Antoine de Saint-Exupéry MALÝ PRINC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Rozhovor s Bohem.
Jeden rok můžete být nejlepšími přáteli,
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Čtěte pomalu a tiše!  .
Jeden rok můžete být nejlepšími přáteli,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1960_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Mgr. Michal Oblouk SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ.
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Antoine de Saint-Exupéry
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
Dopis od Boha.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antoine de Saint-Exupéry (1900 – 1944)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Přátelství v literatuře
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
Pár vtípků.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Citáty z knihy Malý princ
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Život Tvorba Malý princ Rozbor Ukázka Otázky Shrnutí.
Antoine de Saint-Exupéry Řekl: „pouhý rozum bez přispění srdce je bezcenný“ a taky: „ říše člověka je v jeho nitru“ Řekni své postřehy, souvislosti-jak.
Anotace Materiál je určen pro žáky 4. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a dílo francouzského spisovatele.
. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Světová.
Dobrý den, děti, jsem skřítek Lesánek. Zde bydlím. Starám se o lesní zvířata a mám velkou radost, když se jim dobře daří. Ale často jsem smutný. To když.
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
ZODPOVĚDNÝ EVROPAN Markéta Válková 9.B 2015/2016.
Malý princ (referát – český jazyk)
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Les a voda Les i s vodou je důležitá pro nás, živočichy,
Rozhovor s NÍM.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Naučil jsem se....
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Rozhovor s Bohem.
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
Rozhovor s NÍM.
Jak začínají hádky ? středa, 2. ledna :27
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Transkript prezentace:

Antoine de Saint-Exupéry MALÝ PRINC Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Antoine de Saint-Exupéry MALÝ PRINC

Předmluva LÉONU WERTHOVI Odpusťte, děti,že jsem věnoval tuto knihu dospělému! Mám závažnou omluvu: ten dospělý je můj nejlepší přítel. Mám ještě jednu omluvu: ten dospělý dovede všechno pochopit, dokonce i knihy pro děti. A mám ještě třetí omluvu: ten dospělý bydlí ve Francii, trpí tam hladem a zimou. Velice potřebuje, aby ho někdo potěšil. Nestačí-li tyhle všechny omluvy, rád věnuji knihu dítěti, kterým kdysi ten dospělý byl. Všichni dospělí byli nejdříve dětmi. (Ale málokdo se na to pamatuje.) Opravuji své věnování: LÉONU WERTHOVI, KDYŽ BYL MALÝM CHLAPCEM

Otázky Víte, kdo byl Léon Werth? Co se o něm z předmluvy dozvídáme? Proč je tedy nakonec věnování pozměněno?

Úryvek z druhé kapitoly Tak jsem žil sám a neměl jsem nikoho, s kým bych si mohl opravdu popovídat. Tu se mi jednou před šesti lety v poušti na Sahaře porouchal motor. Něco se v něm polámalo. A poněvadž jsem neměl s sebou mechanika ani cestující, chtěl jsem se do té nesnadné opravy pustit sám. Byla to pro mne otázka života a smrti. Měl jsem pitnou vodu sotva na týden. První večer jsem tedy usnul v písku, na tisíc mil od jakékoliv obydlené končiny. Byl jsem opuštěnější než trosečník na voru uprostřed oceánu. Dovedete si proto představit, jaké bylo mé překvapení, když mě na úsvitě probudil zvláštní hlásek: "Prosím pěkně…nakresli mi beránka…" "Cože?" "Nakresli mi beránka…" Vyskočil jsem, jako by do mne hrom uhodil. Dobře jsem si protřel oči. Pozorně jsem se podíval a spatřil jsem prazvláštního človíčka, který si mě vážně prohlížel. Toto je jeho nejlepší portrét, jaký se mi podařilo později nakreslit.

Otázky Kdo je autorem kresby malého prince? Popište okolnosti, za kterých se vypravěč setkává s hlavní postavou knihy.

Úryvek z druhé kapitoly (pokračování) Má kresba ovšem není zdaleka tak půvabná jako model. Ale za to já nemohu. Dospělí mě odradili od malířské kariéry, když mi bylo šest let, a proto jsem se nenaučil kreslit nic jiného než zavřené a otevřené hroznýše. Udiveně jsem se díval na ten zjev. Považte jen, že jsem byl na tisíc mil od jakéhokoliv obydleného kraje. A můj človíček nevypadal, jako by zabloudil ani jako by byl na smrt unavený nebo vyhladovělý, polomrtvý žízní nebo na smrt vylekán. Vůbec nevypadal jako dítě ztracené v poušti, na tisíc mil od nějakého obydleného kraje. Když jsem konečně byl schopen promluvit,řekl jsem mu: "Ale … co tu děláš?" A tu mi docela tiše, jako něco nesmírně vážného, opakoval: "Prosím pěkně … nakresli mi beránka…„

(…) Poněvadž jsem nikdy nekreslil beránka, nakreslil jsem mu jednu z těch dvou kreseb, které jsem uměl. Obrázek zavřeného hroznýše. A užasl jsem, když jsem slyšel, jak mi ten človíček odpovídá: ,,Ale ne! Já nechci slona v hroznýši. Hroznýš je moc nebezpečný a slon zabere hodně místa. U mne doma je všechno malinké. Potřebuji beránka. Nakresli mi beránka." Tak jsem tedy kreslil. Díval se pozorně a pak řekl: ,,Ne! Tenhle je už moc nemocný. Udělej mi jiného." Nakreslil jsem tento obrázek: Můj přítel se mile, shovívavě usmál: ,,Ale podívej se… to není beránek, to je beran. Má rohy…" Tak jsem kresbu znovu předělal.

On ji však zase odmítl jako ty předcházející:„Ten je moc starý On ji však zase odmítl jako ty předcházející:„Ten je moc starý. Já chci takového, aby dlouho žil." A tu, protože jsem ztratil trpělivost a protože jsem spěchal, abych se co nejdřív pustil do rozebrání motoru, načmáral jsem tuhle kresbu: A prohlásil jsem: ,,To je bedýnka. Beránek, kterého chceš, je uvnitř." Ale byl jsem velice překvapen, když se obličej mého malého soudce rozzářil. ,,Právě tak jsem to chtěl! Myslíš, že ten beránek bude potřebovat hodně trávy?" ,,Proč?" ,,Protože u mne doma je všechno malinké…" ,,Jistě to postačí. Dal jsem ti docela malého beránka." Sklonil se nad kresbu. ,,No, není tak moc malý…Jé, podívej se, on usnul…" A tak jsem se seznámil s malým princem.

Otázky Proč je letec tak překvapen setkáním s malým princem? Dokážete zdůvodnit, proč malý princ vyžaduje kresbu beránka? Z jakého důvodu není s kresbami spokojen? Proč se mu nakonec zalíbí obrázek obyčejné bedýnky? Doplňující otázky: Zařaďte autora do kontextu světové literatury. Co víte o jeho životě? Dejte je do souvislosti s knihou Malý princ. O jaký literární žánr se jedná? Vybavíte si, s kým se malý princ setkal? Dokážete popsat jeho planetku? Měl nějaké zvíře?

Pojmenujte postavy na obrázcích a blíže je charakterizujte. Obrázky

Otázky k předmluvě (řešení) Léon Werth – novinář, umělecký kritik, spisovatel, básník, autor knihy: Saint-Exupéry, jak jsem ho poznal; blízký přítel Exupéryho. Z předmluvy se dozvídáme to, že Werth je nejlepším přítelem spisovatele, že má pochopení pro dětské knížky, bydlí ve Francii a trpí hladem a zimou, potřebuje, aby ho někdo potěšil (pozn. Werth byl židovského původu, ukrýval se za války na své chatě v lesích, kde skutečně fyzicky i psychicky strádal). Závěr předmluvy je pozměněn proto, aby se dětský čtenář nehněval, věnuje jej tedy svému příteli Léonovi, když byl ještě malým dítětem.

Otázky k druhékapitole (řešení) Autorem kresby malého prince, stejně jako všech ostatních kreseb v knize, je Antoine de Saint-Exupéry. Letec ztroskotal uprostřed pouště (na Sahaře), jelikož se mu porouchal motor. Druhý den ráno, když se probudil, uslyšel zvláštní hlas, který jej požádal o to, aby mu nakreslil beránka. Pak uviděl zvláštní postavu, která představovala malé dítě, malého prince.

Otázky z druhé kapitoly – pokračování (řešení) Letec je překvapen, za jakých okolností se setkává s malým princem, který nevypadá ztracený, unavený, hadový či žíznivý, ač se nachází uprostřed pouště. Malý princ se dožaduje kresby proto, ab navázal kontakt s letcem, aby upoutal jeho pozornost, aby si měl s kým popovídat. Zpočátku není s kresbami spokojen – beránek se mu zdá příliš starý, není spokojen s rohy, protože to naznačuje, že je beran dospělý. Letec se tedy rozhodne nakreslit bedýnku a tvrdí malému princi, že beránek, kterého chtěl nakreslit, je uvnitř bedýnky. Malý princ je zcela spokojen, protože si může uvnitř představit přesně toho beránka, kterého chtěl.

Doplňující otázky (řešení) Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944) – francouzský spisovatel, letec a reportér, řadíme jej do světové literatury 1. poloviny 20. století. Civilním povoláním letec zahynul při jednom z průzkumných letů, který se měl uskutečnit nad Francií, i v knize se malý princ setkává s postavou letce. Literární žánr knihy – alegorická filozofická pohádka Na svém putování po planetkách se malý princ setkává s králem, lampářem, pijanem, domýšlivcem, businessmanem a zeměpiscem. Planetka, kterou malý princ obývá, nese název B 612. Nachází se na ní sopky (nečinné), které pravidelně vymetá, květina, o kterou pečuje, stromy baobaby, které musí vytrhávat, aby jimi nebyla celá planetka porostlá. Na planetě Zemi se setkává s liškou, která jej žádá o to, aby si ji ochočil, na základě toho se z nich mohou stát přátelé.

Obrázky (řešení) Obrázek č. 1 – Businessman: neustále počítá hvězdy, které považuje za svůj majetek, za celých 54 let, kdy obýval tuto planetku, byl z počítání vyrušen jen třikrát, a to chroustem, revmatem a malým princem. Obrázek č. 2 – Král: sedí na svém trůnu, je oblečen do hermelínového pláště, který pokrývá celou jeho planetu, malý princ byl jeho jediným poddaným . Obrázek č. 3 – Domýšlivec: chtěl, aby mu malý princ lichotil. Obrázek č. 4 – Lampář: obývá nejmenší planetku, na které se nachází pouliční svítilna, kterou musí neustále rozsvěcovat a zhášet (každou minutu), stěžuje si malému princi, že nemá ani chvíli na odpočinek. Obrázek č. 5 – Pijan: vysvětluje malému princi, že pije proto, aby zapomněl na to, že se stydí za to, když pije. Obrázek č. 6 – Zeměpisec: zapisuje do obrovské knihy moře, veletoky, města, hory, oceány, pouště, apod., ale sám neví, co se na jeho planetě nachází.

Citace ODAHA, Tomáš. V noci jsem snil, že jsem motýlem [online]. 2008 [cit. 2013-06-03].

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 15. 5. 2013 v Havířově.