integrovanost osobnosti -zcela fundamentální, pokud se setkáváme s nějakou nejednotností, považujeme ji za bizarní, patologickou či ohrožující (psychotické projevy, disociovaná osobnost, depersonalizace). popis osobnosti je možný na různých úrovních - každá osobnost je v určitých svých projevech stejná jako všechny ostatní osobnosti, v jiných svých projevech stejná jako někteří jiní lidé, a ještě v dalších svých projevech naprosto jedinečná jako žádný jiný člověk. Porozumět osobnosti člověka znamená tedy pochopit to obecné i to individuální.

Je otázkou, jakým způsobem lze porozumět této celistvosti osobnosti Je otázkou, jakým způsobem lze porozumět této celistvosti osobnosti. A jak pochopit smysl života dané osobnosti. Existují přinejmenší čtyři odlišné způsoby, jak postupovat. Psychologové osobnosti se mohou soustředit na 1/ intrapsychická mystéria – nevědomé determinanty života osobnosti 2/ interakční epizody – osobnost, situace a predikce chování 3/ interpretativní struktury – strategie osobnosti pro chápání chování a světa 4/ interpersonální příběhy – epické příběhy životního cyklu a motivace v nich

INTRAPSYCHICKÁ MYSTÉRIA Pochopit plně celou osobnost znamená proniknout hluboko k temným tajemstvím mysli. Mystéria = nevědomá a téměř nekontrolovatelná přání, dlouho zapomenuté vzpomínky minulých prožitků, biologických popudů a sklonů, týkajících se sexuality, agrese a přežití. Tyto síly vytvářejí v individuálním životě konflikty. (biologická přirozenost lidské bytosti x požadavky života ve společnosti). Tyto konflikty povětšinou zůstávají nevědomé. Sigmund Freud - klasická psychoanalytická teorie, Carl G. Jung -analytická psychologie Alfred Adler - individuální psychologie modernější odvozené teorieAnny Freudové, sociálně psychologické teorie Karen Horneyové a Ericha Fromma, “egopsychologie” (Robert White, Eric Ericson) nebo “teorie objektových vztahů” (Margaret Mahlerové). Tento proud zahrnuje rovněž přístupy, které zdůrazňují evoluci a vrozené vlastnosti lidského druhu.

INTRAPSYCHICKÁ MYSTÉRIA zdůrazňují zejména interpretaci relativně spontánních a otevřených projevů,zvláště pokud tato produkce zahrnuje určitý druh kreativního úsilí.Interpretace snů a fantazií, i když i další postupy - včetně pečlivého pozorování chování v běžných životních situacích. pravděpodobně nejspekulativnější přístup ve smyslu vědeckého pojetí, protože interpretace často mnohem přesahují skutečně pozorované a dovozují významy, které dané události mají v životě daného člověka. Tyto významy ovšem leží velmi hluboko, a tak je i zkušený pozorovatel nemůže přímo spatřit nebo pozorovat.

INTERAKČNÍ EPIZODY Pochopit celou osobnost znamená také být schopen přesně predikovat, jak se bude chovat v určité situaci. Těžištěm je tedy pozorovatelné chování, které dotyčná osobnost vykazuje, ne její fantazie, sny a nevědomá přání a tužby. Vnitřní (nevědomé) jevy nemohou být studovány spolehlivým a objektivním způsobem, který požaduje věda. Co může být spolehlivě studováno, je vnější chování. Chování je přístupné veřejnému posouzení a zkoumání a může být přímo pozorováno, spolehlivě klasifikováno a přesně měřeno. Predikce chování = záležitost určitého třídění toho, jak lidé a jejich prostředí interagují a jak tedy lidé v tomto prostředí vytvářejí svoji pozorovatelnou behaviorální odpověď.

INTERAKČNÍ EPIZODY Chování je funkcí interakce osobnosti a prostředí, proto je osobnost vymezována v pojmech interakčních epizod. Tři překrývající se skupiny psychologů: zdůraznění individuální odlišnosti mezi osobnostmi oproti vlivům prostředí. (rysoví psychologové – Gordon W. Allport, Raymond B. Cattell - osobnostní rysy mohou být měřeny, a na základě nich může být chování predikováno. zdůraznění rozdílů v prostředí (spíše než mezi osobnostmi), hlavní pozornost je soustředěna na situace jako determinanty lidského chování – teorie sociálního učení (Albert Bandura). přibližně stejně zdůraznění jak vnitřní osobnostní dimenze (rysy), tak vnějších situačních faktorů – interakcionisté (Walter Mischel)

INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Hlavní cíl = pochopit, jak osobnost vědomě chápe sebe sama a svět, ve kterém žije. Jak lidé dávají smysl určitým věcem, jak vytvářejí jejich význam v každodenním životě. Základní předpoklad = osobnost včleňuje své subjektivní zkušenosti do určité struktury nebo do určitého způsobu organizace, uspořádávání; který umožňuje dávat věci do určitého pořádku. Tak také umožňuje dotyčné osobě predikovat, kontrolovat a interpretovat životní události. Těžiště je proto v tomto přístupu na kognici, nebo myšlení, a na vědomí - spíše než na nevědomé dynamice, biologických instinktech, rysech, situacích nebo chování. Celá řada poměrně odlišných přístupů k osobnosti. personální konstrukty George Kellyho, humanistická teorii osobnosti Abrahama Maslowa, Carla R. Rogerse logoterapie Viktora F. Frankla řadu teorií a výzkumů “já” (jáství).

INTERPRETATIVNÍ STRUKTURY Psychologové, kteří se řadí k tomuto proudu, se všichni pokoušejí, ať tím či oním způsobem, vidět svět očima daného subjektu. Ať už je to cestou empatie v individuálním rozhovoru, hraním rolí ve skupinové diskusi, nebo testem tužka – papír, který se ptá dotyčné osoby na její vlastní interpretativní struktury, psychologové se snaží pochopit to, jak dotyčný subjekt chápe svět v jeho vlastních pojmech.

INTERPERSONÁLNÍ PŘÍBĚHY Pochopit celou osobnost znamená poznat koherentní životní příběh, který ukazuje, jak je život člověka vložen do významných interpersonálních vztahů a do kontextů společnosti a historie. Životní příběhy jsou klíčové, protože ukazují smysl lidského života v průběhu času tak, jak se odvíjel od začátku, přes střední část, až ke konci daného příběhu.

INTERPERSONÁLNÍ PŘÍBĚHY V rámci tohoto proudu existuje řada klasických současných teorií osobnosti a teorií já, všechny se zabývají životem, který je posuzován z hlediska času. Henry A. Murray - personologický systém, Erik H. Erikson - teorie psychosociálního vývoje, Alfred Adler - individuální psychologii Silvan Tomkins - “životní příběhy” a “životní skripty”. Dan McAdams – narativní psychologie Všechny se zaměřují centrálně na to, jak jsou životy osobností organizovány v průběhu času do tvaru integrativních příběhů, které jsou kulturně utvářeny a které definují, kdo jsme, kdo jsme byli a kým se můžeme stát v budoucnu.

Poznávání osobnosti 4 metody k zjišťování osobnostních charakteristik: rozhovory (dotazníky a sebeposuzovací škály) pozorování objektivní testy (např. MMPI) projektivní testy (Rorschach, TAT) http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp http://www.personalitypathways.com/ http://keirsey.com/