Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

a jeho proměny ( I.díl ) Rozdíl 120 let. Týnem se označovala pevnost, ohrazené místo. Osada vznikla na poč.11. stol. v místech,
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Statutární město Mladá Boleslav
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Ústí nad Labem očima 7.C.
Rekonstrukce severních mostů
Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
CO JE TO SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE?
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
Letiště Václava Havla Praha
Doprava. Doprava Témata prezentace Dopravní muzeum Dresden DVB dopravní podnik Letiště Drážďany Stavba mostu Waldschlösschenbrücke Turistická atrakce.
Škoda auto Mladá Boleslav
Vyhledávání dopravního spojení na internetu
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Struktura projektu  Charakteristika oblastí, kterými trasa linky 213 prochází  Historie a současnost linky 213  Preference autobusů v síti městské.
Víceúčelové pruhy (Advisory cycle lane)
DP Přerov, a.s. – provozovna Olomouc Logo naší firmy.
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Integrovaný dopravní systém
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
Michal Krňák, Oktáva A Železnice.
Plynofikace vozového parku
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Srovnávaná města: 1. Praha 2. Londýn 3. Paříž 4. Berlín 5. Athény 6. Budapešť 7. Vídeň.
Kontaminace (znečištění) vody
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
Z ajímavé BUDOVY a OBJEKTY v BRNĚ První část SOUČASNOST zpracováno - rok 2013.
Česká republika: Dálnice Hospodářský zeměpis
Modernizace záp. části ŽST.
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
STUDIE ROZVOJE DOPRAVY V AGLOMERACI CHOMUTOV-JIRKOV
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
Kvalita a úroveň městské dopravy v Praze
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Podpora ekologicky příznivé povrchové dopravy
Řešení dopravní obslužnosti Odoleny Vody a letiště Vodochody
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem
Plánování a organizace veřejné dopravy
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Vysílací věž se začala stavět počátkem r. 1955, dokončena za necelý rok s nainstalovanou provizorní anténou pro vysílání na prvním televizním kanále.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Kloubové a speciální autobusy, přívěsy Prototyp kloubového autobusu Š 706 RTO-K z produkce Karosy Vysoké Mýto okolo roku Prototyp kloubového.
Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Sdružení dopravních podniků ČR odborná skupina TRAMVAJE
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Integrace Neratovic a Mělníka
Sdružení dopravních podniků ČR Odborná skupina TRAMVAJE
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lanové dráhy visuté pozemní.
Prezentace pro OS tramvají
Současný počet tramvají v evidenci DPMO a. s.
Transkript prezentace:

Městská hromadná doprava v Ústí nad Labem Historie a současnost

Přehled za období 1899 - 2009 Tramvajová doprava Autobusová doprava 1. červenec 1899 – 1. červen 1970 Autobusová doprava 19. říjen 1929 – současnost (první pokus z roku 1926 trval od 21. 3. necelé dva týdny) Trolejbusová doprava 1. červenec 1988 – současnost Lanová dráha 7. prosinec 2010 - současnost

Tramvajová doprava Usnesení o výstavbě a provozu tramvají je městskou radou přijato již v roce 1897, o rok později začínají stavební práce a měsíc po zkušebním provozu se 1. července 1899 mohou svézt první cestující. K di- spozici mají dvě tratě s rozchodem 1000 mm z Předlic do Krásného Března a od Hlavní pošty ke Klíšskému potoku o celkové délce 7,2 km.

1936 – Střekov (po dokončení výstavby mostu Rozšiřování tratí 1899 - 1948 1903 – Bukov 1909 – Hlavní nádraží 1912 – Telnice 1915 – Trmice, Neštěmice 1925 – Vaňov 1928 – Chabařovice 1929 – Klíše 1936 – Střekov (po dokončení výstavby mostu prezidenta E. Beneše) červenec 1945 – po přerušení provozu způsobeného bombardováním města obnova provozu

Ledové kry pod mostem E. Beneše Pod Mariánskou skálou – 6. 3. 1941 Linka č. 11 u vybombardovaného Hlavního nádraží Motorový vůz na neštěmické trati

Tramvajové neštěstí na Bukově - 1947 13. července 1947 zažilo město největší dopravní nehodu tramvají v České republice. Tramvajová souprava, plně obsazená výletníky, kteří se vraceli z Telnice spojem v 16:38, vykolejila na Bukově v místě se spádem 52 – 65 promile. Soupravě selhaly brzdy, v zatáčce se motorový vůz naklonil a zachytil o železný sloup elektrického vedení. Vlečný vůz následkem vymrštění narazil do vozu linky č. 5, stojícího na vedlejší koleji. Podle svědků se řidič snažil do poslední chvíle brzdit i s použitím písku. Lidé vyskakovali z neovladatelné tramvaje, jiní zahynuli ve vozech. Výsledkem bylo 30 mrtvých, 45 těžce zraněných a 31 lehce. Pohřbu obětí katastrofy, který se konal na Mírovém náměstí, se zúčastnilo na 30 tisíc lidí.

Vývoj do zániku provozu - 1948 - 1970 Po generálních opravách nejhorších úseků po roce 1948 přináší padesátá léta zásadní obrat k lepším ve vývoji tramvajové dopravy. Je dodáno 20 nových tramvají typu 6MT, dochází k přestavení kolejové sítě ve městě. Je též vystavěna nová vozovna a měnírny elektrického proudu. Ještě na začátku 60. let Dopravní podnik modernizuje vozový park, požaduje velkokapacitní vozy typu T2. Tyto vozy měly posunout ústeckou dopravu na úroveň modernějších provozů, ale záhy se staly spíše příčinou zániku ústeckého provozu. Jejich velká hmotnost ničila už ne příliš kvalitní koleje. I přesto byla urgována další dodávka nových vozů, neboť tehdy dostupné autobusy nemohly rychlostí ani kapacitou tramvajím konkurovat. Tramvajové těleso s vozem TII, dnešní Tyršova ulice, na cestě do Trmic. V pravé části dnes hyper- market Globus.

V polovině 60. let již bylo zřejmé, že provoz tramvají bude v Ústí nad Labem zlikvidován a nahrazen výhradně dopravou autobusovou. V roce 1969 též byly zpracovány projekty trolejbusových tratí. Politická a ekonomická situace (především levná nafta) nebyly nakloněny elektrické trakci.

Vozovna v Předlicích zavřela brány za posledním vozem dne 1 Vozovna v Předlicích zavřela brány za posledním vozem dne 1 . června 1970 v 17.45 Tramvajová doprava v Ústí n. L. zřejmě definitivně ukončila svou existenci, nastala doba autobusová. Připomínka zrušeného provozu ústeckých tramvají – kus koleje v Bílinské ulici na místo původní tratě osazený v roce 1999 u příležitosti 100 let MHD.

Autobusová doprava První úvahy o zavedení městské autobusové dopravy se objevily kolem roku 1925, kdy se uvažovalo o zavedení dvou linek do Střekova. Realizace se rozběhla roku 1929, kdy byla přijata nabídky firmy Walter na dodávku autobusů a první vozy tak vyjely dne 19. 10. 1929 na linku 10, jejíž trasa by dnes mohla být vymezena přibližně takto: Divadlo – Novosedlické náměstí. Zpočátku jezdily dva vozy, jízdné bylo jednotné bez ohledu na projetou vzdálenost.

Vývoj autobusové dopravy od 1929 do současnosti 1930 - 1931 – prodlužování a rozšiřování linek směr Střekov, Olšinky, Skřivánek, Klíše a do okolních obcí – Telnice, Adolfov, Libouchec 1932 – 1933 – světová hospodářská krize doléhá na autobusovou dopravu a vynucuje si její postupné omezování na úkor tramvajové dopravy říjen 1938 – zavedení pravostranného provozu léto 1945 - 1953 – obnovení poválečného provozu, rozšiřování linek směr Bukov, Kočkov, Habrovice, Svádov

1953 - autobusy začínají využívat tramvajovou provozovnu v Předlicích (po zrušení tramvajové dopravy ji využívají dodnes) od 1. června 1970 - městská doprava v Ústí nad Labem realizovaná pouze autobusy (zvýšené nároky na „sídlištní linky“ Severní Terasy) 70. léta – vzhledem k rostoucím nárokům na přepravní kapacitu se zavádí do provozu kloubové autobusy 280 Ikarus ( pomalá, velmi hlučná jízda, zvyšující množství exhalací v již znečištěném městě

od konce 70. let - výrazné zdražení nafty vede ke zrušení řady spojů i zastávek (snížení spotřeby při rozjezdu vozidla) 1984 – vzhledem k nereálnému návratu k tramvajové dopravě (nová sídliště ve značně členitém terénu) se začíná stavět první trolejbusová trať (zahájení dopravy 1. července 1988) od 1988 – velkou část přepravní kapacity přebírá trolejbusová doprava, provoz autobusů značně omezován 1997–1998 – radikální obnova vozového parku – dodávka nízkopodlažních vozů Karosa (resp. Irisbus)-Renault Citybus 12M

počátkem roku 2008 - vozový park obohacen dalším modely, např. – Mercedes Conecto

Trolejbusová doprava První úvahy o zavedení trolejbusové dopravy se datují na začátek 20. století (1903 – spojení do Vaňova), podruhé se o zavedení trolejbusů uvažovalo v roce 1946 (trasa Bukov, Klíše, Předlice). Další pokusy z 50. a 60. let minulého století byly též neúspěšné a tak až pátý pokus byl úspěšný. Projekční a přípravné práce byly završeny 17. 9. 1984, kdy byl položen základní kámen („putovní“, po poklepání byl odvezen) výstavby trolejbusových tratí. Výstavba se rozběhla na trase Severní Terasa–centrum – Všebořice, dále byly vybudovány smyčky ( např. Stříbrníky, Holoměř).

Zahájení provozu a následný vývoj Slavnostní zahájení provozu proběhlo dne 1. července 1988, tedy 89 let po zahájení provozu tramvají v Ústí nad Labem. První trolejbusová linka nesla označení 51 a byla vedena v trase Stříbrníky – Mírové náměstí – Holoměř. První pravidelný spoj vyjel ve 4.33 (vůz 402). Byla to linka spíše symbolická, jejím zprovozněním byla zrušena jen jedna autobusová linka. Byla provozována jen v pracovních dnech a obsluhována vozy Škoda 14Tr, které byly v roce 1989 nahrazeny novými kloubovými trolejbusy Škoda 15Tr.

1989 - do provozu uvedeny nové linky 52, 53, 55, 56 1990 – otevření nové vozovny ve Všebořicích 1993- 1995 – postupné zavádění a rozšiřování stávajících linek ( linka 58 - Pod Vyhlídkou - Klíše, 57 – Mírová – - Staré Předlice, 51 – Mírová – Skalka, 57 – Staré Předlice – Mojžíř 2004 – otevření nové trolejbusové trati 62 – Mírové náměstí – - Globus (vystavěna na náklady Hypermarketu Globus pro dopravu svých zákazníků, předána DpmÚ. 2005 – zavedení linky 60 – Mírové náměstí – Masarykova ne- mocnice – Mírové náměstí prosinec2007 – dokončení stavby a zprovoznění nového spoje- ní se Střekovem (prodloužení linky 60)

Vozový park trolejbusů

Lanová doprava Podle prvních plánů z r. 2000 měla lanová dráha jezdit v areálu ústecké ZOO. Po rozsáhlé opravě zámečku Větruše a jeho okolí bylo rozhodnuto o vybudování lanovky sem. Při budování obchod-ního centra Fórum, otevřeného v roce 2009, vznikla i kruhová věž, kde je umístěna spodní stanice dráhy. V létě 2010 proběhla stavba horní stanice u zámečku Větruše, bylo navěšeno nosné i tažné lano, dopraveny obě kabiny. Po zkušebních jízdách byl 7. prosince 2010 ve 13 hodin slavnostně zahájen provoz této lanové dráhy. Tato dráha je nejdelší visutou lanovkou (šikmá délka dráhy 330 m) v Česku bez samostatně stojících podpor.

Použité prameny: České Nezávislé Dopravní Sdružení - www.ustecketramvaje.com Dopravní podnik města Ústí nad Labem - www.dpmul.cz, www.nove.dpmul.cz - Architektura na severu Čech - www.usti-aussig.net