Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Požehnání skrze autority Židům 13:17 Poslouchejte ty, kteří vás vedou, a podřizujte se jim, protože oni bdí nad vámi a budou se za vás zodpovídat. Kéž.
Základní pojmy a souvislosti
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Úvod.
Proč je důležité studovat Principy
Obecná a vývojová psychologie dne
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
B Í L K O V I N Y a jejich denní doporučené dávky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologické aspekty zdraví
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
9. Tvorba individuálního plánu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dětský svět = svět „tady a teď.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
9. Tvorba individuálního plánu
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově

Na co přišel pan Piaget obsah myšlení změna struktury myšlení věk [roky] roste spojitě věk [roky] roste skokem

Vývoj hardware a software obsah myšlení = hardware struktury myšlení = software věk [roky] roste spojitě věk [roky] roste skokem

Jak dojde ke změně lidského softwaru obsah struktura podnět AHA!

Skok rovnováhy obsahu a struktury obsah

Dynamika vyvažování  Počet vyvažovacích kroků =  Rychlost vyvažování = věk [roky] struktura myšlení jen několik týdnů až měsíců

Dynamika vyvažování  Individuální rozdíly věk [roky] struktura myšlení s věkem se zvětšují individuální rozdíly, kdy u daného jedince nastává vyvážení

Pět stádií změny struktury myšlení (Piaget, Kohlberg, Fowler) fyzický věk (10-13) 18 (17-20) 25 (24-27) intuice fakta události vztahy koncepty ideály principy IIIIIIIVV psycho -motorika 0 struktura myšlení

Schůdky ke zralosti vývoj myšlení vývoj morální vývoj sociální vývoj duchovní

Proč se sourozenci hádají PRINCIP: Dítě má obecně nejnižší toleranci vůči dětem ze stádia, které právě opustilo. APLIKACE: Starší děti se necítí dobře mezi mladšími dětmi z nižšího stádia, není-li brán zřetel na jejich odlišnosti. APLIKACE: Lépe si porozumí děti, které mezi sebou mají minimálně jedno vývojové stádium.

Proč máme pocit, že nám děti nerozumí PRINCIP: Člověk posuzuje dítě z perspektivy svého stádia a diví se, že mu dítě nerozumí. APLIKACE: Rodiče nebo vedoucí musí mít znát nástroj myšlení dítěte v jeho stádiu (kouzelné slovíčko). APLIKACE: Mít vztah k dětem znamená vžít se do dítěte na úrovni jeho kouzelného slovíčka.

Jak to je s vírou dítěte PRINCIP: Vztah dítěte k Bohu je legitimní v každém stádiu. APLIKACE: Děti nejsou o nic méně duchovně citliví než dospělí, jen se mění povaha jejich vztahu k Bohu/Kristu tak, jak procházejí jednotlivými stádii. APLIKACE: Když dítě věří v Boha/Krista, očekávejme od něj jen takovou míru víry a vztahu k Bohu, která odpovídá jeho stádiu a možnostem víru uchopit. (viz studie J. Fowlera)

Zdroje a doporučená literatura  Karyn Henleyová, Citlivé vyučování, Samuel, 2000  Pavel Říčan, CSc., Cesta životem, Panorama, encyklopedie Pyramida, 1990, dotisk Portál, Praha 2004  Jean Piaget, Bärbel Inhelderová, Psychologie dítěte, Portál, 1997  Horst Heidbrink, Psychologie morálního vývoje, Portál, 1997