Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Provoz lůžkové části Kliniky pracovního lékařství
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komunitní péče.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Klinická propedeutika
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Plánování ošetřovatelské péče
Ošetřovatelský proces
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Struktura bakalářské práce
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Ošetřovatelský proces
Definice, základní pojmy
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013
Jana Chrásková, Ivana Lamková
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA _37 Tematická oblast: Ošetřovatelství Cílová skupina Žáci školy Téma: Ošetřovatelský proces Autor: Mgr. Pavla Hrubá Datum vytvoření: 08.10.2012

Ošetřovatelský proces Mgr. Pavla Hrubá

Osnova Ošetřovatelský proces Význam oše. procesu Fáze ošetřovatelského procesu Ošetřovatelská anamnéza Stanovaní ošetřovatelského problému Taxonomie Cvičení Plánování ošetřovatelské péče Realizace ošetřovatelského plánu Hodnocení ošetřovatelské péče Ošetřovatelská dokumentace Závěr Citace

Ošetřovatelský proces Ošetřovatelský proces ( OP ) je způsob organizace ošetřovatelské péče Aktivní ošetřovatelská péče vychází z teorie OP Teorie OP je založena na systematickém vyhledávání bio-psycho-sociálních potřeb člověka narušených nemocí nebo v průběhu onemocnění vzniklých a jejich plánovité uspokojování prostřednictvím aktivní a iniciativní ošetřovatelské péče OP chápeme jako sérii vzájemně propojených ošetřovatelských činností, které sestra provádí ve prospěch nemocného OP je děj cyklický ( stále se opakující ) a dynamický ( reaguje na změny vzniklé v průběhu realizace OP ) Každá fáze je sice samostatná, ale přístup k péči musí být uplatněn jako celek, každý krok je závislý na ostatních Fáze se vzájemně prolínají a ve spirále opakují

Význam oš. procesu Základ pro individualizovanou oš. péči, zvyšování kvality a efektivity různých metod a technik při ošetřování nemocných Sestry znají pacienta mnohem lépe, není pro ně ,,diagnóza“, ale člověk s individuálními problémy OP zvyšuje profesní pravomoc, samostatnost a tvořivost sester, přináší lepší pracovní spokojenost a seberealizaci Všechny složky oš. péče jsou zcela adresné, každý člen týmu nese určitou zodpovědnost Usnadňuje spolupráci a zajištění potřeb i u pacientů hůře spolupracujících

Ošetřovatelský proces Základy OP – sestra musí umět: Navázat kontakt s nemocným. Nacházet a odhalovat potřeby nemocných. Získat nemocného ke spolupráci na vlastním uzdravování. Stanovit ve spolupráci s nemocným nejvhodnější způsob jeho ošetřování. Být schopna hodnotit, jak je poskytovaná ošetřovatelské péče účinná.

Fáze ošetřovatelského procesu 1. Ošetřovatelská anamnéza ( Kdo je můj nemocný?) 2. Stanovení ošetřovatelské diagnózy ( Co ho trápí? Jaký má problém?) 3. Plán ošetřovatelských činností ( Co pro něj mohu udělat?) 4. Realizace ošetřovatelského plánu – aktivní individualizovaná péče. 5. Hodnocení poskytnuté péče ( Pomohla jsem mu? Zbavila jsem ho problému?)

1. Fáze – ošetřovatelská anamnéza zjišťování ošetřovatelsky významných informací – určení potřeb a problémů nemocného získávání informací je důležité pro poskytování aktivní individualizované ošetřovatelské péče důležité jsou také odborné znalosti sestry – její porozumění lidskému chování ve zdraví i nemoci a schopnost empatie

1. Fáze – ošetřovatelská anamnéza Fáze zahrnuje 2 činnosti: A) Sbírání informací o nemocném Získávání anamnézy, zaměření na způsob života nemocného, reakce na nemoc, osobnost pacienta. B) Analýza získaných informací Tzn. Zhodnotit stav nemocného – jedná se o rozbor a utřídění potřeb nemocných, stanovení problému nemocného ( problémy zdravotní či psychické)

1. Fáze – ošetřovatelská anamnéza Zdroje informací: Sám nemocný ( klient) Zdravotní dokumentace ( hlášení sester, ošetřovatelské záznamy – osobní údaje, léčba, vyšetření, doba hospitalizace, dieta, osobní anamnéza, rodinná anamnéza apod.) Od příbuzných, spolupacientů Od ostatního zdravotnického personálu Vlastní pozorování sestry Měřící techniky a testy ( např. škály na bolest, dotazníky atd.)

1.Fáze – ošetřovatelská anamnéza Význam získávání informací o nemocném: Zjištění potřeb, problémů a pocitů nemocného. Vytvoření vztahu spolupráce a důvěry mezi sestrou a nemocným. Nemocný se může sám ptát. Sestra může při získávání informací zároveň podávat informace i nemocným ( o režimu oddělení, vyšetřeních apod.). Získání nemocného ke spolupráci a aktivní účasti na procesu uzdravování.

1. Fáze – ošetřovatelská anamnéza Obsah informací: Při prvním setkání s nemocným sestra potřebuje zjistit informace z těchto oblastí: 1. Identifikační údaje – věk, důvod přijetí 2. Současný zdravotní stav – obtíže, příznaky ( jejich závažnost, intenzita 3.Anamnestické údaje z oblasti zdravotní, sociální, psychologické ( např. soběstačnost, stav vědomí, chování apod.) Základní informační okruhy: Fyzikální hodnocení ( biologické potřeby, alergie, současné problémy) Sociální hodnocení ( rodina, přátelé, zaměstnání, zájmy) Psychologické hodnocení ( mentální stav, reakce na nemoc, duchovní potřeby, vyrovnání se stresem) Medicínská problematika ( alergie, vedlejší účinky léků, rány, farmakoterapie, ošetřovatelské problémy vyplývající z lékařské dg.)

2. Fáze – stanovení ošetřovatelského problému Tato fáze zahrnuje stanovení problémů a seřazení podle priorit ( podle naléhavosti nebo hierarchie hodnot pacienta).

2. Fáze – stanovení ošetřovatelského problému OŠETŘOVATELSKÁ PROBLÉM = PROBLÉM + PŘÍČINA !!! Termín oš. dg. je odvozen z řeckého „ diagignoskein = rozeznávat, označovat, odlišovat. Oš. dg. pomáhá při plánování vhodné ošetřovatelské péče Cílem péče je na základě oš. dg. dosáhnout maximálního stupně tělesné a psychické pohody nemocného POZOR!! Oš.dg. nekopíruje lékařskou dg. Lékařská dg. – označuje nemoc, poruchu zdraví Ošetřovatelská dg. – určuje do jaké míry nemoc zasahuje do života nemocného ( např. narušená soběstačnost atd.).

2. Fáze – stanovení ošetřovatelské ho problému Požadavky na stanovení ošetřovatelského problému.: Jasná, stručná Vztahující se k problémům nemocného Měnící se podle potřeb nemocných Doplňuje lékařskou diagnózu Rozdělení problémů podle délky trvání: Aktuální – existuje při současném onemocnění, problém je přítomen Dlouhodobý – problém, který existuje stále ( u chronických onemocnění) Potencionální – riziko vzniku problému

2. Fáze – stanovení ošetřovatelského problému Hodnocení ošetřovatelských problémů z pohledu sestry ( např. riziko komplikací ) a nemocného Aby sestra byla schopna správně stanovit ošetřovatelskou dg. musí mít: - Znalosti – o vývojových potřebách člověka, o fyziologii zdraví a nemoci ( příznaky, možné komplikace, léčba, základní ošetřovatelská péče ) - Schopnosti - komunikace ( verbální, neverbální), pozorovací schopnosti, schopnost analýzy a syntézy problémů, rozhodování, myšlení …).

Klasifikace ošetřovatelských diagnóz - taxonomie Neexistuje ještě mezinárodní systém stanovení ošetřovatelské dg. záleží na konkrétní zemi, pracovišti. Vyjádření oš. dg. může být volné nebo jednotné terminologie. Nejznámější terminologie oš.dg. je NANDA, kterou vypracovala Americká asociace sester. Modifikovaná forma je k dostání i v Evropě. V současné době se také v Evropě pracuje na klasifikaci ošetřovatelských jevů. Do této činnosti je zapojena i ČR. Výhody taxonomie: Vytvoření společného odborného ošetř. jazyka Sestra snadněji a rychleji stanoví ošetřovatelské dg. Snažší dorozumívání v rámci ošetřovatelského týmu

cvičení Paní Marie Nováková, narozena 15.2.1931. Žije s manželem v malé vesnici. Manžel je o 5 let starší, před rokem prodělal CMP, je částečně ochrnutý, paní se o něho stará. Dnes ráno paní upadla na dvoře. Odvezena RZP na ortopedické oddělení. Zde se podrobila operaci pro zlomeninu krčku stehenní kosti. Při pádu se také udeřila do hlavy. Paní Nováková měří 160 cm a váží 89 kg. Trpí hypertenzí a diabetem mellitem. Nosí brýle na blízko. Stav kůže je dobrý. Trápí ji častější vyprazdňování moči a občasné bolesti kloubů. Novákovi mají 2 děti. Dcera bydlí v USA a syn 200 km od rodičů. Novákovi udržují přátelské vztahy se sousedy.

3. Fáze – plánování ošetřovatelské péče Komponenty této fáze: 1. Stanovení cílů, kterých chceme dosáhnout - cíle krátkodobé, dlouhodobé 2. Stanovení ošetřovatelských zásahů ( intervencí, činností) – pomocí nich chceme cíle dosáhnout. Plán formulovat 2. osobě jednotného nebo množného čísla rozkazovacího způsobu Požadavky na ošetřovatelský plán: Shoda s terapií Reálnost vzhledem k nemocnému, schopnostem personálu a vybavení ošetřovací jednotky Aktivní účast nemocného Vše dokumentovat ( písemné plány, předávání hlášení, porady týmu 3. Seznámení nemocného s plánem 4. Seznámení ostatních členů týmu s plánem, zápis do oš. plánu

4. Fáze – realizace ošetřovatelského plánu V této fázi provádíme vlastní ošetřovatelskou péči dle stanoveného ošetřovatelského plánu. Někdy je nutné během této fáze přizpůsobit plán aktuální situaci. Obsah – zahájení, průběh a dokončení oš. činností Aktivita: Ověření aktuálnosti ošetřovatelského plánu Provedení ošetřovatelského výkonu Sbírání dalších informací Dokumentace Aktivní účast sestry i nemocného Pozor: Komplexní péče = koordinace léčebných a ošetřovatelských aktivit

5. Fáze – hodnocení ošetřovatelské péče Hodnocení péče: A) průběžné, dílčí B) celkové, konečné Porovnání dosažených výsledků s plánem a cíli Další zhodnocení nemocného – nové plánování pokud nebylo dosaženo cíle Úprava ošetřovatelského plánu Zhodnocení tělesného, sociálního a psychického stavu nemocného Při hodnocení zjistíme: Cíl dosažen Cíl částečně dosažen Cíl nesplněn

Ošetřovatelská dokumentace - jako důležitá složka ošetřovatelského procesu Význam: Kontrola kvality poskytovaných služeb Právní dokument Umožňuje komunikaci více profesních skupin – slouží k poskytnutí informací ostatním zdravotnickým profesím ( lékaři, fyzioterapeuti …) Typy dokumentace: Zdravotnická – obsahuje informace o průběhu onemocnění, vyšetřeních, léčbě Ošetřovatelská – obsahuje problémy a potřeby pacientů + doporučení pro ošetřovatelskou péči ( plán )

Závěr Nemocný od sestry očekává: Pochopení jeho problémů a situace Zvýšení pocitu jistoty Pozornost a emocionální podporu Psychickou a fyzickou stimulaci Pokud se jeho očekávání realizují = pozitivní důsledky: Pocit důvěry Rychlá adaptace ne nemoc, hospitalizaci Pozitivní spolupráce mezi sestrou a nemocným

Uspokojení všech bio-psycho-sociálních potřeb Významem základní ošetřovatelské péče je: Uspokojení všech bio-psycho-sociálních potřeb Maximální využití fyzické a duševní kapacity nemocného, aby zůstal nezávislí v oblasti sebepéče Prevence komplikací Snížení výskytu nemocničních nákaz Urychlení léčebného procesu + aktivní účast pacienta

Citace ROZSYPALOVÁ, M a ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství I., II.. 1.Praha : Informatorium, 2002. 239 s. ISBN 80-86073-97-1. NANDA INTERNATIONAL. Ošetřovatelské diagnózy - NANDA. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3423-1. TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCONZO, 2004, ISBN 10-80-7013-324-4.