ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA PhDr. Marie Hanzlíková UK FF Praha Jazykové centrum květen 2005
SITUACE od 1989 (resp. 2002) decentralizace požadavků soukromé VŠ změna stud. programů nový systém akreditací
ROZDÍLY V SYSTÉMECH DS ZKOUŠEK/TESTů – podle ankety CASAJC 2001 24 JC v ČR a 2 JC v SK z toho 22 JC DS zkoušku konalo: jen 6 uvádělo testy 21 mělo ústní část 12 mělo vstupní testy
UK FF JC Praha Vstupní testy Závěrečná ZK jen některé obory test založený na práci s textem 20 bodů 0-11 neprospěl/a, v tomto případě to automaticky znamená také nepřijetí do DS, bez možnosti opravy Závěrečná ZK všechny obory, alespoň jeden CJ pís. část CV termin. minimum summary – 250 str. odb četby náčrt disertace ústní obhajoba předložených mat.
2003/2004 RP MŠMT on-line multimediální programy pro DiV LMS MOODLE UK FF programy pro cizí jazyky angličtina němčina vychází z koncepce kurzů CŽV pro DS
Základní koncepce samostatná příprava kombinace akademických dovedností a jazykové přípravy kombinace testů a textů učitel i student mají možnost sledovat průběžné výsledky psaní a náslechy (alespoň částečně)
Kurz je kombinací výuky a testování Úvodní test – gramatika a slovní zásoba Testy k jednotlivým lekcím Závěrečný test větné transformace porozumění textu Standardizovaný dotazník - anketa k didaktickým aspektům Moodlu
Současný stav - angličtina 13 lekcí + 1 opakovací každá lekce v zásadě pokrývá: oborové zaměření – téma oblast gramatiky akademickou dovednost doplněno – náslechem, kvízem, dodatkovým cvičením, atd.
Ukázka z MOODLu Vložit obr. jedné lekce
TESTY testovací sady Moodlu výběr odpovědi krátká odpověď C test přiřazování číselná odpověď Vložit obrázek testu
TESTY zdroje testů – internetové web stránky texty WWW stránky audio a video
ZÁVĚRY k online testům pro DS použití v přípravě ke zkoušce – vstupní klíč není to hromadné testování nenahrazuje konzultace ani závěrečnou zkoušku nebo vstupní test nepokrývá celou oblast gramatiky vychází z principů ERR a EJP
Současný stav zápis dalších studentů absolvování testů/kurzu není podmínkou ke ZK konzultace s těmi účastníky, kteří se zapíší a kontrola jejich výsledků vyhodnocení pilotního projektu, který přechází v běžné použití
Literatura Council of Europe Education Committee: European Language Portfolio: Proposals for Development, Council of Europe, Strasbourg, 1997 Council for Cultural Co-operation: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Univerzita Palackého, Olomouc, 2003 Chráska M.: Didaktické testy, Paido, 1999 Crystal D.: Language and the Internet, CUP,2002 Teeler D., Gray P.: How to Use the Internet in ELT, Longman, 2000
Děkuji za pozornost - PhDr. Marie Hanzlíková, UK FF JC Praha