PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
33.1 Pythagorova věta Pythagoras ze Samu řecký matematik
Advertisements

Pythagorova věta a její odvození
POZNÁMKY ve formátu PDF
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Obvod a obsah rovnoběžníků
Rovnoběžník a lichoběžník
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
Nepravidelné mnohoúhelníky
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Zlomky Vzorce Procenta Úměrnost
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Vlastnosti čtyřúhelníků v příkladech
Pythagorova věta užití v prostoru
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
19_Obvody a obsahy rovinných obrazců
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Pythagorova věta – úvod
Pravoúhlý trojúhelník
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
POZNÁMKY ve formátu PDF
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Opakování na písemnou práci
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Pythagorova věta.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Pythagorova věta.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika 8.ročník ZŠ Pythagorova věta Creation IP&RK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Transkript prezentace:

PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená

Pravoúhlý trojúhelník - pojmy pravý úhel C odvěsna odvěsna a b c A B přepona

dlažba ze čtvercových dlaždic 1 2 3 4 úhlopříčky dlaždic pravoúhlý trojúhelník čtverce nad odvěsnami 2 čtverec nad přeponou 1 3 očíslujeme trojúhelníky 4 Co jste zjistili? V pravoúhlém trojúhelníku je obsah čtverce nad přeponou roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. = Pythagorova věta

Pythagorova věta - důkaz b b a Druhý čtverec je rozdělen na: 4 shodné pravoúhlé trojúhelníky s odvěsnami a, b dva čtverce s obsahy a2 a b2 První čtverec je rozdělen na: 4 shodné pravoúhlé trojúhelníky ABC s odvěsnami délek a, b čtyřúhelník ADEB se stranou délky c 3 2 2 a úhel EBA je pravý, protože platí |EBA| = 180°- (a+b) = 90° totéž platí pro jeho zbývající úhly  čtyřúhelník ADEB je čtverec s obsahem c2 b a2 c a c 4 a A b c2 a E 3 a c c b2 b b b a 1 4 1 b b a C a b B b Shodně očíslované pravoúhlé trojúhelníky na obou obrázcích mají sobě rovné obsahy. Po jejich odstranění zbudou jen žluté čtverce, pro jejichž obsahy platí: c2 = a2 + b2 Oba čtverce jsou shodné – délky stran jsou a+b, čtverce mají stejný obsah.

Pythagorova věta V pravoúhlém trojúhelníku je obsah čtverce nad přeponou roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. c2 = a2 + b2

Pythagoras ze Samu řecký matematik 580 – 500 př. n. l. studoval matematiku a astronomii v Egyptě a v Babylónii žil v jižní Itálii a na Sicílii, kde založil Pythagorejskou školu objevili např., že součet vnitřních úhlů v trojúhelníku je roven 180° Pythagorova věta byla známá již 2 200 let př. n. l. v Číně, ale Pythagorejcům je připisována zřejmě proto, že ji dokázali. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Kapitolinischer_Pythagoras.jpg

Obrácená Pythagorova věta Ke zjištění, zda je trojúhelník pravoúhlý (aniž bychom jej museli rýsovat), použijeme obrácenou Pythagorovu větu. Jestliže v trojúhelníku platí, že součet druhých mocnin délek dvou kratších stran je roven druhé mocnině délky nejdelší strany, potom je tento trojúhelník pravoúhlý. a2 + b2 = c2

Pythagorova věta – příklad 1 Rozhodněte, zda je trojúhelník se stranami daných délek pravoúhlý: 5 cm; 6 cm; 7 cm 10 m; 24 m; 26 m 7 dm; 0,9 m; 110 cm 0,25 dm; 15 mm; 2 cm

Pythagorova věta – příklad 1 Řešení: a) 5 cm, 6 cm, 7 cm 52 + 62 = 72 25 + 36 = 49 61 ≠ 49   není pravoúhlý c) 7 dm; 0,9 m; 110 cm 72 + 92 = 112 49 + 81 = 121 130 ≠ 121   není pravoúhlý b) 10 m, 24 m, 26 m 102 + 242 = 262 100 + 576 = 676 676 = 676   je pravoúhlý d) 0,25 dm; 15 mm; 2 cm 152 + 202 = 252 225 + 400 = 625 625 = 625   je pravoúhlý

Pythagorova věta – příklad 2 2. Sestrojte trojúhelníky s danými délkami stran a zjistěte, který z nich je pravoúhlý. Výsledek ověřte výpočtem pomocí obrácené Pythagorovy věty. a = 3,5 cm; b = 4 cm; c = 5,5 cm m = 6 cm; n = 8 cm; o = 1 dm e = 0,4 dm; f = 7,5 cm; g = 85 mm

Pythagorova věta – příklad 2 Řešení: a) a = 3,5 cm; b = 4 cm; c = 5,5 cm 3,52 + 42 = 5,52 12,25 + 16 = 30,25 28,25 ≠ 30,25   ABC není pravoúhlý c) e = 0,4 dm; f = 7,5 cm; g = 85 mm 42 + 7,52 = 8,52 16 + 56,25 = 72,25 72,25 = 72,25   je pravoúhlý b) m = 6 cm; n = 8 cm; o = 1 dm 62 + 82 = 102 36 + 64 = 100 100 = 100   MNO je pravoúhlý

Pythagorova věta - zajímavost Staří Egypťané a Indové vytyčovali pravý úhel pomocí motouzu. Na motouzu je uvázáno ve stejných vzdálenostech 13 uzlů. Motouz se vypne tak, aby se uzly 1, 4, 8 staly vrcholy trojúhelníku (uzel 13 je upevněný v témže místě jako uzel 1). Platí: 32 + 42 = 52  9 + 16 = 25  trojúhelník je pravoúhlý 4 5 3 6 2 7 8 9 10 11 12 13 = 1

Pythagorova věta – příklad 3 3. Vypočítejte délku přepony c v pravoúhlém trojúhelníku ABC s odvěsnami délek a = 12 cm a b = 9 cm. Náčrt: Výpočet: c2 = a2 + b2 c2 = 122 + 92 c2 = 144 + 81 c2 = 225 c = c =15 cm B a = 12 cm c C A b = 9 cm Délka přepony je 15 cm.

Pythagorova věta – příklad 4 4. Vypočítejte délku úhlopříčky AC obdélníku ABCD se stranami délek a = 6 m, b = 8 m. Náčrt: Výpočet: u2 = a2 + b2 u2 = 62 + 82 u2 = 36 + 64 u2 = 100 u = u =10 cm D C u b = 8 cm B A a = 6 cm Délka úhlopříčky je 10 cm.

Pythagorova věta – příklad 5 5. Vypočítejte délku odvěsny e v pravoúhlém trojúhelníku EFG s přeponou g = 17 dm a odvěsnou f = 15 dm. Výpočet: g2 = e2 + f2 172 = e2 + 152 289 = e2 + 225 e2 = 289 – 225 e2 = 64 e = e = 8 cm Náčrt: F g = 17 dm e G E f = 15 dm Délka druhé odvěsny je 8 cm.

Pythagorova věta – příklad 6 6. Vypočítejte výšku k základně rovnoramenného trojúhelníku KLM se základnou délky m = 16 cm a s rameny délek k = l = 22 cm. Náčrt: Výpočet: k2 = v2 + (m/2)2 222 = v2 + 82 484 = v2 + 64 v2 = 484 – 64 v2 = 420 v = v = 20,493 901 cm M k = l = 22 cm l v K L S m /2 m = 16 cm Délka výšky k základně je asi 20,5 cm.