Workshop č. 3 E-inkluze: vzdělávání osob 50+

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Další vzdělávání obyvatel Prahy pohledem jeho poskytovatelů a účastníků Závěry z kvalitativních šetření Pavel Kuchař CHEVAL s.r.o.
Vzdělávání zaměstnanců v Centru pro podporu zaměstnanců
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Vzdělávání seniorů není jen zájmové vzdělávání
Podpora studentů s SPU na MU
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Knihovny současnosti 2011 České Budějovice
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Jak se stát dobrým právníkem?
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Snadný návrat z mateřské do zaměstnání nezaměstnaných žen pečujících o dítě do 15 let v Libereckém kraji 390 nezaměstnaných žen pečujících o.
Jak se stát dobrým právníkem?
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Zdravá škola.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
Péče o seniory.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Obchodní akademie Neveklov se představuje 2 Obchodní akademie Neveklov.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Teorie vzdělávání dospělých
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Celoživotní vzdělávání
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Hledání zaměstnání, nezaměstnanost, úřady práce, rekvalifikace N á zev.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Podpora začleňování cizích státních příslušníků na trh práce, reg. č
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VZDĚLÁVÁNÍ SENIORŮ Základní pojmy
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Transkript prezentace:

Workshop č. 3 E-inkluze: vzdělávání osob 50+ Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D

„Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu 20 nebo 80 „Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu 20 nebo 80. Každý, kdo se stále učí, zůstává mladý. Nejlepší v životě je zůstat mladý.“ Henry Ford

Struktura prezentace Vysoká heterogenita cílové skupiny – osoby nad 50 let, osoby nad 65 let. Význam vzdělávání ve vyšším věku a vzdělávací potřeby. Vzdělávání dospělých. Perspektiva starších osob, úřadů práce, vzdělávacích institucí (lektorů). Vzdělávání osob starších 65 let. Specifika vzdělávání starších osob.

Osoby 50 plus Velmi heterogenní sociální skupina: - osoby ekonomicky aktivní – cíl: ekonomická inkluze - profesní vzdělávání (rekvalifikace), - osoby ekonomicky neaktivní – cíl: sociální inkluze - občanské a zájmové vzdělávání (např. U3V, krátkodobé kurzy)

Význam vzdělávání ve vyšším věku Individuální přínos (pro osoby 50 +); Celospolečenský přínos (pro vztah seniorů a společnosti). Vzdělávání dospělých je zaměřené na dva vzájemně propojené cíle: na rozvoj osobnosti (seberealizaci) a na zajištění participace osobnosti na vyváženém sociálním, kulturním a ekonomickém rozvoji (občanská odpovědnost). Kalnický (2007:31)

Vzdělávací potřeby Každý člověk má individuální potřeby se vzdělávat. Každá cílová skupina má specifické vzdělávací potřeby. U osob 50+ se jedná např. o: potřebu se rozvíjet, potřebu získávat zkušenosti, potřebu překonávat vlastní nedostatky, potřebu ocenění a bezpečí.

Vzdělávání dospělých Širší cíl: Vzdělávání dospělých je zaměřené na dva vzájemně propojené cíle: na rozvoj osobnosti (seberealizaci) a na zajištění participace osobnosti na vyváženém sociálním, kulturním a ekonomickém rozvoji (občanská odpovědnost). (Kalnický, 2007:31)

Umět (schopnost se učit) Vzdělávání dospělých Se liší od vzdělávání jiných věkových skupin. Motivační trojúhelník (Šerák, 2009): Moci (možnost se učit) Umět (schopnost se učit) Chtít (zájem se učit)

Perspektiva úřadu (agentury) práce Identifikovat vzdělávací potřeby osob 50 +, promítnout je do nabídky vhodné rekvalifikace a navázat pracovním uplatněním. Důležitost kurzu práce na PC pro tyto osoby. Tento kurz by se měl přidělovat „…automaticky při příchodu do evidence…“ (Pracovník úřadu práce Opava in Kapusňáková, 2009) „…I když jim to zaměstnání nemusí přinést, tak určitě v 90 % z nich zůstane, že ještě něco zvládli, že ještě nejsou tak staří, aby se nenaučili na počítači…“ (Pracovník úřadu práce Opava in Kapusňáková, 2009)

Pomoci uchazečům o zaměstnání a zájemcům o rekvalifikaci s překonáním jejich obav. Důraz na poradenství (např. zvyšování motivace). „…A já za sebe můžu říct, že jsem strašně ráda, že třeba tady máme psychologa. Protože opravdu v některých situacích si nejsem jista, jestli by tomu člověku spousta věcí třeba v kurzu neublížila ještě navíc psychicky…„ (Pracovník úřadu práce Opava in Kapusňáková, 2009)

Perspektiva vzdělávacích institucí (lektorů): Důraz na: praktičnost (konkrétní výsledky vzdělávání), individuální přístup (motivace, ocenění), interaktivita (v procesu učení je nezbytná aktivní účast dospělého člověka na řešení různých úkolů a problémů), provázanost s praxí - pracovním místem.

Perspektiva vzdělávacích institucí (lektorů) Potenciální bariéry vzdělávání starších osob: nízká sebedůvěra účastníků, obavy z nové situace, obavy z přílišné náročnosti vzdělávacího procesu, obavy z negativního přístupu lektorů i dalších účastníků.

Vzdělávání osob 65 + (v důchodovém věku) Jako specifická oblast vzdělávání dospělých se objevuje od 80.- 90. let minulého století. V r. 1995 byla založená Asociace univerzit třetí věku. Dnes již téměř každá univerzita nabízí tento typ vzdělávání. Existuje i virtuální U3V.

Vzdělávání 65 plus: obecní cíl Toto vzdělávání se od ostatních odlišuje zejména „úzce vymezenou cílovou skupinou…, dále specifickými cíli, postupy a obsahy“ (Šerák, Dvořáková, 2009, s. 28). Obecní cíl vzdělávání: aktivní stárnutí - rozvoj schopností, obohacení znalostí a rozvoj osobnosti k seberealizaci – zájmové vzdělávání.

Specifika vzdělávání osob 65 plus Specifika seniorského věku (biologická, psychologická a sociologická). Vnitřní (subjektivní) podmínky: Poznávací podmínky vzdělávání: pokles kognitivních schopností (fáze zapamatování je mnohem delší, oproti tomu fáze zapomínání přichází mnohem rychleji. Afektivní podmínky vzdělávání (motivace, potřeby, zájmy): větší potřeba podpory, uznání. Sociální a sociokulturní podmínky vzdělávání.

Specifika vzdělávání osob 65 plus Vnější (objektivní podmínky): učivo, lektoři a vzdělávací instituce, prostředí, informovanost (je nutné dostat informace přímo k těmto osobám).

Doporučení pro vzdělávání starších osob Využívat formy vzdělávání adekvátní jejich věku; Respektovat specifika této skupiny; Nastavit programy tak, aby pomohli s řešením jejich osobních problémů; Vytvářet příležitosti k participaci a tvořivému vyjádření seniorů; Poskytovat „životní“ pomoc, emoční podporu a prostor pro komunikaci problémů; Podporovat aktivní stáří.

Dobré rady: Dobré osvětlení, dostatečně hlasitý výklad, bezbariérový přístup, denní doba. Krátké informační materiály, dobře strukturované (kratší odstavce, dostatečně veliký text), vyhýbat se cizím slovům, příp. je vysvětlit. Dobrá (místní) dostupnost.

Metody vzdělávání seniorů Neexistuje jediná správná (univerzální) metoda. Účinné jsou postupy, které: podněcují motivaci seniorů, zajišťují jejich aktivní účast, respektují jejich individualitu a styl učení, zabezpečují zpětnou vazbu, umožňují využití poznatků v praxi.

Děkuji Vám za pozornost. 