Úloha 1. Zkoušení živičných materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola materiálu aneb ČÍM a CO, JAK, KDE měříme
Advertisements

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Požární ochrana 2011 BJ13 - Speciální izolace
ZKOUŠKA TVRDOSTI PODLE ROCKWELLA
OPAKOVÁNÍ Př. Měděný drát má při teplotě 30°C délku 150 m. Určete jeho délku při teplotě 80°C. Tabulky - Součinitel teplotní roztažnosti mědi - 1,7.10-5K-1.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Úloha 2. Zkoušení hydroizolačních pásů a fólií
Úloha 6. Stanovení dynamické tuhosti izolačních materiálů s´
Zkoušení asfaltových směsí
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
(míra tepelného stavu látky)
Voda a její vlastnosti SPŠ Otrokovice
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
KALORIMETR.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
řešené soustavou rovnic
Jan Poslušný Adam Šustek Penetrační zkouška.
STANOVENÍ MODULU PRUŽNOSTI TLUMENÝM RÁZEM
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Měrná tepelná kapacita látky
BI52 Diagnostika stavebních konstrukcí
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Ing. Rudolf Drga, Ph.D. Zlín 2014 Měření směrových charakteristik detektorů narušení Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta aplikované informatiky Ústav.
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
ScanStation P20 – uživatelská kalibrace (procedura Check & Adjust)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Stavitelství 2 Základy – spodní stavba
Funkční řešení porcelánových nádob
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Optické odečítací pomůcky, měrení délek
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Název operačního programu:
Zkoušení asfaltových pojiv
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
s dopravní infrastrukturou
FMVD I - cvičení č.2 Měření vlhkosti dřeva a vlivu na hustotu.
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 3: Barometrické měření výšek.
Tato prezentace byla vytvořena
HONOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
Příprava plánu měření pro přírubu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
6. Grafická dokumentace desek plošných spojů..
Měření fyzikální veličiny
Výtok otvorem, plnění a prázdnění nádob. Přepad vody, měrné přelivy.
Přesnost rozměrů..
Měření úhlů.
Příprava lepících směsí
Tato prezentace byla vytvořena
Struktura a vlastnosti kapalin
TDI – Sádrokartonové příčky
Tato prezentace byla vytvořena
TDS – Stavební systém MEDMAX
Návrh složení cementového betonu.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Archimedův zákon.
Technické prostředky v požární ochraně Nářadí na požární sport.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Stanovení součinitele tepelné vodivosti 2015 BJ13 - Speciální izolace Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:červen 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:červen 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
ZKOUŠKY KONZISTENCE BETONOVÉ SMĚSI teorie
Přípravný kurz Jan Zeman
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
Transkript prezentace:

Úloha 1. Zkoušení živičných materiálů Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot a dílců Úloha 1. Zkoušení živičných materiálů Brno 2012 BJ07 Izolační materiály

1.1 Stanovení bodu měknutí kroužkem a kuličkou Bod měknutí kroužkem a kuličkou (KK) je stav, při kterém dle ČSN EN 1427 v předepsaném přístroji a předepsaným způsobem zahřívaný vzorek změkne tak, že se tlakem ocelové kuličky o dané hmotnosti protáhne do předepsané délky. Účelem zkoušky je zjištění teploty ve °C, při které vzorek změnil svoji konzistenci. Bod měknutí je důležitým kritériem pro třídění a posuzování živičných hmot pro krytiny, izolace proti vodě, zalévací hmoty, tmely apod. Při zkoušce se dva kotoučky, odlité z asfaltového pojiva do mosazných kroužků, zahřívají řízenou rychlostí v kapalinové lázni, přičemž na každém z nich je umístěna ocelová kulička. Za bod měknutí je považován průměr teplot, při kterých ocelová kulička vlivem změknutí zkušebních vzorků poklesne o vzdálenost 25,0  0,4 mm.

Potřebné zařízení: 2 mosazné kroužky s vnitřním osazením, opatřené nákružky k přesnému usazení na nosné desce, 2 kuličky o průměru 9,20  0,05 mm a hmotnosti 3,50  0,05 g, odlévací destička o rovném povrchu a rozměrů přibližně 50 mm x 75 mm a 1,5 mm až 2,0 mm s dolů zahnutými hranami, 1 kovový stojánek pro dva kroužky, sestávající ze tří kovových vodorovných desek spojených kovovými sloupky. Prostřední deska má dva kruhové otvory pro vložení mosazných kroužků a ve středu otvor pro teploměr. Horní deska má rovněž otvor pro teploměr. Aparatura se zavěsí do kádinky tak, aby spodní deska stojánku byla ode dna kádinky 13–19 mm. Kádinka je tenkostěnná, výšky nejméně 120 mm a dolního průměru nejméně 85 mm, analogový teploměr, regulovatelný tepelný zdroj (vařič), vzorek asfaltu, další drobné pomůcky (řezací nůž, ochranné rukavice, hadr, vazelína, ...).

Postup zkoušky: Mosazné kroužky předehřáté na teplotu cca o 90 °C vyšší, než je předpokládaný bod měknutí, se umístí na odlévací destičku (pokryta separačním přípravkem). Do kroužků se nalije mírně předehřátý přebytek asfaltu a vzorky se chladí (laboratorní teplota minimálně 30 min). Přebytek vzorku odřízne mírně nahřátým nožem v rovině horního okraje kroužku. Kádinka se naplní převařenou destilovanou vodou (při předpokládaném bodu měknutí do 80°C) nebo glycerínem (při předpokládaném bodu měknutí nad 80°C) do výšky 51 mm nad horní okraj kroužků. Kroužky se zasadí do stojánku, kuličky na dno kádinky a 15 minut se temperují na teplotu +5  1 °C. Pak se kuličky vloží na vzorky, ponoří se znovu do kádinky naplněné vodou a provádí se zahřívání tak, aby teplota stoupala rovnoměrně o 5°C za minutu. V okamžiku, kdy vzorek změkne a kulička s protaženým vzorkem se dotkne spodní desky přístroje, se zaznamená teplota s přesností na 0,5°C. Aritmetický průměr z obou hodnot odpovídá bodu měknutí. Výsledky u vzorků s bodem měknutí do 80°C se nemají lišit o 1,0°C; s bodem měknutí nad 80°C o 2,0°C. U asfaltů s vyšším bodem měknutí, kde je třeba použit glycerinové lázně, se tato lázeň předehřeje na teplotu 30  1°C a potom je postup stejný jako s vodní lázní.

1.2 Stanovení penetrace jehlou Penetrace dle ČSN EN 1426, je mírou konzistence asfaltu, vyjádřenou hloubkou vniku normalizované jehly, na kterou působí určitou dobu předepsané zatížení při dané teplotě. Standardní zkouškou se rozumí - zatížení 100 g, doba vniku 5 sekund a teplota 25°C (případně 15°C). Chceme-li získat podrobnější znalosti o vlastnostech asfaltu, můžeme měnit všechny zkušební parametry penetrace. Zatížení se volí 50, 200 a 500 g, doba se mění od 5 do 60 sekund a teplota od 2 do 60°C.

Penetrometr (1- vřeteno, 2- stupnice, 3- držák jehly, 4- uvolňovací zařízení, 5- 50g závaží, 6- jehla a koncovka, 7- zkušební miska, 8- zkušební vzorek, 9- podkladní deska, 10- stavěcí šroub)

Potřebné zařízení: vhodný penetrometr s držákem o hmotnosti 47,50  0,05 g, závaží o hmotnosti 50,00  0,05 g, které se upevní nad jehlu dle obr. 2, penetrační jehla o průměru 1,00 mm až 1,02 mm se symetrickým zabroušením pod úhlem 9°10´  30´, zkušební nádobky pro penetraci dle tab. 1., vodní lázeň s kapacitou min. 10 l pro udržení požadované teploty s přesností  0,1 °C, teploměry, přenášecí miska pro zkoušky mimo vodní lázeň o objemu min. 350 ml, zařízení na měření času s přesností 0,1 s. Doporučené rozměry zkušební nádoby Penetrace [0,1 mm] Vnitřní hloubka [mm] Vnitřní průměr penetrace < 200 35 55 200  penetrace < 350 45 70 305  penetrace < 500 60

Postup zkoušky: K jedné zkoušce je zapotřebí asi 100 g vzorku. Vzorek se připraví stejným způsobem jako u bodu měknutí a pak se jím naplní nádobka (teplota vzorku nesmí překročit 200°C). Nádobku naplníme tak, aby výška vzorku byla nejméně o 10 mm větší než předpokládaná hloubka průniku jehly. Nádobka se vzorkem se přikryje kádinkou s okrajem vhodné velikosti (pro odstranění bublinek ze zkušebního vzorku). Vzorky se chladí na teplotu 15°C až 30°C. Dále se vzorky umístí do řízené teplotní lázně a nechají se temperovat na zkušební teplotu. Teplota, při které se zkouška provádí, je při hodnotách penetrace menších jak 500 x 0,1 mm 25°C, při hodnotách vyšších je 15°C. Poté se stolek penetrometru vyrovná do vodorovné polohy, na něj se umístí vodní lázeň se vzorkem. Hrot jehly se nastaví přesně na povrch asfaltu tak, aby nebyl zapíchnut do vzorku. Stupnice penetrometru se nastaví na nulu. Na 5 sekund se uvolní jehla se zatížením 100 g. Údaj penetračních jednotek se odečte na stupnici. Stanovení se opakuje 3x, jednotlivé vpichy jsou vzdáleny alespoň 1 cm od sebe a hrot jehly musí být vždy před každým vpichem očištěný.

Vyhodnocení zkoušky: Za výsledek zkoušky se považuje aritmetický průměr nejméně tří stanovení, přičemž rozdíly hodnot při penetraci 25°C musí být nižší než hodnoty uvedené v tabulce. Maximální rozdíl platných stanovení Počet stanovení Maximální rozdíl [%] do 50 rozdíl mezi hodnotami max. 2 50-150 rozdíl mezi hodnotami max. 4 150-250 rozdíl mezi hodnotami max. 6 nad 250 3 % od aritmetického průměru Standardní penetrace se označuje jako "Penetrace x 0,1 mm“. Byla-li provedena při jiné teplotě, tato se vyznačí za zlomkovou čáru.

Děkuji za pozornost. Návody do cvičení z předmětu BJ07 Izolační materiály byly inovovány za finanční podpory projektu FRVŠ G1 465/2011 „Inovace studijního předmětu Izolační materiály“.