Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Advertisements

PRÁCE VYKONANÁ PLYNEM.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
STRUKTURA A VLASTNOSTI plynného skupenství látek
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_06 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Chemická termodynamika I
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
IDEÁLNÍ PLYN Stavová rovnice.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Plynné skupenství Podmínky používání prezentace
Struktura a vlastnosti plynu
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Plyny.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Ideální plyn Michaela Franková.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_376 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
KRUHOVÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Izotermický a izochorický děj.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Izobarický a adiabatický děj
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Struktura a vlastnosti plynů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
teplota? indikátor teploty teplota? „teplota“ vařící vody.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
IDEÁLNÍ PLYN Rozměry molekul IP jsou ve srovnání s jejich střední vzdáleností od sebe zanedbatelné. Molekuly IP na sebe vzájemně silově nepůsobí mimo vzájemné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Termodynamické zákony
5. Děje v plynech a jejich využití v praxi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Struktura a vlastnosti plynu
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Izotermický a izochorický děj s ideálním plynem
Elektrárny 1 Přednáška č.3 Pracovní látka TE (TO)
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 04 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.4 Vytvořený ve školním roce: (datum) 23. 3. 2013   Téma: Děje s ideálním plynem Předmět a třída: fyzika, sexta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k výkladu izotermického, izochorického a izobarického děje. Je potřeba PC s projektorem a Microsoft Powerpoint. Žáci potřebují PC s internetem a možností pouštět applety (java). Autor: Josef Knot Klíčová slova: izochorický děj, izobarický děj, izotermický děj Ověřený dne: 15. 4. 2013

Stavová rovnice ideálního plynu stálé hmotnosti Děje s ideálním plynem Stavová rovnice ideálního plynu stálé hmotnosti

Stavová rovnice ideálního plynu stálé hmotnosti Stavová rovnice id. plynu: pV = NkT Která veličina z výše uvedené rovnice bude konstantní, pokud bude stálá hmotnost plynu? Upravte rovnici tak, aby na levé straně byly proměnné veličiny a na pravé konstantní veličiny.

Stavová rovnice ideálního plynu stálé hmotnosti Při neměnné hmotnosti se nemůže měnit ani počet částic. Všechny konstantní veličiny můžeme označit jako jedinou konstantu a dostaneme rovnici ve tvaru: (1)

Děje s ideálním plynem V rovnici (1) máme tedy tři stavové veličiny, které můžeme měnit (plyn zahřejeme, stlačíme a podobně). Říkáme, že probíhá určitý děj. Lze však studovat děje, při nichž je konstantní vždy ještě jedna ze tří zbývajících veličin (tlak, objem nebo termodynamická teplota).

Děje s ideálním plynem Úkol: Zapište stavovou rovnici za předpokladu, že je konstantní po řadě tlak, objem a termodynamická teplota (konstantní veličinu přidejte k původní konstantě). Pro každý děj určete, zda zbylé dvě veličiny jsou přímo nebo nepřímo úměrné. Pro každý děj zakreslete graf závislosti objemu na teplotě, tlaku na teplotě a tlaku na objemu.

Děje s ideálním plynem Úkol: Své odpovědi na předešlé úkoly zkontrolujte podle appletu na adrese http://www.walter-fendt.de/ph14cz/gaslaw_cz.htm [23. 3. 2013] Pusťte si applet pro každý děj a popište co se s plynem děje. Teplo je plynu odebíráno nebo dodáváno, práci koná plyn, nebo okolí, co se děje s teplotou, tlakem a vnitřní energií plynu? Pro každý děj napište upravený 1. TZ.

Izobarický děj p = konst. Stavová rovnice: V/T = konst. Gay – Lussacův zákon: Při izobarickém ději je objem plynu přímo úměrný jeho termodynamické teplotě. 1. TZ: Teplo dodané plynu se přemění na vnitřní energii plynu a také na práci plynu. Q = ΔU + W´ teplota plynu roste

Izochorický děj V = konst. Stavová rovnice: p/T = konst. Charlesův zákon: Při izochorickém ději je tlak plynu přímo úměrný jeho termodynamické teplotě. 1. TZ: Teplo dodané plynu je rovno přírůstku vnitřní energie plynu. Q = ΔU Práci nekoná plyn ani okolí, teplota a tlak plynu se zvětšuje

Izotermický děj T = konst. Stavová rovnice: pV = konst. Boylův – Mariottův zákon: Při izotermickém ději je tlak plynu nepřímo úměrný jeho objemu. 1. TZ: Teplo dodané plynu je rovno práci, kterou plyn vykoná. Q = W´ Pokud práci koná okolí, tlak plynu roste. Teplota a vnitřní energie jsou konstantní.

Použité zdroje a literatura SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-307-3 REICHL; VŠETIČKA. Děje probíhající s ideálním plynem [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/600-deje-probihajici-s-idealnim-plynem Vlastní archiv