S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB. TURECKO - ISTANBUL BRT ©METROBÜS (spojení Evropa – Asie) – 2. nejvytíženější systém BRT na světě: 43 km, 33 zastávek,
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Projekty EOC v ČR v období
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Porovnání dopravní obslužnosti obcí v ČR a stanovení základních kritérií standardu dopravní obslužnosti obcí Úkol. č. 1F54E/044/110.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ? Ing. Jan SPOUSTA.
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ?
Charakteristické znaky MHD
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
1 European Bus System of the Future Evropský autobusový systém budoucnosti Ing. Jan Barchánek
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
Kvalita a úroveň městské dopravy v Praze
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Dopravní obslužnost a dopravní infrastruktura Pardubického kraje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaná doprava v Libereckém kraji
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
ING. MARTIN AMBROŽ AŽD Praha s.r.o..
Transkript prezentace:

S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB Ing. Jan SPOUSTA

BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB CZECHBUS 2012 CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB DEFINICE BRT/BHLS ZÁKLADNÍ KOMPONENTY Organizace provozu Infrastruktura Vozidlo Řízení a kontrola provozu Očekávání zákazníka Image – marketing - identifikace Začlenění do městského prostředí APLIKACE a MOŽNOSTI DALŠÍHO ROZVOJE V ČR BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

BHLS (Buses with High Level of Service) / BRT (Bus Rapid Transit) CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 BHLS (Buses with High Level of Service) / BRT (Bus Rapid Transit) ZÁKLADNÍ PRINCIPY – HIERARCHIZACE SÍTĚ s ohledem na tyto požadavky: Frekvence (krátké intervaly, ale nevyvolávající kongesce) Kapacita (odpovídající poptávce a potřebám) Spolehlivost (vyhrazené komunikace, dispečerské řízení) Cestovní doba (konkurenceschopnost vůči IAD) Komfort Dostupnost (pokrytí co největšího počtu obyvatel) Image Snadnost použití (tarif, informace; přístupnost vozidel i zastávek; integrace s ostatní VHD, IAD i cyklodopravou) BHLS/BRT není nový druh veřejné dopravy, ale představuje kvalitativně vyšší úroveň BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 DEFINICE BHLS / BRT Systém veřejné silniční dopravy, který poskytuje rychlou, pohodlnou a ekonomicky efektivní mobilitu prostřednictvím oddělené infrastruktury, provozu s vysokou rychlostí a frekvencí a vynikajícího marketingu a služeb zákazníkům (Auto)busová doprava s vysokou úrovní služeb je koncept veřejné silniční dopravy, vhodný pro páteřní trasy (linky), která splňuje stanovená kritéria efektivnosti a výkonnosti, integrující stanice (zastávky), vozidla, jízdní dráhu, identifikaci linek a jízdní řády do funkčního systému BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

- jezdí po vozovce a není pevně vázáno na kolejovou dráhu, CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 „Bus“ v tomto smyslu znamená vozidlo silniční hromadné dopravy s těmito charakteristikami: - jezdí po vozovce a není pevně vázáno na kolejovou dráhu, - poháněné motorem s vnitřním spalováním, elektrickým nebo hybridním pohonem - bus nebo autokar (třída II a III) BRT: vysoká kapacita, vysoká cestovní rychlost BHLS: kvalitativně vyšší nabídka přepravních služeb než běžné busy, na úrovni kolejové dopravy (nebo přibližující se) BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 Koncept „Rychlé autobusové dopravy“ (BRT) byl poprvé aplikován na počátku 70.let v USA („High Occupancy Vehicle Lanes“) a v Curitibě (Brazílie [1974] – „povrchové metro“), na přelomu 80./90. let rozvinut v zemích Jižní Ameriky, dnes i Asie a Afriky (80 měst) BRT: vysoká přepravní kapacita (až 30 000 cestujících/hod na oddělené dopravní cestě) – potřeba přepravy při omezených financích; konkurencí je individuální automobilová doprava BRT v Evropě Metrobüs Istanbul VAO Madrid BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

BHLS: koncept dopravy s vyšší úrovní pro evropské podmínky CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 BHLS: koncept dopravy s vyšší úrovní pro evropské podmínky ve velkých aglomeracích jsou páteří MHD kolejové systémy busy kolejovou síť doplňují (méně frekventované směry, stavební omezení v historických centrech), později lze přestavět na TRAM v předměstské dopravě nebo menších městech (do 200 tis. obyv.) se BHLS může stát páteří BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

„DĚJINY BHLS“ v Československu CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 „DĚJINY BHLS“ v Československu Trolejbusy po 1950 a „rychlíkové“ autobusy v Praze po 1965: Intervaly 2-4 min. Kratší jízdní doba než tram Vyšší komfort Přímé spojení do centra Vinohradská tržnice - Smíchov 48 spojů/h Pankrác - Václavské nám. 47 spojů/h Vinohrady - Vysočany 33 spojů/h Ohrada - Vysočany 75 spojů/h spojení ze sídlišť: i=2 min. BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

BHLS JAKO LEVNĚJŠÍ (EFEKTIVNĚJŠÍ) ALTERNATIVA KOLEJOVÉ DOPRAVY CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 BHLS JAKO LEVNĚJŠÍ (EFEKTIVNĚJŠÍ) ALTERNATIVA KOLEJOVÉ DOPRAVY INFRASTRUKTURA VOZIDLA 0,25 M€/80-100 cest. BHLS 0,1-1 M€ /km 0,4 M€/130-150 cest. T-bus, CNG, hybrid +30 až 80 % BRT 1-5M€ /km 0,8 M€ (1 M CHF)/180 cestujících TRAM 10-30M€ /km 2,5-3 M€/200-300 cest. METRO 100-150M€ /km 6 M€/1000 cestujících BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

ZÁKLADNÍ KOMPONENTY ORGANIZACE PROVOZU CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 ZÁKLADNÍ KOMPONENTY ORGANIZACE PROVOZU INFRASTRUKTURA = DOPRAVNÍ CESTA, STANICE/ZASTÁVKY, PREFERENCE vůči ostatnímu provozu VOZIDLO ŘÍZENÍ A KONTROLA PROVOZU vč. VYUŽITÍ IT NAPLNĚNÍ OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKA IMAGE - MARKETING – IDENTIFIKACE ZAČLENĚNÍ DO MĚSTSKÉHO PROSTŘEDÍ BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

ORGANIZACE PROVOZU ROZSAH PROVOZU – po celý provozní den a týden CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 ORGANIZACE PROVOZU ROZSAH PROVOZU – po celý provozní den a týden (ve FR a UK končí „denní provoz“ bus linek kolem 20 hod.) INTERVAL – co nejkratší (6-8 min. ve špičce) VZDÁLENOST ZASTÁVEK – optimální z hlediska cestovní rychlosti i docházkové vzdálenosti (do 500 m, mimo centrum až 1 km) INTEGRACE do systému MHD INTERMODALITA (vč. P+R, B+R) BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

INFRASTRUKTURA DOPRAVNÍ CESTA – 3 úrovně: CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 INFRASTRUKTURA DOPRAVNÍ CESTA – 3 úrovně: fyzicky oddělená, mimoúrovňová křížení fyzicky oddělená, úrovňová křížení vyhrazené pruhy BUSY S NAVÁDĚNÍM – optické, mechanické, kolejová dráha („bus“, pokud není pevně spojen s kolejí) STANICE/ZASTÁVKY (přístřešky, info systém, bezpečnost) PREFERENCE – SSZ, přednost na neřízených křižovatkách BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 VOZIDLO Vozidlo kategorie M3 (motorová vozidla určená pro dopravu osob s více než osmi místy k sezení kromě sedadla řidiče, celková hmotnost nad 5 tun) podle Směrnice 70/156/EEC. Vzhledem k dalším charakteristikám BHLS se používají především kloubové busy s dieselovým, plynovým (CNG), hybridním nebo elektrickým (trolejbusy) pohonem; v mnoha případech speciálně navržené pro BHLS; rostoucí důraz vlivu na životní prostředí BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

ŘÍZENÍ A KONTROLA PROVOZU CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 ŘÍZENÍ A KONTROLA PROVOZU zajistit co nejvyšší kvalitu – pravidelnost / dodržování JŘ, spolehlivost ŘÍDÍCÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY – IT TECHNOLOGIE Základem je systém sledování vozidel (AVL): - operativní dispečerské řízení (GPS, palubní počítač vč. radiospojení) - on-line informování cestujících (vozidlo, zastávky, Internet) bezpečnostní aplikace (radiospojení, kamery) off-line data pro efektivní plánování a tvorbu JŘ Další návazné systémy: odbavovací systémy vč. sledování obsazenosti. Způsob odbavování musí být uživatelsky přátelský, použitelný v celé síti MHD, přitom nesmí narušovat pravidelnost a musí být efektivní (platební morálka) komunikace s řadiči křižovatek – preference management vozového parku (preference = úspora vozidel) BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKA zajištění požadovaných kvalitativních parametrů CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKA zajištění požadovaných kvalitativních parametrů dostupnost (prostorová, časová) – pro všechny skupiny cestujících (přístupnost pro kočárky, hendikepované atd.) pravidelnost / dodržování JŘ, spolehlivost informování (zejména v mimořádných případech) komfort intermodalita a provázanost spojů stanovení parametrů - smluvní vztah objednatel – dopravce, průzkumy spokojenosti standardy kvality dle EN 13816 BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

IMAGE - MARKETING – IDENTIFIKACE CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 IMAGE - MARKETING – IDENTIFIKACE BRT/BHLS musí zdůraznit svoji úroveň a kvalitu (získat veřejnost, ospravedlnit vyšší náklady, propagovat péči o občana a lepší životní prostředí): garantovaná úroveň (vozidla, zastávky, informace) v celé trase zvýraznění v rámci sítě (páteřní linky / trasy) odlišné označení linek, popř. specifický vzhled vozidel ZAČLENĚNÍ DO MĚSTSKÉHO PROSTŘEDÍ PLÁN UDRŽITELNÉHO ROZVOJE MOBILITY (Generel dopravy) – povinný pro finanční podporu z fondů EU pro aglomerace nad 200 tisíc obyvatel (po r.2013), doporučeno i pro menší města ÚZEMNÍ PLÁN – vyhrazení potřebných ploch (kapacita komunikací vč. prostoru pro BUS pruh; obratiště, odstavy) VLIV KVALITNÍ OBSLUHY VEŘEJNOU DOPRAVOU NA ROZVOJ ÚZEMÍ atraktivita pro investory (rezidenční, výrobní, komerční výstavba) požadavek rezidentů (hledisko při výběru bydlení) podpora udržitelného rozvoje města - regionu BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

APLIKACE A MOŽNOSTI DALŠÍHO ROZVOJE V ČR CZECHBUS 2012 Praha 15.11.2012 APLIKACE A MOŽNOSTI DALŠÍHO ROZVOJE V ČR PRAHA – „Metrobusy“ (+ páteřní linky tram) ČESKÉ BUDĚJOVICE – „koridor MHD“ - trolejbusová linka 3 Další města – BUS pruhy (spíš dle prostorových možností než potřeby) + preference na SSZ MOŽNOSTI DALŠÍHO ROZVOJE Většina měst: linka nebo koridor „sídliště – centrum“ odpovídá provozními parametry, chybí preference Většina měst: koridor „satelity – centrum“ … územní rozvoj nepočítal s mobilitou, natož kapacitní veřejnou dopravou meziměstské trasy, např. Pardubice - Bohdaneč Zlín - Otrokovice BUS DOPRAVA S VYSOKOU ÚROVNÍ SLUŽEB

Děkuji za pozornost! Ing. Jan Spousta jan.spousta@cdv.cz Kontaktní informace: Ing. Jan Spousta jan.spousta@cdv.cz +420 725 708 085 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Brno Pracoviště Praha Thamova 7, 186 00 Praha 8 www.cdv.cz