ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL TEORIE A ZÁSADY BEZPEČNÉ JÍZDY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Společná akce pro děti „Dopravní bezpečnost a výchova“
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Prevence dětských dopravních úrazů
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
Řízení motorových vozidel
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Autor prezentace : Jakub Skála, I1.A Odborný poradce: Ing. K. Vondrák (auto) Mgr. M. Tunturovová (IT) Spuštění tl. F5.
Firemní auto roku testovací den Automotodrom Brno 9. června 2009 Richard Plos šéfredaktor.
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
2 MECHANIKA 2.1 Kinematika popisuje pohyb.
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Jako předvést výkon na práci
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Sedm desetin sekundy Víte co všechno se stane
Řízení motorových vozidel
Dosazování číselných hodnot do vzorců
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY.
Pavlína Šimková Obchodní akademie a St ř ední odborná škola logistická, Opava.
Kostra.
12. ROVNOMĚRNĚ ZPOMALENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB
Název materiálu: PASCALŮV ZÁKON – výklad učiva.
Vysoká rychlost největším zabijákem Při každé padesáté nehodě, kterou způsobí řidič „závodník“, zemře jeden člověk. V roce 2008 tak zahynulo 432 lidí,
Historie BMW 5 řady Řada 5 je jedním ze základních kamenů soudobé nabídky automobilky BMW.Opět jde o vůz, který ve své třídě určuje laťku pro všechny ostatní.
Airbag Autor: Martin Pinta.
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
Technické prostředky aktivní bezpečnosti automobilů
VÝKON.
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
Dopravní automobil DA 12-A31
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
OCTAVIA DRUHÉ GENERACE
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
124.1 Dopravní výchova – dopravní prostředky, jedeme autem
Automobily – koncepce, karoserie
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pasivní bezpečnost.
Tisková konference odboru služby dopravní policie KŘP Ústeckého kraje.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Název školy:ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace Unkovice 28, p. Žabčice Autor:Bc. Jana Weisová Název:Bezpečnost v dopravě Vytvořeno: Odpilotováno:
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CESTUJEME V AUTOMOBILU AUTOSEDAČKA BEZPEČNOSTNÍ PÁSY CESTUJEME V DOPRAVNÍCH PROSTŘEDCÍCH CESTUJEME V AUTOMOBILU AUTOSEDAČKA BEZPEČNOSTNÍ.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA CYKLISTA VYBAVENÍ JÍZDNÍHO KOLA VYBAVENÍ CYKLISTY.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
3. ročník Písemná práce 3.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
0.7 SEKUNDY.
0.7 SEKUNDY.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL TEORIE A ZÁSADY BEZPEČNÉ JÍZDY III. část

Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla jsou faktory, které nám mohou pomoci k bezpečnému návratu domů ve zdraví nebo alespoň zmírnit následky dopravní nehody.

aktivní bezpečnost: vše co zvyšuje bezpečnost vozu před nehodou jsou prvky aktivní bezpečnosti. pasivní bezpečnost bezpečnostní prvky a zařízení, které chrání řidiče a posádku při nehodě, patří již do pasivní bezpečnosti vozidla.

Co patří mezi prvky aktivní bezpečnosti? výhled z vozidla pohodlí řidiče výkon motoru a zrychlení vozu brzdné schopnosti vozidla manévrovatelnost vozu osvětlení vozidla soustava pérování a tlumičů kola a pneumatiky

Co patří mezi prvky pasivní bezpečnosti? pasivní bezpečnost automobilu představuje zejména konstrukce karoserie s odstupňovanou tuhostí. Crash test Crash 1 Crash 2

Bezpečnostní pásy Bezpečnostní pás musí v případě nehody zachytit cestující co nejdříve a musí proto pevně doléhat na tělo bezpečnostní pásy snižují riziko možných následků o jeden stupeň směrem dolů V součinnosti s airbagem je riziko zranění ještě nižší. Nechte si to projít hlavou Připoutej se Připoutejte se i vzádu

Historie bezpečnostních pásů V roce 1903 vynalezl Louis Renault 5 bodový bezpečnostní pás, z kterého automobilka Volvo vyvinula pás 3bodový.

V roce 1948 byl bezpečnostní pás ve výbavě modelu Tucker Sedan.

Tzv. bezpečnostní pásy v tříbodovém uchycení, jak je známe dnes (přes prsa a přes klín) si nechal patentovat švédský inženýr Nils Bohlin ve Volvu roku 1958.

V Česku od 1. ledna 1967 byla zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech aut vybavených povinně bezpečnostními pásy při jízdách mimo obec.

Od 1. ledna 1976 tato povinnost byla rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy.

od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.

Nepřipoutaná osoba umírá: na předním sedadle šestkrát, v obci dokonce osmkrát častěji, na zadním sedadle třikrát a v obci až pětkrát častěji než osoba připoutaná. Již od rychlosti 7 km/h je nutné použít bezpečnostní pásy. Náraz vozu v rychlosti 30 km/h má pro pasažéry stejný účinek jako volný pád z prvního poschodí budovy. Z padesátky se náraz rovná pádu z třetího poschodí, ze sedmdesátky z šestého poschodí, ze sedmdesátky z šestého poschodí.

Co se stane za desetinu sekundy co se stane při nárazu vozidla do pevné překážky v rychlosti 80 km/h bez použití bezpečnostních pásů. 0,026 s po nárazu: Začíná se deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku hmotnosti automobilu. Osoby v prostoru kabiny se pohybují rychlostí právě 80 km/h. 0,039 s: Řidič se i se sedadlem posune o 15 cm dopředu. 0,044 s: Dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu. 0,050 s: Rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující několikanásobně jejich hmotnost.

0,068 s: Řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti devět tun. 0,092 s: Řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu. 0,100 s: V této době je již zpravidla mrtvé tělo řidiče, opřené o volant, vrženo zpět. Trabant Čínská auta VW T3 Audi Q7 - Fiat 500l

o hmotnosti 90 kg váží 5 400 kg (5,4 t), Pokud prudce sešlápnete brzdu nebo narazíte do pevné překážky při rychlosti 50 km/h, zvýší se hmotnost vašeho těla až šedesátkrát? Člověk … o hmotnosti 90 kg váží 5 400 kg (5,4 t), o hmotnosti 50 kg váží 3 000 kg (3 t), o hmotnosti 15 kg váží 900 kg. děti v autosedačkách

Podle organizace BESIP zvyšuje nepoužívání pásů riziko smrti při nehodě na předním sedadle 6krát, v obci dokonce 8krát (u řidičů je to dokonce 14krát mimo obec, 12,8krát v obci). Pasažéři na zadních sedadlech umírají 3,9x častěji než připoutaní, v obci 4,2x. Dle jiných studií by dopravní nehody mohlo přežit 2/3 lidí, pokud by měli bezpečnostní pás zapnutý.

Airbagy nafukovací vaky, které zpomalují setrvačný pohyb cestujících ve vozidle při nárazu do překážky AIRBAG

Historie Airbagů V roce 1970 americká National Highway Traffic Safety Administration Rok 1971 – Ford experimentuje. General Motors v roce 1973 - první airbag, vybavuje prvních 1000 Chevroletů Testy Volva 1975

Objevují se znovu v roce 1984 (Ford Tempo)

V roce 1988 se Chrysler nabízí airbagy pro řidiče jako standardní vybavení

Hlavní změna nastává v roce 1994, kdy TWR zahajuje výrobu prvních plynem plněných airbagů. Ve Volvu 850 z roku 1995 byly jako volitelná výbava poprvé nabízeny boční airbagy; v BMW z roku 1998 byly ve standardní výbavě hlavové airbagy.

Jak airbagy pracují Na vhodném místě vozu je umístěn senzor Spustí se chemická reakce, v okamžiku menším než 1/20 sekundy vyvine dostatečné množství plynu, aby nafouklo airbag Okamžitě potom – během 0,3 sekundy – dochází k jeho vyprázdnění.

Airbag pro motocyklisty

Airbag pro motocyklisty

KONEC