Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.
Obvodová nervová soustava
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Nervová soustava.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava a smyslové orgány
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Řízení organismu Filip Bordovský.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Receptory: Olga Bürgerová.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
1. Nervová soustava: úvod.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_03 Tematická oblast: Psychologie a pedagogika Cílová skupina žáci školy Téma: Organismus a prostředí Autor: Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření: 05.08.2012

ORGANISMUS A PROSTŘEDÍ

Příroda se skládá z neživé a živé hmoty Neživá hmota – voda, vzduch půda, nerosty, minerály Živá hmota – mikroorganismy, živočichové, rostliny, člověk Organismus je seskupení živé hmoty, která je schopna samostatného života Nejjednodušší org. je buňka Mezi složitější patří rostlina, živočich, člověk

Základní vlastností org Základní vlastností org. je dráždivost = schopnost reagovat na vnější nebo vnitřní podměty 1) každý org. žije v určitém prostředí, z kterého čerpá látky pro svoji existenci. Když org. z prostředí vytrhneme, tak zahyne př. rostlina – půdu, ryba – vodu

2) každý org. si udržuje stálé vnitřní prostředí = homeostázu 2) každý org. si udržuje stálé vnitřní prostředí = homeostázu. Pokud dojde k její poruše ( je mi horko ), org. se snaží o vyrovnání ( potíme se, cévy se roztahují – uniká teplo z org. ) 3) jednota org. s prostředím. Každý org. se prostředí přizpůsobuje, ale zárověň ho mění. př. lední medvěd se přizpůsobil zimě, ale staví si tam nory, aby mohl vychovat mláďata

Ontogenetický vývoj Ontogeneze – vývoj duševního života člověka od narození (od početí ) až do smrti

Vývojová stádia Dětství a dospívání Prenatální období a novorozenecký věk – od početí do 2 měsíců života Kojenecký věk – od 2 měsíců do 1 roka Batolecí věk – od 1 roku do 3 let Předškolní věk – od 3 let do 6 let Mladší školní věk – od 6 let do 11 – 12 let Střední školní věk – od 11 – 12 let do 14 – 15 let Starší školní věk – od 14 – 15 let do 20 – 21 let

Dospělost 1 období – od 20 – 22 let do 35 let 2 období – od 35 let do 50 let 3 období – od 50 let do 65 let Stáří Presénium – od 65 let do 70 let Senium – od 70 let do konce života

Fylogenetický vývoj psychiky Je to historický vývoj druhů od nejjednodušších ke složitým Historický vývoj psychiky První psychický jev vznikl zároveň se vznikem nervové soustavy Patří sem síťová, uzlová, trubicovitá nervová soustava

Síťová difúzní soustava Je nejnižší formou nervové soustavy Nervová vlákna jsou rovnoměrně rozptýlena po celém těle živočicha = tvoří síť Tato NS je u láčkovců (medúzy, nezmar ) Tato NS reaguje jen na mechanický dotek

Uzlová nervová soustava Nervové buňky jsou seskupeny do uzlů, které jsou žebříčkovitě spojené Největší seskupení nervových buněk je v přední části těla – předchůdce mozku Tato NS je u obojživelníků, červů a členovců Tato NS má vrozené nepodmíněné reflexy. Na základě těchto reflexů dochází k instinktivnímu chování

Trubicovitá nervová soustava Skládá se z mozku, míchy, periferních nervů Dochází ke vzniku mozkové kůry Tato NS je u strunatců Vytváří se podmíněné reflexy ( získané ), což je základ paměti Př. I.P.Pavlov – pes – krmení – miska na stejném místě – misek přibylo – pes jde ke stejné misce

Závislost psychiky na nervové soustavě Když je mozek unavený, tak se objeví poruchy pozornosti, vnímání, zhoršuje se vnímání Kvalita psychické činnosti závisí na kvalitě mozku. Vrozená deformita mozku – mentální postižení. Získaná poškození mozku Poruchy receptorů narušují psychiku. Ztráta sluchu, zraku – izolace

Stavba nervové soustavy Nervová buňka = neuron tělo s jádrem dendrity vedou vzruchy do nervové buňky axon = neurit – vede vzruchy od nervové buňky synapse = zápoj – přenos vzruchu z nervové buňky do nervové buňky

Nervová soustava člověka 1) vegetativní nervová soustava z mozku a míchy vycházejí vlákna, která vedou k vnitřním orgánům ( plíce, žaludek, ledviny..) pracují autonomně = nezávisle na naší vůli tato NS se uplatňuje na činnosti těchto orgánů, na prožívání strachu, studu – zčervenání, zblednutí

2) periferní nervová soustava skládá se z receptorů, dostředivého ( aferentního ), odstředivého ( eferentního ) nervstva receptory – jsou citlivá nervová zakončení na povrchu kůže, ve smyslových orgánech – ucho, oko 3) centrální nervová soustava skládá se z míchy, prodloužené míchy a mozku

Reflexní oblouk Skládá se z receptor – oko, ucho, kožní receptory dostředivý nerv centrum – mícha, mozek odstředivý nerv eferon = neurony ve svalech

Nepodmíněný reflex Je vrozený Stačí aby podmět začal působit (potrava na jazyku) a dochází k nepodmíněnému reflexu (k vyloučení slin) Jednoduché - ohnutí nohy při úderu pod koleno - mrknutí oka, když do něj něco padá Složité – nazývají se instinkty – stavění hnízda u ptáků, pláství u včel

Znaky nepodmíněných reflexů Jsou zděděné Jsou u všech živočichů daného druhu Opakují se Probíhají neuvědoměle Existují od narození

Podmíněný reflex Probíhá na nově vytvořených nervových drahách Nepodmíněné reflexy jsou vrozené a trvají po celý život. Podmíněné reflexy vznikají v určitém okamžiku života a jsou dočasné Jestliže podmíněný reflex pro jedince ztratí význam, tak zaniká = vyhasíná Zabezpečí lepší přizpůsobování jedince prostředí ( mentálně postižení s vrozenými reflexy nemohou samostatně žít)

Zdroj ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0.