TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA ČÁST ŽIVOTNOST A EKONOMIKA Doc. Ing. Otakar Vacín, Ph.D. 24.- 25.11.2009 České Budějovice
Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch Dipl. Ing. Zsolt BOROS 24.-25.11.2009 České Budějovice
Cíle Návrh konstrukce vozovky pro projekt PPP podmínkou je návrh vozovky dle místní návrhové metodiky - jiný není povolen při porovnání konkrétního zadání pro návrh vozovek podle různých návrhových metodik některých evropských zemí docházíme k odlišným výsledkům různé hodnoty dostáváme i v případě podobných klimatických podmínek a zatížení vozovky z hlediska modelů a použitých analytických výpočtových metod však platí, že není mezi návrhovými metodikami podstatný rozdíl Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch
Simulace podmínek v konstrukci vozovky Všeobecně APT – Accelerated Pavement Testing (zrychlené zatěžování vozovky) ALT – Accelerated Load Testing (zrychlené testování dle zatížení) AST – Accelerated Scale Testing (zrychlené zkoušení zatěžovacích stavů) RLT – Real-time Load Testing (sledování zatížení v reálném čase) správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch
Závěry pro přesnější analýzu je nevyhnutelné systematické měření klimatických okrajových podmínek a deformačních vlastností vrstev konstrukce vozovky při reálném zatížení předpokládáme, že nestačí sledovat změnu vlastností materiálů v laboratorních podmínkách, je důležité skutečné namáhání sledovaného materiálu, sledování vrstvy v konstrukci a její interakce s konstrukcí Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch
Závěry materiály se mění během životnosti při porovnání konkrétního zadání pro návrh vozovek podle návrhových metodik některých evropských zemí jsou výsledky velmi odlišné očekávané výsledky práce mají přispět k optimalizaci nákladů životního cyklu - Life Cycle Cost Boros, Metodika overovania návrhových parametrov konštrukcií vozoviek na pokusných úsekoch
PRODLOUŽENÍ ŽIVOTNOSTI ASFALTOVÝCH VRSTEV VYZTUŽENÍM VLÁKNY Clifford N. MacDonald Kamil E. Kaloush, Ph.D.,P.E Tracy H. Lang Ing. Jiří Zedníček KP Biligiri 24.-25.11.2009 České Budějovice
Cíle Vyztužený asfaltový beton zvýšená pevnost, houževnatost a životnost pevná a chemicky inertní vlákna FRAC nabízí trojrozměrné - izotropické vyztužení vlákna poskytují asfaltové směsi lepší vlastnosti, jako vyšší komplexní modul a lepší únavovovou odolnost směsi MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny
Úvod Všeobecně materiál je vyráběn od roku1982 v roce 2008 byl proveden zkušební úsek a srovnávací měření vlastností materiálů dle funkčních a empirických zkoušek trojrozměrná smyková pevnost, dynamický modul a odolnost proti šíření trhlin dávkování vláken : ~0.5kg na tunu směsi MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny
Výsledky zkoušek Materiálové vlastnosti Hodnoty komplexního modulu 40,000 správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři 35,000 Controlní směs FRAC 30,000 25,000 Komplexní Modulus, MPa 20,000 15,000 10,000 5,000 4.4 °C 37.8 °C 54.4 °C MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny
Výsledky zkoušek Materiálové vlastnosti Rychlost šíření trhliny správná v interakcii s konštrukciou vozovky ako vrstvy. Potom mohou následovat funkční zkoušky v laboratoři MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny
Závěry směsi FRAC prokázaly lepší odolnost proti vzniku smykových deformací hodnoty komplexního modulu E* byly pro směs FRAC vyšší u teploty 54.4 °C, nárůst modulu 50% rychlost šíření trhliny ukázala 40x vyšší odolnost než kontrolní směs výpočet dle návrhové metodiky umožňuje snížení tloušťky vrstvy asfaltového betonu o 30% až 40% MacDonald, Kaloush, Lang, Zednicek, Biligiri, Prodloužení životnosti asfaltových vrstev vyztužením vlákny