Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
Advertisements

Trojúhelník – I.část Mgr. Dalibor Kudela
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Kruh a jeho částí Mgr. Dalibor Kudela
Pythagorova věta a její odvození
POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Rovnoběžník a lichoběžník
BINOMICKÁ VĚTA Mgr. Hana Križanová
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Nepravidelné mnohoúhelníky
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Délka kružnice a kruhového oblouku
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST II
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Pythagorova věta užití v prostoru
Pravoúhlý trojúhelník
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Opakování na písemnou práci
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Pythagorova věta.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Goniometrické funkce Kotangens ostrého úhlu
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta 8. ročník
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Metodické pokyny Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia. Výklad slouží k odvození vět, které platí pro pravoúhlý trojúhelník.
Pythagorova věta – historie
Výuková sada – Matematika, DUM č.01
Pythagorova věta.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: TROJÚHELNÍK-testy
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
EUKLIDOVA VĚTA O VÝŠCE:
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU peníze středním školám - OP VK 1.5. Výuková sada – Matematika, DUM č.02

Historie Za objevitele tvrzení, které je známo jako Pythagorova věta, je považován řecký filosof, matematik a astronom Pythagoras ze Samu, který žil v letech 580 – 500 př.n.l. Ale je velice pravděpodobné, že toto tvrzení znali už ve starověkých civilizacích, například v Číně nebo Egyptě.

Slovní znění Pythagorovy věty Obsah čtverce sestrojeného nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku je roven součtu obsahů čtverců sestrojených nad oběma odvěsnami.

Matematický zápis Pythagorovy věty c 2 = a2 + b2 B c - přepona a - odvěsna b - odvěsna c a 90° C b A

Grafické znázornění B c a C b A

Trojúhelník je pravoúhlý Řešený příklad Rozhodněte, zda trojúhelník o stranách 12 cm, 5 cm a 13 cm je pravoúhlý. Pokud se má jednat o pravoúhlý trojúhelník, musí být nejdelší strana trojúhelníku 13 cm přeponou a zbývající strany 12 cm a 5 cm odvěsnami. Dále musí platit Pythagorova věta. Navrhněte řešení A B C 5 cm 12 cm 13 cm Trojúhelník je pravoúhlý

Příklady k procvičení Rozhodněte, zda trojúhelník o daných stranách je pravoúhlý.

Řešení Dané strany netvoří ani trojúhelník, protože není splněna trojúhelníková nerovnost

Řešený příklad Vypočtěte zbývající strany pravoúhlého trojúhelníku ABC s pravým úhlem u vrcholu C, je-li dáno: 1) a = 1,6 dm, b = 14,7 cm 2) c = 18,7 cm , a = 10,9 cm Navrhněte řešení A B C a b c

Příklady k procvičení Vypočtěte zbývající strany pravoúhlého trojúhelníku ABC s pravým úhlem u vrcholu C, je-li dáno: Výsledky zaokrouhlete na 1 desetinné místo.

Řešení

Příklady k procvičení – slovní úlohy Pyramida tvaru pravidelného čtyřbokého jehlanu má velikost strany 144 m. Ze středu jedné strany na vrchol je vzdálenost 120 m. Vypočtěte výšku pyramidy. Fotbalové hřiště tvaru obdélníku má rozměry: délku 104 m a šířku 65 m. Vypočtěte vzdálenost ze středu hřiště k rohovému praporku. Dva turisté se vydali z určitého místa dvěma směry. První šel na sever rychlostí 8 km/h, druhý šel na východ rychlostí 6 km/h. Jak daleko od sebe budou oba turisté po 24 minutách? Rozevřené štafle, jejichž spodní konce jsou od sebe vzdálené 2,5 m dosahují do výšky 3 m. O kolik centimetrů se štafle zvýší, jestliže se jejich rozevření zmenší o 58 cm?

Řešení 1) Výška pyramidy je 96 m. 2) Vzdálenost ze středu hřiště k rohovému praporku je 61,3 m. 3) Vzdálenost obou turistů po 24 minutách bude přesně 4 km. 4) Štafle se zvýší o 10,5 cm.

POUŽITÁ LITERATURA Obrázky: http://www.zsdobrichovice.cz/programy/matika/image/haper.jpg http://www.google.cz/image/Pythagoras