III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Zuby - test Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Obecná stavba a funkce GIT. Dutina ústní. Slinné žlázy. Zuby.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Trávicí soustava I. - zabezpečuje příjem a trávení potravy, vstřebávání živin a odstranění zbytků - trávení je biochemický proces, kdy se potrava rozkládá.
Trávící soustava – 1.část
Trávicí soustava 2 dutina ústní, hltan, jícen a žaludek
Lidský organismus - Trávicí ústrojí
Číslo a název šablony klíčové aktivity
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Trávicí soustava – souhrnné opakování 1. (stavba) VY_52_INOVACE_35
Trávicí soustava.
Trávící soustava - úvod
Trávicí soustava- funkce+popis
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1. DUTINA ÚSTNÍ 2. HLTAN 3. JÍCEN 4. ŽALUDEK
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor výukového materiálu:
Trávicí soustava Význam: -příjem potravy – trávení – zisk živin pro organismus – vyloučení odpadu z těla Části trávicí soustavy: dutina ústní, jazyk, zuby,
Soustava trávicí - část 1.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
TRÁVICÍ SOUSTAVA 1. TRÁVICÍ SOUSTAVA 1 Funkce Příjem a přeměna potravy Vstřebávání živin do krve Vyloučení nepotřebných zbytků.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Péče o chrup Libuše Špičáková. Péče o chrup Libuše Špičáková.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Určování pohlaví a věku z kosterního materiálu. Morfoskopické a morfometrické metody. Bi4340c Biologie člověka - cvičení (podzim 2014) Bi4340c.
Trávicí soustava.
Lidský chrup Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_9_Lidský chrup Téma: Přírodověda -
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3359 NázevZdravé zuby Téma hodinyZdravé zuby PředmětPřírodověda.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_17_Zuby.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava I. (úvod a dutina ústní) Název sady:Přírodopis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.8.We.06_Travici_soustava_cloveka.
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Trávicí soustava tercie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Trávicí soustava.
VY_32_INOVACE_16_Trávicí soustava 1. část
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_18_Zuby
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
DUTINA ÚSTNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Trávicí soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Trávící soustava Obsah Základní funkce trávící soustavy
Smyslové orgány.
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Transkript prezentace:

III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo a název projektu Číslo a název šablony CZ.1.07/1.5.00/34.0378 Zefektivnění výuky prostřednictvím ICT technologií III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM číslo a název  SSOS_ZD_3.01 Ústní dutina Název školy Střední škola oděvní a služeb Vizovice

Autor Mgr. Iveta Tichá Tematický celek Trávicí soustava Cílová skupina 2. ročník SŠ nezdravotnického směru ukončený maturitní zkouškou Anotace Materiál má podobu prezentace, pomocí které žáci získají informace o anatomii a fyziologii ústní dutiny a své znalosti si na závěr ověří pomocí testu. Materiál je možné promítat na tabuli, popř. vytisknout. Lze ho využít i k samostudiu žáků. Vytvořeno září 2012 Použité zdroje a odkazy: DYLEVSKÝ,I.,TROJAN,S. Somatologie 2. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0063-6. NOVOTNÝ,I., HRUŠKA,M. Biologie člověka, 4. vydání. Praha : Nakladatelství Fortuna, 2008. ISBN 978-80-7373-007-9, s. 80.

ÚSTNÍ DUTINA

Anatomie ústní dutiny Prostor ohraničený tvrdým a měkkým patrem od dutiny nosní, rty a tvářemi od vnějšího okolí. Spodinu tvoří jazyk připojený svaly k dolní čelisti. V horní a dolní čelisti jsou zasazeny zuby Tvrdé patro = výběžek horní čelisti a patrové kosti Měkké patro = svalová a vazivová destička, horizontálně uložená, navazuje na tvrdé patro, odděluje ústní dutinu od nosní dutiny Rty a tváře = příčně pruhované svaly, podílí se na příjmu a rozmělnění potravy, na artikulaci řeči

Význam ústní dutiny Rozmělňování potravy (zuby, jazyk, žvýkací svaly) – mechanické zpracování potravy Promísení se slinami – obalí ostré úlomky potravy a učiní sousto vazké, enzym ptyalin (štěpí polysacharidy na disacharid maltózu) - chemické zpracování potravy Tvorba chuťových vjemů - ve svalovině jazyka jsou chuťové pohárky pro vnímání 4 základních chutí – sladkost, hořkost, slanost, kyselost Tvorba řeči – podílí se na artikulaci a tvorbě hlásek

Zuby jsou zasazeny v čelistních jamkách horní a dolní čelisti (zubní lůžka)

Stavba a struktura zubu Stavba zubu : korunka, krček, kořen Struktura zubu : sklovina (email) – vnější vrstva korunky, tvrdá, obsahuje 98% minerálních látek (např. fluorid sodný) zubovina (dentin) – velmi citlivá na teplo a tlak, svou strukturou připomíná kost dřeň (pulpa) – bohatě inervovaná a prokrvená, řídká hmota zubní cement – vrstva obalující kořeny zubu, tvrdá hmota ozubice (periodontium) – vazivová vlákna vycházející od zubního cementu k okostici čelisti, součást závěsného aparátu zubu, pružný pohyb zubu v čelistní jamce dáseň (gingiva) – růžová sliznice pevně srostlá s okosticí čelisti, součást závěsného aparátu zubu

Druhy zubů podle korunky řezáky (dentes incisivi) – dlátovitá korunka, 1 kořen, označení i (I) špičáky (dentes canini) – korunka s jedním hrotem, 1 kořen, označení c (C) třenové zuby (dentes praemolares) – korunka s dvěma hrbolky, 1 kořen (v dolní čelisti), někdy 2 kořeny v horní čelisti, označení p (P) stoličky (dentes molares) – korunka s kousací ploškou, 3 kořeny v horní čelisti, 2 kořeny v dolní čelisti, označení m (M)

Mléčný (dočasný) chrup 20 zubů mléčné zuby se prořezávají asi v 6. měsíci věku dítěte až do 2 let věku v ¼ chrupu : 2 řezáky, 1 špičák, 2 stoličky přibližně od 6. roku věku jsou nahrazovány trvalými zuby mléčné zuby se značí v zubním vzorci malými písmeny zubní vzorec : m2 m1 c1 i2 i1 i1 i2 c1 m1 m2

Trvalý (definitivní) chrup 32 zubů prořezávají se přibližně od 6. roku věku celý chrup přibližně od 18. roku věku v ¼ chrupu : 2 řezáky, 1 špičák, 2 třenové zuby, 3 stoličky trvalé zuby se značí v zubním vzorci velkými písmeny zubní vzorec :   M3 M2 M1 P2 P1 C1 I2 I1 I1 I2 C1 P1 P2 M1 M2 M3

Jazyk velmi citlivý a pohyblivý orgán z příčně pruhované svaloviny tvar trojúhelníku anatomie : hrot, tělo, kořen jazyka kořen jazyka je připojen k dolní čelisti a k jazylce se spodinou ústní dutiny je spojen uzdičkou sliznice jazyka vybíhá v jazykové papily (zvětšení povrchu) mezi jazykovými papilami – receptory chuti (chuťové pohárky) : sladkost = na špičce jazyka hořkost = na kořeni slanost = po stranách jazyka v přední části kyselost = po stranách jazyka v zadní části význam : podílí se na rozmělnění potravy v ústní dutině a na artikulaci řeči, tvorba chuťových vjemů

Procvičení učiva 1. Mezi zuby mléčného chrupu nepatří: řezáky špičáky třenové zuby Stoličky 2. Zubní sklovina je součástí : zubního kořene zubního krčku zubní korunky 3. Jazyk je tvořen : Hladkou svalovinou Příčně pruhovanou svalovinou 4. Třenové zuby definitivního chrupu se označují písmenem : a) P b) i c) I 5. Stoličky v horní čelisti mají : 1 kořen 2 kořeny 3 kořeny 6. Nejtvrdší strukturou zubu je : zubní cement zubní sklovina zubovina 7. Měkké patro odděluje : Nosní dutinu od ústní dutiny Ústní dutinu od hltanu Hltan od hrtanu 8. Řezáky v mléčném chrupu se označují písmenem : a) M b) c c) i

Správné odpovědi 1c, 2c, 3b, 4a, 5c, 6b, 7a, 8c.