Psychologie osobnosti v práci s lidmi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Rozdíly mezi osobnostmi
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie osobnosti
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C2 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Řízení a plánování kariéry
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Socializace Kejřová.
Psychologie v obezitologii
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Transkript prezentace:

Psychologie osobnosti v práci s lidmi Excelentná univerzita Bratislava Prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. Katedra psychologie FSS MU, Brno

Práce s lidmi Úspěšné působení na lidi předpokládá Znalost sebe Znalost lidí Co změnit a jak Jak jednat s lidmi Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí To znamená že se vyznáme v sobě, ve svých filtrech, bariérách a předsudcích, obranách a přenosech že ovládáme metody poznávání lidí a dovednosti rozumět jim, že víme, co změnit, jak a proč a že jsme si osvojili sociální kompetence jednání s lidmi Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Poznámka: Úspěšné působit znamená, že lidem pomáháme pozitivně se rozvíjet tak, aby získávali odborné i lidské předpoklady být odpovědnými, uvážlivými (prosociálně orientovanými, civilizovanými) a vyrovnanými, zralými osobnostmi Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Výchovné a vzdělávací působení na druhé spočívá v tom, že dokážeme O něčem novém informovat (i kdyby to mělo být jenom, že ukazujeme, jak vidět známé věci z nových zorných úhlů), Něčemu novému naučit (novým dovednostem, návykům, kompetencím), Něco nového dát prožít, obohatit zkušenosti a zážitky o nové city, touhy, úsilí. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Jde tedy o vytváření vědomostí, dovedností a zkušeností Vědomosti vytváříme výkladem a poučováním, zejména jde-li o tzv. normativní vědomosti (instrukce, návody, požadavky). Dovednosti vytváříme tím, že svěřenci opakovaně provádějí určité činnosti až se si je tak osvojí, že budou probíhat automatizovaně. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Pokračování: Jde tedy o vytváření vědomostí, dovedností a zkušeností Zkušenosti vytváříme stavěním do situací, ale někdy i strhujícím vylíčením určité situace tak, aby se naslouchající vcítili a ztotožnili s událostí a zprostředkovaně si vytvořili zkušenost. POZOR: „Zkušenost je nepřenosná, ohněm musí projít každý sám.“ (F. M. Dostojevskij) Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Co je osobnost ? Jednota duševního života, založená na jednotě těla, utvářená a projevující se v činnostech, v sociálních vztazích a v duchovním životě – u jednotlivých lidí v něčem stejně, v něčem podobně a v něčem odlišně. Autorství činů – od napodobování až po originalitu. Smysl života člověka a způsob, jímž člověk tento smysl uskutečňuje. „Pravda o masce“ Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Pokračování: Co je osobnost? Osobnost je jednota v mnohosti a rozmanitosti. V osobnosti je možno rozlišit látku, formu a obsah. Látka osobnosti zahrnuje vlohy a temperament. Je ovlivňována dědičností a přírodními vlivy. Forma osobnosti představuje utvářecí vlivy, mezi nimiž jsou rozhodující socializace, výchova, sebeutváření, hodnoty a smysl. Obsah osobnosti je vyjádřen v charakteru a životní dráze či údělu člověka. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Postavení 8% Charisma 50% Kompetence 42% Psychologie osobnosti ve vedení lidí

„Osobnost jako subjekt reálný a subjekt mezný“ Ve stejnojmenné stati říká Robert Konečný, profesor Masarykovy university, v r. 1949 následující slova: „Osobnost se vytváří ustavičným vědomým úsilím růst od subjektu reálného k subjektu potenciálnímu. … Cesta k osobnosti je cestou tvůrčí svobody znovu a znovu dobývané, cestou ke svým vlastním hranicím. Znamená proto osobnost ustavičný zápas s mechanizací života. …“ Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Názor R. Lukavského na osobnost Osobnost nemá žádné takové vnější znaky, které by se daly odpozorovat a napodobit, ani žádný vnitřní vzorec, který by se dal převzít a prožít. Osobnost pouze z každého prožitku vyzařuje a všemi vnějšími projevy prostě proniká. Osobnost se nedá hrát jako role, osobností se hraje. Osobnost je možno vědomým odhodlaným úsilím dotvářet i přetvářet, ale zevnitř, nikdy na základě vnějšího diktátu. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Složky osobnosti Chceme-li člověku porozumět, je nutné vědět: Jak člověk vypadá? - Tělesná stavba – konstituce Jaká je jeho dynamika? – Temperament Co chce a nechce? – Zaměřenost, motivace Jak si ví rady s úkoly života? – Styly zvládání Co umí a dovede? – Schopnosti a znalosti Jaký je, jakou má morálku? – Charakter Odkud a kam jde? – Životní dráha osobnosti Jak jsou složky uspořádány? – Harmonie, integrita Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Typy lidí na vedoucích místech Nejlepší je ten, o kterém se pouze ví, že je. Až za ním následuje ten, kterého všichni milují, horší je ten, kterého se všichni bojí, a nejhorší je ten, kterým už všichni pohrdají. Lao c‘ (Tao te ťing, 17) Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Temperament a styly nadřízenosti Defenzívní M Diktátorský Ch F Nezasahující S Koperativní Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Temperament a styly podřízenosti Závislý M Rebelující Ch F Netečný S Participativní Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Souvislost klimatu vztahů a osobnosti Žije-li člověk v ovzduší kritiky, učí se odsuzovat druhé; žije-li člověk v ovzduší nevraživosti, učí se nenávidět; žije-li člověk v ovzduší výsměchu, učí se nejistotě; žije-li člověk v ovzduší výčitek, učí se pociťovat vinu; žije-li člověk v ovzduší snášenlivosti, učí se být trpělivý; žije-li člověk v ovzduší povzbuzování, učí se smělosti; žije-li člověk v ovzduší oceňování, učí se kladně hodnotit druhé; žije-li člověk v ovzduší přímosti, učí se být spravedlivý; žije-li člověk v ovzduší bezpečí, učí se důvěřovat druhým; žije-li člověk v ovzduší uznání, učí se sebedůvěře; žije-li člověk v ovzduší přátelství a lásky, učí se být přátelským a vnáší lásku do vztahů k druhým. Podle R. Dreikurse Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Typy řízení podle míry konkrétnosti činnosti Stratégové dosahují nejvyšší dokonalosti ve své činnosti tehdy, když mohou pracovat s dlouhodobou perspektivou. Uvádějí do vztahu navzájem časově odlehlé události, prožívají čas svého života jako nepřetržitý tok. Jsou většinou velkorysí k detailům. Taktici chápou život jako sérii navzájem se střídajících cest, z nichž jedna navazuje na druhou, ale často se rozbíhají neznámo kam. Ve vztahu k úkolům života se nacházejí někde uprostřed mezi stratégy a operacionalisty. Operacionalisté jsou zcela ve vleku situací („tančí, jak kdo píská“), často si nevědí rady s novými situacemi, chybí jim pocit kontinuity. Život je pro ně množství navzájem se křížících, ztrácejících a zaplétajících se pěšinek. Dovedou zvládnout úkol dne, ale často jím negují nebo maří výsledky včerejška a znesnadňují splnění úkolů zítřka. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Životní orientace a zralost osobnosti   Destruktivní Konzument  Tvůrce Na ideje CYNIK SNOB OBJEVITEL MUDRC  Na lidi "JAGO" NEZÁVAZNÝ RÁDCE Na věci VANDAL SBĚRATEL VYNÁLEZCE Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Profil osobnostních kompetencí- 1 Intrapersonální sebeúcta/sebedůvěra Interpersonální asertivita dovednost navodit interpersonální komfort empatie Kariérové dovednosti pudová síla/akceschopnost/realizační síla rozhodování časový management orientace na jednání s lidmi etika povinností Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Profil osobnostních kompetencí - 2 Osobní pohoda zvládání stresu (stres-management) tělesná pohoda Osobní komunikační styl Dovednost zužitkovat povahu interpersonální situace asertivita agrese povolnost Osobní orientace na změnu otevřenost – uzavřenost změně způsobilost změnit se Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Tělesná stavba - konstituce Typy tělesné stavby a osobnost Retracté - dillaté Lineární - laterální Podle E. Kretschmera a / S. Sheldona Leptosom (astenik) / ektomorfní Pyknik / endomorfní Atletik / mezomorfní Dysplastik Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Zaměřenost, motivace Různé teorie potřeb, sklonů, cílů, záměrů Maslowova hierarchická klasifikace potřeb P. seberalizující, růstové P. sociální pozice a akceptace P. milovat a být milován P. bezpečí P. tělesné Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Seznam tužeb člověka podle J. A. Komenského "Konečně však, béřeme-li v úvahu vrozené lidské tužby v jejich celku, rozčlení se pěstování lidskosti ve dvanáct složek. Neboť každý, kdo se narodil jako člověk, touží už z nejhlubších podnětů své přirozenosti: 1. existovat, tj. žíti; 2. žíti pevně, tj. něco znamenat; 3. žíti vnímavě, tj. vědět, co má člověk kolem sebe; 4. žít světle, tj. rozumět tomu, co ví; Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí J. A. Komenský 5. žít svobodně, tj. chtít a volit věci, pochopené jako dobré, nechtít a zamítat věci špatné, a se vší nakládat pokud možno podle vlastní vůle; 6. žít činně, tj. také konat ty věci, které člověk chápe a volí aby nechápal a nevolil nadarmo; 7. mít čili vlastnit mnoho; 8. užívat všeho, co má a to bezpečně; Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí J. A. Komenský 9. také vynikat a být ve vážnosti; 10. být pokud možno výmluvný pro pohotové a výrazné sdělování svého vědění a své vůle jiným; 11. mít také oblibu a přízeň u lidí, takže mu nezávidí, nýbrž mu blahopřejí k životu tím klidnějšímu, příjemnějšímu a bezpečnějšímu; 12. konečně mít náklonnost Boží jako nejhlubší radost a pro bezpečnost svého štěstí v Bohu. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Dynamismy zvládání Adaptace a styly zvládání Subjektivní a objektivní adaptace Aktivní a pasivní adaptace Konstruktivní adaptace Jak čelit stresu a frustraci Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Zaměření reakce na frustraci a osobnostní dynamické charakteristiky   Psychologické dynamismy Zaměření reakce Emoce Úsudek Tendence Obrana EXTRAPUNITIVNÍ Zlost Nepřátelství Zatracování okolí Heteroagrese Projekce INTROPUNITIVNÍ Pocity viny Výčitky Sebeobviňování Autoagrese Odtažení Izolace Rozpačitost Stud Omlouvání sebe sama a okolí Erotika Vytěsnění IMPUNITIVNÍ Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Schopnosti a tvořivost Vlohy a schopnosti Schopnosti a dovednosti Inteligence jako obecná schopnost kognitivní inteligence zkušenostní inteligence kontextová inteligence Tvořivost Sedm inteligencí a speciální schopnosti Emocionální a morální inteligence Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Charakter „Zhodnocená osobnost“ Dominující vlastnosti osobnosti Hodnotové orientace Morální zásady a jejich respektování Rozlišuje se pevný, kolísavý, čistý, zvrhlý charakter. V charakteru se zračí hloubka a citlivost svědomí člověka Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Životní dráha osobnosti Vypovídá o utváření osobnosti, jejím dlouhodobém směřování a naplňování údělu. Je v ní vyjádřeno „odkud a kam jde“ Promítá se v ní smysl života, Odráží osobní, profesní, partnerskou, sociální, rodovou, národní identitu Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Psychologie osobnosti ve vedení lidí Osobnost jako celek Povrchní - hluboká Všestranná - jednostranná Harmonická – disharmonická Integrovaná – desintegrovaná Stabilní v čase Konzistentní v situacích Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Osobní rovnice v činnosti pracovníka s lidmi Interpersonálně významné dispozice a kontext subjektivita – objektivnost sebestřednost (ichhaftigkeit) – věcnost Aktuální psychický stav Předsudky Stereotypy Sympatie a antipatie k určitým typům lidí Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Některé sociálně významné rozdíly mezi lidmi Ve vztazích k lidem chladný - vřelý necitlivý - citlivý neúčastný - účastný tvrdý - měkký „komisař“ - „jogín“ „prokurátor“ -„obhájce“ Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Některé sociálně významné rozdíly mezi lidmi (Pokračování) Ve vztahu k předmětu poznání a k úkolům chaotik systematik detailista globalista impulzívní reflexívní Ve vztahu k cílům a základním úkolům života skeptik nadšenec pesimista optimista vnějškový niterný Romantik - realista - pragmatik Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Rozdíly mezi lidmi na základě kombinace orientace na různé oblasti skutečnosti a podle úrovně zralosti osobnosti Typy orientací Úroveň zralosti osobnosti Destruktivní Konzumní Tvořivý Na ideje CYNIK SNOB MYSLITEL Na lidi JAGO NEZÁVAZNÝ RÁDCE Na věci VANDAL SBĚRATEL VYNÁLEZCE Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Zdroje rozdílů mezi lidmi Psychologie individuálních rozdílů mezi lidmi konstatuje, že rozhodující zdroj povahových odlišností tkví v socializaci (v tradici a zvycích, které jsou přenášeny a udržovány memy, nikoliv však geny), ve výchově a v individuaci . Už Antifonés konstatoval, že „Prostředí, kde se člověk zdržuje většinu dne, určuje jeho charakter.“ Genetické vysvětlování psychických rozdílů mezi lidmi končí dříve nebo později v resignaci na možnost změny osobnosti. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

Ale vůbec nejobtížnější je změna lidského srdce. O změně osobnosti Nejsnáze lze změnit řeč člověka, obtížněji se dá změnit chování, ještě méně snadná je změna smýšlení. Ale vůbec nejobtížnější je změna lidského srdce. Psychologie osobnosti ve vedení lidí

zavedeme je tam, kam je chceme zavést. O síle víry v člověka Jednáme-li s lidmi podle toho, jací jsou, činíme je horšími. Jednáme-li s nimi jako by už byli tím, čím mohou být, zavedeme je tam, kam je chceme zavést. J. W. Goethe Psychologie osobnosti ve vedení lidí