Klimatické faktory – 1. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proudění vzduchu v atmosféře
Advertisements

Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
ATMOSFÉRA.
PODNEBÍ.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Podnebné oblasti v České republice
Evropa Podnebí a vodstvo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ATMOSFÉRA Podnebí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Devátá Marta Devátá Monika
Evropa Podnebí Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_003
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Podnebí Česka                                                              8. března 2006.
ČR leží v mírném p. p. střídají se 4 roční období
Podnebí v ČR.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
PODNEBNÍ ČINITELÉ Šířková pásmovitost Výšková stupňovitost
POČASÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Tropický deštný les Obr. 1 – Rio Madre de Dios (Peru)
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Pohyby Země a jejich důsledky
KOLIK STUPŇŮ MAJÍ POLÁRNÍ KRUHY?
Podnebí ČR Igor Dostal.
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 2.
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Podnebí Anotace Prezentace zpracovává téma Podnebí a podnebné pásy. Obsahuje pracovní list zaměřený na faktory ovlivňující podnebí. Autor Mgr. Hana Korečková.
Podnebí.
PODNEBÍ AMERIKY A Kliknutím na obrázky spustíte video – hurikány a tornáda.
PODNEBÍ NA ZEMI.
MONZUNOVÉ VĚTRY Mgr. Petr Králík.
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Soutěž RISK HydrosféraAtmosféra Autorem materiálu a všech jeho částí je, není-li uvedeno jinak, Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu
Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.
Podnebí v ČR. Česká republika leží na severní polokouli v mírném pásu střídání 4.ročních období ČR leží ve středu Evropy, na rozhraní oceánského a pevninského.
Podnebí, podnebné pásy.
Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Předmět: Zeměpis Sada: Z 8/05 Ročník: 8. ročník Jméno autora (vč. titul): Tomáš Szabo (Bc.)
Klasifikace klimatu podle Köppena. Konvenční klasifikace, RRR, T; 5 klimatických pásů: – A - vlhké tropické klima, – B - suché horké klima, – C - klima.
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
Podnebí ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Subtropický podnebný pás
Podnebí Asie Mgr. Iva Roubalíková
Česká republika Podnebí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Podnebí typické střídání čtyř ročních období Co ovlivňuje podnebí? a)
Všeobecná cirkulace atmosféry
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_19_22_Podnebí evropy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
JAK SE RODÍ POČASÍ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
Transkript prezentace:

Klimatické faktory – 1. část Rozložení srážek a teplot ve světě v závislosti na různých klimatických faktorech Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Rozdíl mezi počasím a podnebím Počasí: okamžitý stav atmosféry v místě pozorování (měření). Charakterizují ho meteorologické veličiny (např. teplota, tlak, směr a rychlost větru, oblačnost, srážky). Vyznačuje se značnou proměnlivostí. Podnebí (klima): Dlouhodobý charakter počasí. Jakýsi průměrný stav zjištěný pozorováním a měřením za dlouhé časové období, obvykle několika desítek let. Oproti počasí je stálejší. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Klimadiagram Na obrázku vidíme tzv. klimadiagram. Úkol: Jaké informace z něj můžete vyčíst? Řešení: Místo měření Zeměpisné souřadnice Nadmořskou výšku Průměrnou roční teplotu Průměrnou teplotu jednotlivých měsíců Roční úhrny srážek Rozložení srážek do jednotlivých měsíců <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-Sydney-Australien-metrisch-deutsch.png> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Faktory ovlivňující klima Úkol: Které faktory mohou ovlivnit klima konkrétního místa na Zemi? Řešení: Zeměpisná šířka Vzdálenost od oceánu (oceánské x kontinentální klima) Nadmořská výška (+ návětrnost svahů) Převládající směr větru Mořské proudy Převládající tlakové útvary Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv zeměpisné šířky 1 Úkol: Co znázorňuje mapa vlevo? Řešení: Průměrné roční teploty Úkol: Jak závisejí průměrné teploty na vzdálenosti od rovníku? Řešení: Se vzdáleností od rovníku průměrné teploty klesají. <http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Annual_Average_Temperature_Map.jpg> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv zeměpisné šířky 2 Úkol: Jak se projeví rozdílné zeměpisné šířky na změnách klimatu v rámci České republiky? (Pracujte s mapou klimatu ve školním atlasu ČR.) Řešení: Rozdíly zeměpisných šířek jsou příliš malé. Nelze proto pozorovat pásovité uspořádání klimatických oblastí. Více se uplatňují jiné faktory. Úkol: Na mapě světa ročních srážkových úhrnů ve školním atlasu zjistěte, zda jejich rozložení také závisí na vzdálenosti od rovníku. Řešení: Určitá závislost existuje (např. rovníkové oblasti mají obvykle vysoké úhrny), ale srážky jsou výrazně ovlivňovány také dalšími faktory. Šířková pásma proto nejsou tak zřejmá jako u teplot. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv vzdálenosti od oceánu 1 <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Climatediagram-metric-english-HamburgWandsbek-Germany-1961-1990.png> <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-Nowosibirsk-Russland-metrisch-deutsch.png> Přestože německý Hamburg a ruský Novosibirsk leží na místech s podobnou zeměpisnou šířkou, jejich klimadiagramy se výrazně liší. Úkol: Popište hlavní rozdíly v rozložení srážek a teplot. Úkol: Najděte obě města na mapě a pokuste se tyto rozdíly vysvětlit. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv vzdálenosti od oceánu 2 Úkol: Porovnejte na mapách světa ve školním atlasu rozložení srážek a teplot míst blízko oceánu a lokalit hluboko ve vnitrozemí. Zkuste formulovat vztah mezi vzdáleností od oceánu, teplotou a srážkovými úhrny. Řešení: Srážkové úhrny se vzdáleností od oceánu klesají. Řešení: Teplotní výkyvy během roku se vzdáleností od oceánu narůstají. Úkol: Jak se projeví rozdíly zeměpisných délek na klimatu Česka? (Pracujte s klimatickou mapou ČR ve školním atlasu.) Řešení: Rozdíly jsou stejně jako v případě zeměpisných šířek stále ještě příliš malé. Projevují se spíše jiné faktory. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv nadmořské výšky 1 <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Climatediagram-metric-english-PrahaRuzyne-CzechRepublic-1961-2005.png> <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Climatediagram-metric-english-Lysahora-CzechRepublic-1961-1990.png> Praha a Lysá hora leží v podobné zeměpisné šířce a také jejich vzdálenost od oceánu se příliš neliší. Přesto jsou jejich klimadiagramy značně rozdílné. Úkol: Porovnejte oba klimadiagramy z hlediska rozložení srážek a teplot. Úkol: Pokuste se rozdíly vysvětlit. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv nadmořské výšky 2 Řešení: Teplota s nadmořskou výškou klesá. Srážek s nadmořskou výškou přibývá Více srážek spadne na návětrné straně horských překážek. Za horskou překážkou mohou mít naopak některá místa srážkové úhrny velice nízké (leží v tzv. srážkovém stínu). Úkol: Na základě klimatické mapy ČR ve školním atlasu rozhodněte, jak velký vliv má na podnebí v Česku nadmořská výška. Vztah formulujte. Řešení: Nadmořská výška a orientace svahů má v rámci ČR zásadní význam na místní klima. Na malém území ČR se tento faktor uplatňuje velmi výrazně. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv nadmořské výšky 3 Následující úkoly řešte s využitím klimatické mapy ve školním atlasu ČR. Úkol: Které regiony v ČR se nachází ve srážkovém stínu? Úkol: Kde jsou naopak srážkové úhrny nejvyšší? Řešení: Nejnižší úhrny má oblast Žatecka či Chomutovska ve stínu Krušných hor a jihomoravské úvaly ve stínu Českomoravské vrchoviny (zde se navíc již projevuje určitá kontinentalita klimatu). Řešení: Nejvyšší srážky (a současně také nejnižší teploty) mají především pohraniční hory. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv převládajícího směru větrů 1 Letní monzun přináší nad indický subkontinent vlhký oceánský vzduch a s ním také velké množství srážek. V zimním období naopak směřuje suchý vzduch z pevniny nad oceán a přináší relativně suché počasí. Úkol: Najděte na mapě Indie vlevo oblasti s nejvyššími srážkovými úhrny a porovnejte je s mapou Indie ve školním atlasu. Vysvětlete, proč jsou nejvyšší srážky právě zde. Řešení: Nejvíce srážek připadá na místa, kde se letnímu monzunu staví do cesty horské překážky Západního Ghátu, resp. Himalájí. <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:India_annual_rainfall_map_en.svg> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv převládajícího směru větrů 2 Cherrapunji, město s nejvyššími naměřenými ročními i měsíčními srážkami na světě. Od srpna 1860 do července 1861 zde napršelo neuvěřitelných 22 987 mm srážek. V samotném srpnu 1861 pak 9 300 mm <http://en.wikipedia.org/wiki/Cherrapunji>. Úkol: Na internetu nebo v atlasu vyhledejte toto město na mapě a pokuste se vysvětlit, proč jsou právě zde tak vysoké srážky. <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-deutsch-Cherrapunji-Indien.png> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv mořských proudů 1 <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-Antofagasta-Chile-metrisch-deutsch.png> <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-metrisch-deutsch-Walfischbai.Namibia.png> Úkol: Porovnejte oba klimadiagramy. V čem se liší od všech předchozích? Úkol: Najděte Antofagastu i Walvis Bay na mapě a srovnejte jejich polohu vzhledem k mořským proudům, které se vyskytují v jejich blízkosti. Porovnejte zdejší klima se západní Austrálií. Řešení: Všechny zmiňované oblasti se vyznačují extrémně suchým podnebím. Západní části Jižní Ameriky, jižní Afriky i Austrálie ovlivňují studené mořské proudy. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv mořských proudů 2 Na klimatické mapě světa ve školním atlasu srovnejte podnebí skotského Edinburghu (viz klimadiagram vpravo) s místy ležícími v podobné zeměpisné šířce na východním pobřeží Kanady. Rozdíly popište a s pomocí mapy mořských proudů se je pokuste vysvětlit. Řešení: Zatímco Evropu ovlivňuje teplý Golfský (Severoatlantský, Norský) proud, kanadské východní pobřeží je pod vlivem studeného Labradorského proudu. Proto je zdejší klima mnohem chladnější a také sušší. <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-metrisch-deutsch-Edinburgh(Schottland)-GB.png> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv převládajících tlakových útvarů 1 <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Klimadiagramm-Kairo-Aegypten-metrisch-deutsch.png> <http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Climatediagram-metric-english-Biak-Indonesia-1961-1975.png> Úkol: Na základě svých znalostí z fyziky se pokuste vysvětlit, proč při výstupném proudění v oblastech nízkého tlaku vzduchu (např. v rovníkových oblastech) dochází ke vzniku srážek (viz klimadiagram Biak/Indonésie), zatímco v oblastech vysokého tlaku vzduchu (např. v subtropech) se srážková oblačnost netvoří (viz klimadiagram Káhira/Egypt). Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Vliv převládajících tlakových útvarů 2 Řešení: intenzivně zahřívaný vzduch v oblasti rovníku je lehký a stoupá. Ve vyšších polohách se ochlazuje a vodní páry v něm obsažené kondenzují. Vznikají srážky. Vzduchové hmoty zbavené vlhkosti poté směřují k obratníkům, kde klesají. Dochází k jejich zahřátí. Nedochází tedy ke kondenzaci ani k tvorbě srážek. <http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Bild:Konvektionsregen.jpg&filetimestamp=20051125042230> Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Použité materiály: Všechny obrázky pocházejí ze stránek <http://commons.wikimedia.org> Až na níže vypsanou výjimku jsou všechny šířeny pod licencí GNU Free Documentation Licence 1.2 Obrázek rozložení srážek v Indii je šířen pod licencí Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.