ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie mechanická Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
Polohová ( potenciální ) energie
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
MECHANICKÁ PRÁCE A ENERGIE
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
PRÁCE, ENERGIE, VÝKON hanah.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Mechanická práce a energie
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Proudění tekutin Ustálené proudění (stacionární) – všechny částice se pohybují stejnou rychlostí Proudnice – trajektorie jednotlivých částic proudící tekutiny.
Mechanika tuhého tělesa
T E P L O - SKUPENSTVÍ TERMIKA.
5. Práce, energie, výkon.
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
C) Dynamika Dynamika je část mechaniky, která se zabývá vztahem síly a pohybu 2. Newtonův pohybový zákon zrychlení tělesa je přímo úměrné síle, která jej.
ENERGIE Energie souvisí s pohybem a s možností pohybu, je to tedy nějaká míra množství pohybu. FORMY ENERGIE Mechanická (kinetická, potenciální) Vnitřní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_717.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Pohybové účinky síly. Pohybové zákony
Mechanická práce a energie
Grantový projekt multimediální výuky
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
VY_32_INOVACE_11-05 Mechanika II. Práce a energie– test 1.
Jiný pohled - práce a energie
GRAVITAČNÍ POLE.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Gravitační síla a hmotnost tělesa
Energie LC.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
Druhy energie Druhy energie - polohová, - pohybová, - tepelná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
3. Mechanická energie a práce
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
Energie Kinetická energie: zákon zachování energie
Mechanická práce, výkon a energie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Gravitační pole Pohyby těles v gravitačním poli
Fyzikální veličiny.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář Dostupné.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
Třída 3.A 10. hodina.
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Stabilita tělesa - příklad
Třída 3.B 11. hodina.
Energie.
Transkript prezentace:

ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ…

CO JE TO ENERGIE? JE VELMI SLOŽITÉ JEDNODUŠE ODPOVĚDĚT ENERGII LZE BRÁT JAKO JAKOUSI POHONNOU SMĚS PRO KAŽDOU ČINNOST PROTO CHCEME-LI COKOLIV PROVÁDĚT, MUSÍME MÍT K TOMU DOSTATEK ENERGIE!

CO LZE S ENERGIÍ DĚLAT? ENERGII LZE: PŘENÁŠET PŘEMĚŇOVAT NAPŘÍKLAD V ELEKTRICKÉ SÍTI PŘEMĚŇOVAT NAPŘÍKLAD KDYŽ PŘI TŘENÍ VZNIKÁ TEPLO

CO S ENERGIÍ NAOPAK NELZE? ENERGIE SE NEDÁ: VYROBIT ZNIČIT

DRUHY ENERGIÍ ENERGIÍ MÁME OHROMNÉ MNOŽSTVÍ MY SE ALE PODÍVÁME NA DVA ZÁKLADNÍ 1) POHYBOVÁ ENERGIE TĚLESA 2) POLOHOVÁ ENERGIE TĚLESA

POHYBOVÁ ENERGIE MÁ JI KAŽDÉ TĚLESO, KTERÉ SE POHYBUJE JEJÍ VELIKOST ZÁVISÍ NA HMOTNOSTI TĚLESA A NA JEHO RYCHLOSTI PROTO JI POČÍTÁME:

POHYBOVÁ(KINETICKÁ) ENERGIE JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ EK A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1 J.

UKÁZKA PŘÍKLADU JAKOU KINETICKOU ENERGII MÁ LETADLO, LETÍ –LI RYCHLOSTÍ 180 km/h A MÁ HMOTNOST 5 t? v = 180 km/h = 50 m/s m = 5 t = 5000 kg EK=?

VÝPOČET:

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ 1) PŘ 2) JAKOU KINETICKOU ENERGII MÁŠ, BĚŽÍŠ-LI RYCHLOSTÍ 36 km/h? PŘ 2) JAKOU HMOTNOST MÁ TĚLESO, MÁ-LI PŘI RYCHLOSTI 72 km/h KINETICKOU ENERGII O VELIKOSTI 10 kJ?

POLOHOVÁ ENERGIE POLOHOVOU ENERGII MÁ KAŽDÉ TĚLESO, KTERÉ JE V NĚJAKÉ VÝŠCE PROTO JE NUTNÉ VŽDY VZTAHOVAT K NĚJAKÉMU MÍSTU, ABY BYLO MOŽNO URČIT DANOU VÝŠKU TAKOVÉMU MÍSTU ŘÍKÁME NULOVÁ HLADINA

POLOHOVÁ ENERGIE JE ROVNA PRÁCI, KTEROU POTŘEBUJEME NA ZVEDNUTÍ TĚLESA DO DANÉ VÝŠKY NAD NULOVOU HLADINU POLOHOVÁ(POTENCIÁLNÍ) ENERGIE JE FYZIKÁLNÍ VELIČINA, KTERÁ SE ZNAČÍ EP A JEJÍ ZÁKLADNÍ JEDNOTKOU JE 1 J

DEMONSTRAČNÍ OBR. EP  0 J, h  0 m h EP = 0 J, h = 0 m

MATEMATICKÉ VZTAHY PROTOŽE s = h PRÁCI POTŘEBNOU PRO ZVEDNUTÍ TĚLESA DO NĚJAKÉ VÝŠKY POČÍTAT UMÍME PROTOŽE PŘEKONÁVÁME JEN GRAVITAČNÍ SÍLU JE: POTÉ JIŽ SNADNO DOSTANEME PRO VÝPOČET POLOHOVÉ ENERGIE: PROTOŽE s = h

UKÁZKOVÝ PŘÍKLAD JAKOU POLOHOVOU ENERGII MÁ VRABEC, JE-LI VE VÝŠCE 15 m A MÁ HMOTNOST 150 g ? ZÁPIS: h = 15 m m = 150 g = 0,15 kg EP = ?

ŘEŠENÍ:

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ 1) PŘ 2) PŘ 3) JAKOU POLOHOVOU ENERGII MÁŠ, JSI-LI VE VÝŠCE 4 m NAD ZEMÍ? PŘ 2) JAKOU HMOTNOST MÁ FOTBALOVÝ MÍČ, MÁ-LI VE VÝŠCE 7 m POTENCIÁLNÍ ENERGII O VELIKOSTI 28 J? PŘ 3) V JAKÉ VÝŠCE JE SKOKAN O TYČI, MÁ-LI HMOTNOST 70 kg A POLOHOVOU ENERGII O VELIKOSTI 4,2 kJ?

PŘEMĚNA ENERGIE VÍME, ŽE SE ENERGIE MŮŽE PŘEMĚŇOVAT V JINÉ FORMY NEJČASTĚJI Z POLOHOVÉ NA POHYBOVOU A NAOPAK VŠE SI UKÁŽEME NA PŘÍKLADU Z PRAXE BUDEME JEN TAK POZOROVAT LETÍCÍ MÍČEK

POHYB VZHŮRU PŘI POHYBU VZHŮRU SE VŽDY ZVĚTŠUJE VÝŠKA, TÍM PÁDEM SE ZVĚTŠUJE POLOHOVÁ ENERGIE TĚLESO ALE ZPOMALUJE, AŽ ZASTAVÍ A TÍM ZTRÁCÍ SVOJI POHYBOVOU ENERGII EK SE MĚNÍ NA EP

POHYB DOLŮ ZDE JE TOMU PŘESNĚ OPAČNĚ TĚLESO KLESÁ, ALE ZRYCHLUJE POLOHOVÁ ENERGIE SE TEDY MĚNÍ NA POHYBOVOU

h je maximální a v je nulová MAXIMÁLNÍ VÝŠKA ZNAMENÁ MAXIMÁLNÍ EP MAXIMÁLNÍ RYCHLOST ZNAMENÁ MAXIMÁLNÍ EK v je maximální a h je nulová NULOVÁ HLADINA

ZÁKON ZACHOVÁNÍ ENERGIE PROTOŽE SE ENERGIE NEDÁ VYROBIT ANI ZNIČIT, PLATÍ PRO KAŽDOU SOUSTAVU TĚLES: CELKOVÝ SOUČET POLOHOVÉ A POHYBOVÉ ENERGIE TĚLESA JE STÁLE STEJNÝ

UKÁZKOVÝ PŘÍKLAD URČI CELKOVOU ENERGII LETÍCÍ KACHNY, JE-LI VE VÝŠCE 20 m, MÁ HMOTNOST 2500 g A LETÍ RYCHLOSTÍ 54 km/h. ZÁPIS: m = 2500 g = 2,5 kg v = 54 km/h = 15 m/s h = 20 m E = ?

ŘEŠENÍ JE SNADNÉ, JE POTŘEBA ZNÁT EK A EP ŘEŠENÍ JE SNADNÉ, JE POTŘEBA ZNÁT EK A EP . PO JEJICH SOUČTU ZÍSKÁM CELKOVOU ENERGII

PŘÍKLADY K PROCVIČENÍ PŘ 1: PŘ 2: JAKOU CELKOVOU ENERGII MÁŠ, PADÁŠ-LI RYCHLOSTÍ 180 km/h, A JSI-LI 50 m NAD ZEMÍ? PŘ 2: JAKOU POLOHOVOU ENERGII MÁ PARAŠUTISTA, PADÁ-LI RYCHLOSTÍ 4 m/s MÁ HMOTNOST 90 kg A CELKOVOU ENERGII 54720 J?

DOMÁCÍ ÚKOL: JAKOU HMOTNOST MÁ PAN PREZIDENT, VYSKOČÍ-LI ZE DRUHÉHO PATRA SVÉ REZIDENCE A METR NAD ZEMÍ MÁ RYCHLOST 108km/h. JEHO CELKOVÁ ENERGIE JE 32,2 kJ A JEHO POHYBOVÁ ENERGIE JE 31,5 kJ.