ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL TEORIE A ZÁSADY BEZPEČNÉ JÍZDY III. část
Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla jsou faktory, které nám mohou pomoci k bezpečnému návratu domů ve zdraví nebo alespoň zmírnit následky dopravní nehody.
aktivní bezpečnost: vše co zvyšuje bezpečnost vozu před nehodou jsou prvky aktivní bezpečnosti. pasivní bezpečnost bezpečnostní prvky a zařízení, které chrání řidiče a posádku při nehodě, patří již do pasivní bezpečnosti vozidla.
Co patří mezi prvky aktivní bezpečnosti? výhled z vozidla pohodlí řidiče výkon motoru a zrychlení vozu brzdné schopnosti vozidla manévrovatelnost vozu osvětlení vozidla soustava pérování a tlumičů kola a pneumatiky
Co patří mezi prvky pasivní bezpečnosti? pasivní bezpečnost automobilu představuje zejména konstrukce karoserie s odstupňovanou tuhostí. Crash test Crash 1 Crash 2
Bezpečnostní pásy Bezpečnostní pás musí v případě nehody zachytit cestující co nejdříve a musí proto pevně doléhat na tělo bezpečnostní pásy snižují riziko možných následků o jeden stupeň směrem dolů V součinnosti s airbagem je riziko zranění ještě nižší. Nechte si to projít hlavou Připoutej se Připoutejte se i vzádu
Historie bezpečnostních pásů V roce 1903 vynalezl Louis Renault 5 bodový bezpečnostní pás, z kterého automobilka Volvo vyvinula pás 3bodový.
V roce 1948 byl bezpečnostní pás ve výbavě modelu Tucker Sedan.
Tzv. bezpečnostní pásy v tříbodovém uchycení, jak je známe dnes (přes prsa a přes klín) si nechal patentovat švédský inženýr Nils Bohlin ve Volvu roku 1958.
V Česku od 1. ledna 1967 byla zavedena povinnost používat bezpečnostní pásy na předních sedadlech aut vybavených povinně bezpečnostními pásy při jízdách mimo obec.
Od 1. ledna 1976 tato povinnost byla rozšířena na všechna sedadla povinně vybavená bezpečnostními pásy.
od 1. ledna 1990 musí být pásy používány i v obcích.
Nepřipoutaná osoba umírá: na předním sedadle šestkrát, v obci dokonce osmkrát častěji, na zadním sedadle třikrát a v obci až pětkrát častěji než osoba připoutaná. Již od rychlosti 7 km/h je nutné použít bezpečnostní pásy. Náraz vozu v rychlosti 30 km/h má pro pasažéry stejný účinek jako volný pád z prvního poschodí budovy. Z padesátky se náraz rovná pádu z třetího poschodí, ze sedmdesátky z šestého poschodí, ze sedmdesátky z šestého poschodí.
Co se stane za desetinu sekundy co se stane při nárazu vozidla do pevné překážky v rychlosti 80 km/h bez použití bezpečnostních pásů. 0,026 s po nárazu: Začíná se deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku hmotnosti automobilu. Osoby v prostoru kabiny se pohybují rychlostí právě 80 km/h. 0,039 s: Řidič se i se sedadlem posune o 15 cm dopředu. 0,044 s: Dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu. 0,050 s: Rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující několikanásobně jejich hmotnost.
0,068 s: Řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti devět tun. 0,092 s: Řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu. 0,100 s: V této době je již zpravidla mrtvé tělo řidiče, opřené o volant, vrženo zpět. Trabant Čínská auta VW T3 Audi Q7 - Fiat 500l
o hmotnosti 90 kg váží 5 400 kg (5,4 t), Pokud prudce sešlápnete brzdu nebo narazíte do pevné překážky při rychlosti 50 km/h, zvýší se hmotnost vašeho těla až šedesátkrát? Člověk … o hmotnosti 90 kg váží 5 400 kg (5,4 t), o hmotnosti 50 kg váží 3 000 kg (3 t), o hmotnosti 15 kg váží 900 kg. děti v autosedačkách
Podle organizace BESIP zvyšuje nepoužívání pásů riziko smrti při nehodě na předním sedadle 6krát, v obci dokonce 8krát (u řidičů je to dokonce 14krát mimo obec, 12,8krát v obci). Pasažéři na zadních sedadlech umírají 3,9x častěji než připoutaní, v obci 4,2x. Dle jiných studií by dopravní nehody mohlo přežit 2/3 lidí, pokud by měli bezpečnostní pás zapnutý.
Airbagy nafukovací vaky, které zpomalují setrvačný pohyb cestujících ve vozidle při nárazu do překážky AIRBAG
Historie Airbagů V roce 1970 americká National Highway Traffic Safety Administration Rok 1971 – Ford experimentuje. General Motors v roce 1973 - první airbag, vybavuje prvních 1000 Chevroletů Testy Volva 1975
Objevují se znovu v roce 1984 (Ford Tempo)
V roce 1988 se Chrysler nabízí airbagy pro řidiče jako standardní vybavení
Hlavní změna nastává v roce 1994, kdy TWR zahajuje výrobu prvních plynem plněných airbagů. Ve Volvu 850 z roku 1995 byly jako volitelná výbava poprvé nabízeny boční airbagy; v BMW z roku 1998 byly ve standardní výbavě hlavové airbagy.
Jak airbagy pracují Na vhodném místě vozu je umístěn senzor Spustí se chemická reakce, v okamžiku menším než 1/20 sekundy vyvine dostatečné množství plynu, aby nafouklo airbag Okamžitě potom – během 0,3 sekundy – dochází k jeho vyprázdnění.
Airbag pro motocyklisty
Airbag pro motocyklisty
KONEC