Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Advertisements

Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Start.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dvousložkové různorodé směsi Mgr. Helena Roubalová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Metody oddělování složek směsí
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SMĚSI Látky kolem nás chemické látky směsi např. slaná voda
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
zpracovaný v rámci projektu EU
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
VY_52_INOVACE_02/1/1_Chemie
Směsi.
Směsi Opakovací otázky
Oddělování složek směsí
Klasifikace látek Vladislava Zubrová.
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_125_Složení a třídění směsí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI Složení a třídění směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 07 TEMA: Chemie 8- Různorodé.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Druhy směsí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
2.1 Většina látek jsou směsi
Směsi.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt.
Uváděj písmenem typ směsi
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí

Přečtěte si pozorně text Směs je výsledek mechanického smíchání chemických látek, tzn.prvků nebo sloučenin. Směs je látka, která obsahuje dvě nebo více složek. Během této operace nedochází ke vzniku nebo zániku chemických vazeb, proto se nejedná o chemickou reakci. Z fyzikálního hlediska dochází k podstatným změnám vlastností. Mění se např. teplota varu, tání, index lomu, atd. Směs může být někdy rozdělena na jednotlivé složky mechanicky. Homogenní směs je směs, která má definované složení a vlastnosti v celém svém objemu. Jedná se o roztoky a některé slitiny. Složky homogenní směsi nemůžeme pozorovat okem. Roztok je homogenní směs jedné nebo více látek rozpuštěná v jiné látce (rozpouštědle). Např. cukr rozpuštěný ve vodě, nebo vodní pára ve vzduchu. Roztok může být kapalný, pevný i plynný. Jednotlivé složky roztoku nejsou viditelné volným okem. Heterogenní směs nemá definované složení, jedná se např. o žulu. V jejím objemu lze zrakem identifikovat jednotlivé složky.

Úkol 1: Složení směsí Doplň text : Směsi jsou látky,které obsahují … nebo více …… . Vyber směsi z následujících látek : Slaná voda, kyslík, žula, kalná voda, cukr, zlato, křída ve vodě, dusík.

Kontrola úkolu 1 Směsi jsou látky, které obsahují dvě nebo více složek . Směsi: slaná voda, žula, kalná voda, křída ve vodě

Úkol 2: Napište složky žuly

Kontrola úkolu 2 Křemen, živec, slída

Třídění směsí Úkol 3: Rozděl látky na homogenní (stejnorodé, roztoky) a heterogenní (různorodé): Slaná voda, horká káva, sirup ve vodě, žula, písek ve vodě, vzduch, sklo.

Kontrola úkolu 3 Stejnorodé: slaná voda, sirup ve vodě, vzduch, sklo Různorodé: horká káva, žula

Přečtěte si pozorně text Třídění heterogenních směsí Heterogenní směsi dělíme podle jejich složení.Rozlišujeme čtyři druhy heterogenních směsí: suspenze (pevná látka + kapalina) emulze (kapalina + kapalina) pěna (kapalina/pevná látka + plyn v určitém poměru: bubliny plynu oddělené kapalinou či pevnou látkou) aerosoly (plyn + kapalina v určitém poměru: kapénky kapaliny oddělené plynem) nebo (plyn + pevná látka: tělíska pevné látky oddělená plynem)

Úkol 4: Roztřiďte heterogenní směsi :

Kontrola úkolu 4 Znečištěná voda je suspenze Pěna na pivu je pěna Mléko je emulze Kouř, dým je aerosol

Pozorně si přečti text Oddělování složek z heterogenních směsí Usazování nám slouží pro oddělení složek, které jsou vzájemně nerozpustné, to jsou například směsi složené z nemísitelných kapalin nebo nerozpustné látky v kapalině. Vychází z různé hustoty složek směsi. Filtrace se používá pro oddělení pevné látky od kapalné nebo pevné látky od plynné. Pevná látka se zachytí na filtru, zatímco filtrem proteče do kádinky čistá kapalina či plyn, čistá látka v kádince se nazývá filtrát. Nejvhodnějším filtrem je filtrační papír. Sublimace se používá pro oddělení dvou či více pevných látek. Její průběh spočívá v zahřívání směsi, přičemž jedna látka sublimuje, tj. přechází z pevného skupenství přímo do plynného. Snadno sublimující látkou je např. jód nebo naftalen. Destilace je metoda dělení nejčastěji homogenních směsí založená na různých bodech varu složek.

Usazování

Filtrace

Sublimace

Destilace

Úkol 5: Jakou metodou oddělíte: a/ Líh od vody b/ Písek od vody c/ Jód od pilin d/ Drcenou křídu od vody

Kontrola úkolu 5 a/ Destilací b/ Usazováním, filtrací c/ Sublimací d/ Usazováním, filtrací

Použité obrázky : Wikimedia commons a z vlastních zdrojů. GARCÍA, Luis Fernández . Granito.jpg [online]. 2007 [cit. 2009-09-19]. Dostupný z WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Granito.jpg>.