Historie nuly Zuzana Šustková, jaro 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diofantos z Alexandrie
Advertisements

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. VUT Brno
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Pythagoras 6.století př. n. l..
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
a vznik záporných čísel
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
Keplerovy zákony.
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Algebra.
9 CELÁ ČÍSLA
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Egyptská matematika.
Významní vědci od renesance po současnost
Zápis čísla v desítkové soustavě
CELÁ ČÍSLA.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Úpravy algebraických výrazů
Základní číselné množiny
Číslice starověkých kultur
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Keplerovy zákony Jan Janoušek F11125.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Počítáme s celými čísly
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Přírodní vědy v antickém Řecku
PYRAMIDA Práce a energie
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F29/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Keplerovy zákony Autor:
Mikuláš Koperník – astronom matematik právník
Historie matematiky Petr Földeš.
Lineární rovnice – 1. část
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
ČÍSLO NULA.
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Tycho Brahe ( původním jménem Tyge Ottesen Brahe)
Sčítání a odčítání zlomků
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Gravitační pole Newtonův gravitační zákon
Nástroje středního paleolitu
Celá čísla Násobení.
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 20 Tematická.
Pythagorova věta – historie
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Racionální čísla.
MŮJ OBLÍBENÝ PŘEDMĚT DITA KAŠPEROVÁ 2.A SŠDVS. Matematika (V matematice se lze jen dohadovat, kdo a kde přišel s tou či onou teorií, jelikož se vývoj.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
Fyzika - astronomie Planety. Je věda o vesmíru. Slovo pochází z řečtiny - astron = hvězda, nomos = zákon. Česky - hvězdářství. Vznikla už ve starověku.
VY_42_INOVACE_33_Významní matematici Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Celá čísla.
Mikuláš Koperník Mikuláš Koperník, polský matematik, astronom a lékař (1473 – 1543)
PYTHAGORAS Šimon Úradník.
KEPLEROVY ZÁKONY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Transkript prezentace:

Historie nuly Zuzana Šustková, jaro 2008

Úvod Život bez nuly si asi jen málokdo z nás dokáže představit. Ovšem nula činila generacím před námi nemalé problémy. K vyrovnání se s nimi vedla trnitá cesta. Obr. 1: Dnešní podoba nuly

Nula a život bez ní Egypt (3 000 př. n. l.) Obr. 2: Časová linie Starověkého Egypta (část)

Nula a život bez ní Egypt (3 000 př. n. l.) desítková početní soustava čísla zapisována hieroglyfy speciální znaky pro čísla 1, 10, 100, atd. - ostatní čísla tvořena složením základních znaků matematika nástrojem k řešení praktických úloh – výpočty obsahů a objemů abstraktní úlohy neřešili → k objevu nuly nedošlo v Egyptě Obr. 3: Egyptské hieroglyfy pro čísla

Nula a život bez ní Řecko (1 000 př. n. l.) číselná soustava převzata z Egypta (desítková početní soustava) zápis čísel nejprve zkopírován od Egypťanů - hieroglyfy nahrazeny vlastními znaky (Obr. 4(a)) asi 500 př. n. l. – zápis čísel pomocí písmen řecké abecedy → zjednodušení zápisu (Obr. 4(b)) bez znaku pro nulu Obr. 4: Řecký zápis čísel

Nula a život bez ní Babylónie (2 000 př. n. l.) šedesátkový početní systém čísla vyjadřována pouze pomocí dvou znaků – jednoduchý a dvojitý klín jednoduchý klín znamenal číslo 1, ale také číslo 60, 3600, atd. nový znak - dva šikmé klíny - označoval nulu, resp. prázdnou pozici babylónská „nula“ byla pouhým symbolem, bez hodnoty, sama o sobě neoznačovala žádné číslo Obr. 5: Zápis babylónských čísel s nulou

Pythagoras (asi 570 - asi 475 př. n. l.) Odmítání nuly Pythagoras (asi 570 - asi 475 př. n. l.) teorie založená výhradně na číslech a jejich vzájemných poměrech pentagram - nejposvátnější symbol pythagorejského bratrstva - zlatý řez odmítání nuly problém s iracionálními čísly → první krize matematiky Obr. 6: Pythagoras Obr. 7: „Možná máš pravdu, Pythagore, ale všichni se ti budou smát, když to nazveš PŘEPONOU.“

Pythagoras (asi 570 - asi 475 př. n. l.) Odmítání nuly Pythagoras (asi 570 - asi 475 př. n. l.) monochord – libozvučnost některých souzvuků (např. kvinta: struna monochordu rozdělena jezdcem v poměru 2/5 : 3/5) geocentrický model planetárního systému líbezná hudba sfér (nejvzdálenější tělesa vydávají hlubokou hudbu, nejbližší tělesa pak hudbu nejvyšší) Obr. 8: Mystický monochord

Odmítání nuly Ptolemaios (asi 100 – asi 178) spis Megalé Syntaxis geocentrická představa vesmíru svět uzavřen ve velké kouli, uvnitř ní jsou další průhledné koule, po jejich obvodu se pohybují planety, uprostřed systému je nehybná Země pohybující se planety získávají energii k pohybu od vyšších sfér, poslední sférou pohybuje Bůh → dokázána existence Boha zamítnutí nekonečna a prázdnoty Obr. 9: Ptolemaiovský vesmír

Početní operace s nulou Indie (asi 5 stol. n. l.) indická matematika nejprve ovlivněna řeckým, egyptským a babylónským myšlením přechod z šedesátkového početního systému na desítkový znalost a užívání záporných čísel a nuly naše současné číslice se vyvinuly právě z indických symbolů Obr. 10: Cesta k dnešnímu vzhledu číslic

Početní operace s nulou Brahmagupta (asi 598 - asi 668) indický matematik a astronom délku roku spočítal na tehdejší dobu neuvěřitelně přesně kniha Brahmasphuta-siddhanta (rok 628) – mimo jiné uvádí pravidla pro početní operace s nulou Obr. 12: Brahmagupta Obr. 11: Brahmagupta jako mladý student

Početní operace s nulou Brahmagupta (asi 598 - asi 668) Obr. 13: Sčítání podle Brahmagupty [3] “Součet kladného a záporného čísla je jejich rozdíl, pokud jsou stejná, je to nula. Součtem nuly a záporného čísla je záporné číslo, nuly a kladného čísla je kladné číslo. Součtem dvou nul je nula.” Obr. 14: „Přesně tak. Rozhodl jsem se zvýšit si letos plat o nulu.“

Početní operace s nulou Brahmagupta (asi 598 - asi 668) Obr. 15: Odčítání podle Brahmagupty [3] “Záporné číslo odečteno od nuly se stává kladným, kladné se stává záporným. Záporné číslo mínus nula je záporné číslo, kladné číslo mínus nula je kladné číslo, nula mínus nula je nula.“

Početní operace s nulou Brahmagupta (asi 598 - asi 668) Obr. 16: Násobení podle Brahmagupty [3] “Výsledkem násobení nuly a záporného čísla nebo nuly a kladného čísla je nula. Násobením nuly nulou dostaneme nulu.“

Početní operace s nulou Brahmagupta (asi 598 - asi 668) Obr. 17: Dělení podle Brahmagupty [3] “Nula dělená nulou je nula. Nula dělená kladným nebo záporným číslem je buď nula nebo je to zlomek s nulou v čitateli a konečnou hodnotou ve jmenovateli. Kladné či záporné číslo dělené nulou je zlomek s nulou ve jmenovateli.“ jediné pravidlo, ve kterém se mýlil o jeho nápravu se zasadil Bháskara

Početní operace s nulou Bháskara (1114 – 1185) indický matematik a astronom věděl, že se Brahmagupta mýlil kniha Lílávatí - zde nedefinoval dělení nulou zcela přesně spis Víja-Gańita - vyřešil problém s dělením nulou: „Dělením čísla nulou vyjde zlomek, v jehož jmenovateli je nula. Takovýto zlomek se nazývá nekonečná hodnota. Tato nekonečná hodnota se nezmění, když se k ní mnoho přidá nebo odebere, stejně jako se neděje žádná změna nekonečnému a neměnnému Bohu v době destrukcí a vzniků nových světů.“ Obr. 18: Bháskara

Akceptace nuly na západě Arabská říše (7. – 10. stol. n. l.) východ ve vzdělanosti mnoho let před Evropou rozmach přírodních věd překládání textů do arabštiny Bagdád centrem vzdělanosti celé Asie – založen Dům moudrosti, obdoba dnešní akademie věd 711 ovládnutí Pyrenejského poloostrova – most mezi Asií a Evropou Obr. 19: Islámský svět od 7. do 10. stol.

Akceptace nuly na západě Abu Ja'far Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi (780 - 850) matematik, působil v Bagdádu přeložil některá díla od Aristotela, Euklida, Ptolemaia, ... přepracoval Diofantovu Aritmetiku napsal knihu o indickém početním systému – překlad knihy se dostal do Evropy (12. stol.) → začátek prosazování indických číslic (dnes nazývané „arabské“) Obr. 20: Al-Khwarizmi

Akceptace nuly na západě Abu Ja'far Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi (780 - 850) kniha Al-jabr w'al-muqabala (Stručná kniha o výpočtu) → dnešní slovo „algebra“ Obr. 22: „Algebra bude pro tebe v životě velmi důležitá. Až budeš v mém věku, budeš ji moci použít k trápení lidí tvého věku.“ Obr. 21: Strana z knihy Al-jabr w’al-muqabala

Akceptace nuly na západě Leonardo Pisánský (1170 – 1250) známý jako Fibonacci kniha Liber Abaci (Kniha o abaku) - vyšla roku 1202 - zabývá se indickou aritmetikou a algebrou, oficiální učebnice matematiky obhajoval přijetí arabských číslic arabské číslice přijaty v Evropě roku 1275 k úplnému přijetí nuly bylo potřeba pochopit existenci nekonečna a prázdnoty, tj. zbořit aristotelovskou filozofii Obr. 23: Fibonacci

Akceptace nuly na západě Heliocentrismus Mikuláš Kusánský (1401 - 1464) - vesmír podle něj není konečný, středem vesmíru není Země Mikuláš Koperník (1473 - 1543) - kniha De revolutionibus - středem vesmíru je Slunce, planety obíhají kolem něj po kružnicích Obr. 24: Koperníkův vesmír

Akceptace nuly na západě Johannes Kepler (1571 – 1630) pomocník Tycha de Brahe na dvoře Rudolfa II. planety se kolem Slunce nepohybují po kružnicích, ale po elipsách parabola je elipsa s jedním ohniskem v nekonečnu důkaz existence nekonečna Blaise Pascal (1623 - 1662) navázal na Torricelliho v pokusech s výškou rtuťového sloupce v trubici v různých nadmořských výškách důkaz existence vakua Obr. 25: Keplerův vesmír

Závěr Aristotelovská filozofie byla rozbita. Byla dokázána existence nekonečna a vakua. Úplné akceptaci nuly tak již nic nebránilo.

Dostupná literatura k tématu [1] CAJORI, F., A History of Mathematics. New York: The Macmillan Company, 1919. Dostupné na http://www.questia.com/read/85959201#. [2] SEIFE, CH., Nula - Životopis jedné nebezpečné myšlenky. Praha: Dokořán, Argo, 2005. [3] COLEBROOKE, H. T., Algebra with Arithmetic and Mensuration from the Sancrit\newline of Brahmegupta and Bhascara. Londýn, 1817. Dostupné na http://ia351406.us.archive.org/1/items/algebrawitharith00brahuoft/algebrawitharith0 0brahuoft.pdf. [4] FUCHS, E., Teorie množin pro učitele. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003.