Tanečně pohybová terapie (TPT )

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Učební program - mladiství v rámci projektu Motivační a učební programy (MUP) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Stacionární terénní práce ve Věznici Jiřice Občanské sdružení Semiramis.
Dramacentrum jako služba komunitě a veřejnosti Pavel Němeček Konference Olomouc
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Tanečně pohybová terapie MUDr. Iveta Zedková Jeseník,
Imaginace.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Reminiscenční terapie
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
Tělesné sebepojetí.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Psychologie koučování
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
osob s mentálním postižením
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Muzikoterapie.
Psychologické aspekty zdraví
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Neverbální komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Biblioterapie jako pomocná ruka
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Reminiscenční terapie
Psychologie koučování
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Tanečně – pohybová terapie
Transkript prezentace:

Tanečně pohybová terapie (TPT ) Olga Škvařilová Sdružení Podané ruce, o.s. Drogové služby ve vězení a následná péče

CV Praxe v oblasti závislostí od roku 1993 Speciální pedagog – etoped, vychovatel pro nápravná zařízení UP Olomouc 1999 + SUR výcvik, Skálův institut, 1996 členka – profesionál České asociace taneční a pohybové terapie v ČR „TANTER“ www.tanter.cz výcvik „Taneční a pohybová terapie“,pod záštitou ADTA ( American Dance Therapy Association ) USA, Dr.Miriam Roskin Berger a Dr.Judith Bunney , 1997 – 1999 „Aktivní asociace pohybu“, Johan Chodorow Ph.D., jungiánská psychoanalytička a taneční terapeutka, členka ADTR ( Academy of Dance Therapists Registred ), 2006 „Tanec domů“ a „Tanči 5 rytmů“, Julie Deal ( UK ), 2006 „Pohyb a motivace“, Judith Mendelsson ( Izrael ), 2006 Taneční tarapie, dramaterapie a psychodrama, Jana Špinarová –Dusbábková, M.A., IES Brno, 2007 Srdce na dlani aneb Emoce v pohybu, Saryo van Lakerveld, (Holandsko), 2007 Labanova analýza pohybu, Janet Kaylo, Kanada,2007 Stáž Velká Británie Londýn a Bristol (Dance Voice ) 2007 Body-Mind Centering (vylaďování těla a mysli), A.Sedláčková,SK, 2008 Frekventantka výcviku Koncentrativní pohybové terapie od 2010, SK

Praxe v TPT 1999 – 2000 Centrum prevence - klub Vrak bar Jihlava, klienti ve věku 15 – 21 let, experimentátoři, UD 2002 – Drogové služby ve vězení SPR, Věznice Kuřim, 7mi měsíční skupinová práce s UD, kombinace různých neverbálních technik 2006 – Doléčovací centrum Jamtana SPR 2006 – TK Podcestný mlýn SPR, dramaterapeutické představení v rámci Toxi Morality, kino Art Brno 2007 – substituční léčba, DPS Elysium SPR 2008 – 2009: o.s.Práh Brno TPT s duševně nemocnými 2007 – doposud: Věznice Kuřim, tanečně pohybová terapie 2009 – doposud: individuální TPT s klienty ve vězení a následné péči Semináře/ workshopy na konferencích, Kurzy SPR IES 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 (květen)

Historie tance a TPT Tanec reflektuje dobu, ve které žijeme Prostředek k sebevyjádření, součást posvátných rituálů a obřadů Prostředek společenského uvolnění a zábavy Léčivá síla tance – šamanské metody s hudbou a tancem, komunikace s bohy TPT se vyvinula z moderního tance na poč. 20. stol. – zdůraznění spontaneity, autentičnosti, individuální výraz, vědomí těla, výraz emoce Isadora Duncan ( 1877 – 1927 ) – zakladatelka moderního tance Rudolf Laban ( 1879 – 1958 ), vyvinul systém zaznamenávání a označování tanečního pohybu – základ pohybové analýzy v taneční terapii

Významné osobnosti TPT Marian Chace ( 1896 – 1970 ), považována za zakladatelku ( 1965 vznik ADTA ), práce s pacienty na psychiatrických klinikách Francisca Boas, práce s dětmi v psychiatrické léčebně v NY, změna obrazu těla zprostředkováním nových možností pohybu Trudi Shoop, psychotičtí pacienti – chroničtí schizofrenici Mary Whitehous, práce s neurotiky, propojila tanec a pohyb s myšlenkami hlubinné psychologie, vedení klientů k objevení pohybu v sobě, který by byl spontánní, neplánovaný, vycházející z nevědomí

Expresivní terapie expresivní terapie = klient se vyjadřuje prostřednictvím tance, pohybu, menší kontrola exprese emocí a tím může dojít k emočnímu odreagování, orientuje se na „zde a nyní“, zlepšuje sebeuvědomění v současném okamžiku

Principy TPT I. TPT vychází z principu, že mezi pohybem a emocemi je vztah, tělo je využíváno jako expresivní prostředek ve vztahu k právě probíhajícím myšlenkám a pocitům, najít tento vztah a porozumět mu je v TPT jedním z hlavních cílů.

Principy TPT II. Pohyb je hlavní terapeutický prostředek k dosažení změny Pohyb vede k lepší orientaci v našem těle Pohyb odráží naši osobnost TPT pracuje „vývojově“ – pracuje se tam, kde se klient nachází K úspěšnému projití jedné fáze je nutné uspokojivě zvládnout fázi předchozí Vést klienty, aby hledali své vlastní pohyby Účinnost TPT závisí na vztahu terapeuta a klienta – ten probíhá zejména na pohybové úrovni – zrcadlení, synchronizace, amplifikace,interakce s pohybem klienta

Základní témata léčebného procesu Práce s pohybovými vzorci, zaměření na pohybovou změnu Využití pohybu a tance jako prostředku komunikace Případné verbální zpracování a reflektování prožitku Centrálním aspektem procesu TPT je přivádět nevědomé do vědomí

Důvody pro pozorování pohybu Je nástrojem pro určení silných a slabých stránek – z toho vycházejí potřeby klientů Je prostředkem umožňující pozorovat klienta odpoutaného od jiných vztahů Je metodou pro určení pohybových témat a stanovení pohybových cílů skupiny v lekci

Specifické cíle TPT dosažení emoční a fyzické integrace jedince ustanovit sjednocující interaktivní vztah mezi myšlením a tělem, mezi představivostí a realitou vědomí těla, hranic těla a jeho vztahu k prostoru realistické vnímání své vnitřní představy o těle akceptace a bezpečný způsob zvládání napětí v těle, úzkosti, stres a potlačované energie schopnost identifikovat a vyjadřovat své pocity bezpečným a přijatelným způsobem ( např. pomoc při kontrole impulsivního chování, atd. )

Ale také…. K abreakci úzkosti,uvolnění strachu, smutku, radosti, K odreagování, relaxace a návrat k hravosti Ke smíření s rytmy lidského života Pomoci lidem rozhýbat jejich tělo, mysl, duši i ducha

Tělo Zřetelná hranice, jasně nás vymezuje vůči ostatním Pomocí vztahu ke svému tělu můžeme lépe porozumět a prožít vztah k sobě Tělo můžeme chápat jako fyzický aspekt osobnosti Tělo není představa, je vždy přítomné, reálné, práce na tom :“teď a tady“ Nejranější zkušenost, kterou máme s vědomím je skrze tělo Fyzické vědomí je základ, ze kterého se dále psychologicky vyvíjíme

Tělo jako referenční bod Nejprve orientace v sobě, pak až v druhých, jak vnímá: Otevřenost x uzavřenost Blízkost x vzdálenost Prostorové vztahy se utvářejí nejprve pomocí poznání našeho těla Mnoho našich pocitů, životních situací je zakotveno v tělesné terminologii ( některé situace je těžké ustát, stát pevně na vlastních nohách, odchod od rodičů,..)

Popis sezení skupinové práce v TPT Zahřátí, rozhýbání, procítění těla účastníků Alespoň částečné uvolnění napětí Rozpoznání atmosféry ve skupině, Zjištění aktuálního psychického stavu klienta a jejich ochoty se zapojit Výběr tématu a techniky Zakončení Důležitá je práce s celkovou energií ve skupinové práci

Pomůcky Míče Šátky, látky Guma, popruh Obruče, tyče Písek, štěrky Padák Orfovo instrumentárium Bubny Převleky Maňásci

Hudba Výběr Kontraindikace Specifika K čemu slouží, co podporuje Rytmus

Drogově závislí a ve vězení Relaxace, uvolnění, zapomenutí na vězeňské prostředí Sebeuvědomění, vnímání svého těla – vnímání svých limitů, potřeb – nepřekračování svých hranic a možností Práce s agresivitou - Ve skupině, kdy by bylo vyjádření agrese nebezpečné, je možné pohyb strukturovat v energický pohyb, což výsledně povede ke stejnému uvolnění svalů, ale eliminuje vědomý emoční kontext Proměna na tělesné úrovni – rozšíření pohybového vzorce Práce na problémech vztahu k sobě a k ostatním Propojení verbální terapie a TPT – témata blízkosti, intimity, doteku, vztahy, sebepřijetí, otevřenost, uzavřenost, důvěra,….

Literatura Blížkovská, Jarmila:“Úvod do tanečně pohybové terapie“ MU Brno 1999 Paynová, Helen:“Kreativní pohyb a tanec Portál 1999 Čížková,Klára:“Tanečně pohybová terapie, Triton 2005 Chodorowová, Joan:“Taneční terapie a hlubinná psychologie,Imaginace v pohybu“,Triton 2006 Gräffová, Christine:“Koncentrativní pohybová terapie, SCAN, naklad.Albert 1999

Odkazy www.tanter.cz www.arteterapie.cz www.fokus-praha.cz www.adta.org www.laban.org www.admt.org.uk www.dancevoice.org.uk www.roundaboutdramatherapy.org.uk

Děkuji za pozornost i společný tanec. Olga Škvařilová www. podaneruce Děkuji za pozornost i společný tanec ! Olga Škvařilová www.podaneruce.cz 777 916 262 skvarilova@podaneruce.cz