Domácí násilí nad dětmi v Rusku: přičiny a cesty odporu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poradna Pro Rodinu Šumperk
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Systém včasné intervence ve Svitavách
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
O.s.MOSTY vás vítá na závěrečné konferenci k projektu RADDAR naše téma: Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace.
Digitální učební materiál
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
¨ Kriminogenní faktory
ohroženým domácím násilím
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
P. SHRNUTÍ DOBRÉ PRAXE ZE ZAHRANIČÍ Lenka Hrkľová Odborný garant mezinárodního projektu Péče o děti jako mezigenerační most Nikola Křístek odborný expert.
DOMÁCÍ NÁSILÍ SEXUÁLNÍ NÁSILÍ OBCHOD S LIDMI
Domácí násilí v praktické rovině
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rodinné prostředí žáka
Rizikového chování v dospívání
Zdravá škola.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Psychologie II Sociální psychologie
Judita Vedlová. Definováno v trestním zákoně §199.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Seminář Trauma.
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
PRÁCE S DOMÁCÍM A SEXUÁLNÍM NÁSILÍM. MOŽNOSTI legislativní zázemí práce s předsudky možnosti prevence poradensko-terapeutická práce specializované organizace.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Co potřebují oběti znásilnění ?
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Krizová pomoc.
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
Rodičovství biologické a pěstounské
Inkontinence Jeden z nejčastějších zdravotních problémů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Domácí násilí.
Transkript prezentace:

Domácí násilí nad dětmi v Rusku: přičiny a cesty odporu prof. Galina Efremova DrSc.,  děkanka Psychologické fakulty, Ruská státní sociální univerzita, Moskva

Domácí násilí je traumatizující zkušenost, jejíž následky si obět` nese celý svůj život – fyzické i psychické. Pokud jsou oběťmi či svědky domácího násilí děti, je jejich situace ještě těžší. To vyplývá z jejich větší zranitelnosti a omezeným možnostem jak situaci řešit. U dětí, které jsou oběťmi bití, týrání nebo zneužívání, mohou vznikat různé vývojové poruchy, šokové reakce a snahy o únik z této situace, které mohou vést až k sebevražedným myšlenkám či dokonce pokusům. Všechní víme, že domácí násilí je absolutní zlo a nedovolená věc. Ale co myslí na tento problém veřejnost a jak ho rozumí? Kde je ta čára, která rozhraničují rodičovské potrestání a domácí násilí?

Surové zacházení sdětmi bylo tématem sociologického průzkumu, který proběhl v 3 městech Ruské Federace (Iževsk, Samara, Saratov) v 2006 r. Použené metody: - verbální dotazování v ulicích (expres-dotazování) - 1783 osob, včetně 842 rodičů - vyplnění dotazníků - interview Účastníky tohoto průzkumu byly různého věku: obyvatelé měst, rodiči neplnoletých, žáci základních škol a odborníci sociálních služeb

Výsledku průzkumu Co si lidé myslí na ulicích? verbálním dotazování (1783 osob, vč. 842 rodičů) - 1/3 dotázaných vědí o případech surového zacházení s dětí - 1/2 považují tělesné potrestání za nedovolenou věc - 1/3 se domnívají, že tělesné potrestání je možné používat jako způsob výchovy, ale to záleží na situaci - kolem 10% se domnívají, že bít dětí je možné

Výsledku průzkumu 45% rodičů tělesně trestali své děti. Z nich: Lidi středního věku (36-50 let) dělali to častější (57%). mladší rodiči (18-35 let) nemají alternativních humanistických nastavení - 43% trestají své dětí. Starší lidi vypadají humanitnějšími: jen třetina z nich trestali někdy své dětí. Faktem je, že ženy trestají častější (64%), než muži (37%) jelikož v Rusku ženy 2-3krát více tráví čas s dětmi. Není žádného genderového rozdílu ve způsobě potrestání – víc 30% používají tělesné tresty (výprask páskem, zbití). Jenom 14% rodičů působí na dítě rozhovorem.

Výsledku průzkumu Co lidé budou dělat, když se stáli svědky surové zacházení s dětí? 30% respondentů uvědomili, že se ne budou míchat v tuto situaci. 70% se budou snažit zastavit násilí a nějakým způsobem pomoci děcku. jen 14% znají ten konkretní způsob odporů násilí – vlastní mocí nebo voláním na linku polici, školy, neziskovky a sociálních služeb. Takhle na jedné stráně lidé netolerují surové zacházení s dětmi, nejsou lhostejné k jejich strádáním; na druhé straně jen půlka respondentů pokládají tělesní tresty za nedovolenou věc.

Výsledku průzkumu Co si o násilí myslí sami děti a jejích rodiči? Bylo dotazováno 700 žáku od 8 do 14 let a 510 rodičů dětí stejného věku z čtyřech měst (Saratov, Samara, Iževsk, Kazan`). Vědí, že praxe násilí existuje nad jejích vrstevníky - 57% dětí. 60% rodičů vědí, že ve známých rodinách mlátí dětí, i jen 12% tvrdí, že v jejích známých rodinách nebijí dětí. Většina žáků si ne chtějí stěžovat na svých rodiči, takové chtění mají jenom 16% respondentů.

Mytologie domácí nasili nad dětí: profesionální nastaveni odborníků Bylo sebráno 41 interview specialistů vůči 20 případů surového zacházení s dětmi (case study, pohovor, analýz dokladů). Vše dotázané vyslovili negativní reakce na nasili, ale zajímavé jsou vysvětlení příčin oné ukrutenství. Za prvé individuální příčiny – psychické zvláštnosti rodičů, zvláštnosti rodinných vztahů. Za druhé specifika kultury rodičovství – násilí je přírodní zvláštnost rodičovství a její praxe. Za třetí zdůvodnění legitimita násilí – provinění (např. špatný prospěch, špatné chování) má být potrestané. Za čtvrté nízká životní kvalita rodin – stres, nedostatek peněz, nedostatečné životní podmínky atd. Všechní interpretace příčin, které používají specialisty je možné předložit jako několik mýtů.

Mytologie domácí nasili nad dětí: profesionální nastaveni odborníků 1. mýtus „Děti jsou zdrojem problém“ prohlašuje, že děti sami provokují násilí а kdyby se chovali slušně tak bude v pohodě – k násilí vede chování oběti. 2 mýtus „Netypická rodina“ – na násilí má vliv demografické charakteristiky a sociální status rodiny (tnz. „mateřská rodina“). Trest závisí na kulturní praxi výchovy. 3 mýtus „Alkoholismus rodí agresi“ – shání příčiny agresí v rodičovském alkoholismu. Ale mezi násilníky většina alkohol nepřijímá a ne kouří. Alkohol je naprosto ne příčina a ospravedlnění agresivního chování. 4 mýtus „Nevyhnutelnost zla“ – tvrdí, že násilí existovalo rozsáhle vždycky a všude, bude existovat i dále. Ale je pozorovaná odlišnost údajů o úrovni násilí v státech CIS a EU – index úmrtnosti kvůli násilí v EU 3-krát nižší.

Systém prevence násilí nad dětmi: problémy fungování Vše případy násilí které došli k odborníkům a k soudu jsou nejkrutější (jedná se o životním riziku, traumatismu). Totiž většina případů je neznáma. Právnická dokázání je složitá věc kvůli: 1) neveřejnosti privátní sféry, 2) souvislosti rodinných příslušníků, 3) nedostatku alternativ vlastní rodině 4) nedokonalosti mechanismu ověření ukrutnosti. Zdokonalování systému justice (složite zažalovat trestní stíhání, chybí spolupráce státních orgánů, které mají různé kriteria viny). Nedostatek humanitnějších trestání (rodinné poradenství, skupinová práce). Nedostatek veřejní diskusi Negativní a neobjektivní správy mass media.

Systém prevence násilí nad dětmi: problémy fungování Nutné vysvětlovat dětem jejích práva, učit jich využívat – to je povinnost právníků. Exitují specifické latentní formy násilí (emocionální a psychologické). Nedostatek profesionálních sítí, specialisti se v malých obcích a vesničkách cítí sami. chybí styku a spolupráce mezi státní organizacemi a neziskovkami. Zlepšení školní psychologické pomoci, profesionální školení psychologů, zvyšování jejích nezávislosti od školní administrace