Možnosti práce a zvládání situací s agresivním jedincem motivační esej Petr Hroch Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého kraje, p. o. petrhroch@petrhroch.cz, mail@poradenskecentrum-ok.cz
Citát osobnosti na úvod: Působil jste dávno jako učitel na základní škole. Když se teď občas v novinách objeví, že agresivní žák napadl učitele, myslíte si, že v tehdejší době byli žáci jiní? Slušnější? Neřekl bych: slušnější. Jenom my, kantoři, jsme měli možnost důrazněji neukázněného žáka napomenout. Hm, jistě chápete šíři tohoto slova…! (Stanislav Rudolf pro Webmagazin Rozhledna 2008)
Citát dítěte na úvod: No, víš tati, teda ono to bylo dost hustý, jak ta úča dostala od nás záděr. Ale uznej, že si o to koledovala! A vlastně ona nás to nechala udělat a nic, kromě řvaní neudělala… (moje 14ti letá dcera o situaci, kdy celá třída jaksi po Alexandrovsku jednohlasným chorálem poslala učitelku „do análu…“)
Děti jsou naši teroristi a my (dospělí) jsme jejich verbíři, instruktoři, dodavatelé i cíle útoků.
Agresivní projev je komunikace Vždy má za cíl sdělit a sdílet nějaký obsah Vždy má smysl i účel Vždy má své zakotvení v čase, místě a vztazích, má svůj příběh a děj Vždy souvisí s nezbytnými potřebami člověka Vždy je následkem prožívané frustrace
Agresivita nikdy není objektivní. Jinak prožívá a hodnotí agresivitu: její autor její příjemce její pozorovatel Jinak se vnímá agresivita, je-li spojená se zájmeny: Já, Ty, My, Vy, On a především „ONI“
Zvládání situací znamená doslovně: Získání vlády v situaci A vláda znamená faktické užívání moci. Kdopak to jen mluví o zavrženíhodném mocenském přístupu k dětem? Jak nám pomohou Bakuninové dneška při ochraně našich dětí?
vůle, rozhodnutí a aktivita Situace, kdy se vzdám moci. Především vůle k moci: vůle, rozhodnutí a aktivita Situace, kdy se vzdám moci. Bez moci nemohu situace zdravě ovlivňovat. Je to nemoc. Výraz touhy a potřeby po moci. Často od někoho „mocného“
Hrozba idealistických alibi Dáme-li dítěti (které potřebuje ochranu) moc nad dospělým (ochráncem), pak již pro něj nejsme učiteli či rodiči. Stáváme se alibistickými Frankensteiny a dítě se stává námi vytvořenou zmatenou, opuštěnou, nešťastnou avšak příliš silnou zrůdou, která nás po zásluze zahubí.
Doporučení pragmatikova: Nebojujte proti, ale „s“ a „pro“. Ne proti žákům, ale s nimi pro něco – pro jejich potřeby Nebojujte, když nechcete. (Skutečně „dospělý“ by snad neměl chtít bojovat proti dětem) Když už bojujete, tak ten boj co nejdříve ukončete. Vždy mějte na vědomí, že výhra i prohra dopadne stejně na obě strany. Zisk z vaší výhry ať užijí vaši žáci, ztrátu z jejich prohry pak neste s nimi.
Doporučení pragmatikova: Nepracujte s “agresivním jedincem“, ale: se situací, ve které se tato lidská bytost chová agresivně spolu s ním pracujte s jeho agresivitou a jeho potřebami sami se sebou, s tím jak na takového člověka a situaci reagujete
Doporučení pragmatikova: „NE!“ je celá věta! stačí ji říct jednou není třeba ji dopředu zdůvodňovat Cokoliv kdokoliv o vás říká, není o vás, ale o něm! AIKIDO přístup: Dopřejte svému „protivníkovi“, ať sám na sobě pocítí následky svého jednání.
Kultivujte „hroší“ dovednosti Dovednost komunikace otevřené (transparentní) a rázné (na žáky účinně dopadající) Dovednosti stresové odolnosti: „hroší kůže“ – coping, nezdolnost (rezilience, hardiness…) Nebo jinak: Neodstraňujte stres, ale pracujte s ním! Velká váha – váha osobnosti, respekt Věta „Nemají z nás respekt“ je blbost, respekt je forma vztahu „k někomu“. Formulace „z něho“ je o strachu. Respekt ale také neznamená tupohlavý souhlas s něčím, co mi vadí.
a přeji hroší kůži v těžkých časech. Děkuji za pozornost a přeji hroší kůži v těžkých časech. Mgr. Petr Hroch, psycholog – rodinný poradce Poradenské centrum sociálních služeb Olomouckého kraje, p. o. petrhroch@petrhroch.cz, mail@poradenskecentrum-ok.cz