Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar Špalová Název DUM: Jednoduché výpočty – rozptylky Číslo DUM: V Y_32_INOVACE_01SpB12 Anotace: V této prezentaci je uvedeno 12 jednoduchých příkladů na výpočet jednotlivých veličin ze zobrazovací rovnice čočky a z rovnice pro příčné zvětšení. Je zaměřena na rozptylky. Při kliknutí na nesprávnou odpověď uvedenou u otázky na každém snímku se ozve „ošklivé“ zabzučení, při kliknutí na správnou odpověď se zobrazí snímek s další otázkou. V posledním snímku je možno při kliknutí na obrázek reproduktoru přehrát krátkou znělku pro zpestření úspěšného absolvování testu. Tato prezentace a prezentace DUM VY_32_INOVACE_01SpB13 Jednoduché výpočty – spojky tvoří úzce spjatou dvojici pro procvičení jednoduchých výpočtů ze zobrazovací rovnice čočky a ze vztahů pro příčné zvětšení čočky zábavnou formou. Při použití obou prezentací si žáci uvědomí odlišnosti při výpočtech pro spojky a rozptylky. Prezentaci lze využít jak ke společnému tak i individuálnímu opakování žáků při hodině, je ji možno použít i k domácí přípravě žáků. Vytvořeno: prosinec 2013
Jazyk: Očekávaný výstup: Speciální vzdělávací potřeby: Klíčová slova: Druh učebního materiálu: Druh aktivity: Cílová skupina: Stupeň a typ vzdělávání: Typická věková skupina: Celková velikost: Zdroje: Čeština Fyzika Žádné Rozptylky, zobrazovací rovnice, test Prezentace Kombinované Žák Středoškolské odborné 16 – 19 let 468 kB Svoboda, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. 1.vyd. SPN Praha 1991 Terábek, Pavol. Odmaturuj! z fyziky. 2.vyd. Didaktis 2004 Obrázky a zvuk poskytl Microsoft Office Autorem textů a animací je Mgr. Dagmar Špalová
12 jednoduchých výpo č t ů ze zobrazovací rovnice a ze vztah ů pro p ř í č né zv ě tšení Čočky - rozptylky
1) Určete předmětovou vzdálenost předmětu zobrazovaného rozptylkou s ohniskovou vzdáleností -4 cm, jestliže jeho obraz vznikne ve vzdálenosti 3 cm před rozptylkou?
2) Rozptylkou s ohniskovou vzdáleností -7cm zobrazujeme předmět umístěný ve vzdálenosti 3cm před ní. Určete obrazovou vzdálenost.
3) Určete příčné zvětšení rozptylky, je-li výška předmětu v ní zobrazovaného 1cm a výška vzniklého obrazu 0,2cm?
4) Určete příčné zvětšení rozptylky, vznikne-li obraz předmětu umístěného ve vzdálenosti 3cm před rozptylkou ve vzdálenosti 1cm před rozptylkou?
5) Určete příčné zvětšení rozptylky s ohniskovou vzdáleností -6cm, vznikne-li obraz předmětu v ní zobrazovaného ve vzdálenosti 1,5cm před rozptylkou?
6) Určete příčné zvětšení rozptylky s ohniskovou vzdáleností -2,5cm, je-li zobrazovaný předmět ve vzdálenosti 9cm před rozptylkou.
7) Určete výšku předmětu zobrazovaného rozptylkou, je-li příčné zvětšení rozptylky 0,3 a výška vzniklého obrazu 0,2cm?
8) Určete ohniskovou vzdálenost rozptylky s příčným zvětšením 0,5, vznikne-li obraz předmětu v ní zobrazovaného ve vzdálenosti 2cm před rozptylkou.
9) Určete ohniskovou vzdálenost rozptylky s příčným zvětšením 0,8 víme-li, že předmět v ní zobrazovaný je ve vzdálenosti 3cm před rozptylkou.
10) Do jaké vzdálenosti před rozptylku musíme umístit předmět, víme-li, že ohnisková vzdálenost rozptylky je -4cm, má-li být vzniklý obraz dvakrát menší než předmět?
11) Určete obrazovou vzdálenost rozptylky s ohniskovou vzdáleností -3cm, jestliže je vzniklý obraz pětkrát menší než předmět.
12) Rozptylkou s příčným zvětšením 0,3 zobrazujeme předmět výšky 7mm. Určete výšku obrazu.
KONEC