projektu „Škola na dotek“ VítÁME VÁS I. Konference projektu „Škola na dotek“ 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 strana 1
projektu „Škola na dotek“ I. Konference projektu „Škola na dotek“ 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Moderuje: Ing. Luděk Heinz Výkonný ředitel BOXED, s.r.o. tel. +420 222 268 507 Lheinz@boxed.cz strana 1
strana 1
PhDr. Ondřej Balatka Ph.D. ÚVODNÍ SLOVO Představení projektu 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Autor: PhDr. Ondřej Balatka Ph.D. Radní pro školství Městské částí Praha 6 obalatka@praha6.cz strana 1
Unikátní projekt zavádění tabletů do škol PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D ŠKOLA NA DOTEK Unikátní projekt zavádění tabletů do škol 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Autor: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D Supervizor projektu Škola na dotek ondrej@neumajer.cz strana 1
Vzdělávání v rámci projektu Poznatky a zkušenosti, akreditace MŠMT, metodika, DUMy. 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Autor: RNDr. Robert Gamba tel. +420 739 541 504 rgamba@itveskole.cz strana 1
Vzdělávání v rámci projektu OBSAH PREZENTACE Specifika projektu Škola na dotek 3 Cíle vzdělávání 4 Cílové skupiny 5 Rozdělení podle profesí Rozdělení podle platforem Zvláštnosti jednotlivých řešení 6 Od zadání k akreditaci 12 Základní poznatky z řešení 13 Náš příspěvek ke vzdělávání 14 Závěr 15 strana 2
Specifika projektu Škola na dotek Vzdělávání v rámci projektu Specifika projektu Škola na dotek Výjimečnost projektu, unikátní spojení techniky a vzdělávání… Obtížnost zadání Několik zájmových skupin Široké zastoupení cílových skupin vzdělávání 3 profese, šest odborností 3 rozdílné technické platformy Zcela nové přístupy v oblasti použití metod vzdělávání v oblasti samotné učitelské práce strana 3
2. Cíle vzdělávání Vzdělávání v rámci projektu Seznámení pedagogů s novými prostředky ICT Využívání digitálních technologií (zejm. tabletů a dotykových zařízení) ve vzdělávání Vzdělávání pedagogů v didaktických metodách práce s ICT Přidaná hodnota Dvě základní kompetence Odborná (práce s ICT a didaktika) Osobnostní (změna přístupu) strana 3
3. Cílové skupiny Vzdělávání v rámci projektu Podle profesí Učitelé, ředitelé a ICT koordinátoři Podle platforem Windows 8, Android, iPad Učitelé podle aprobací 6 aprobačních skupin (1. stupeň, český jazyk, cizí jazyk, matematika, humanitní a přírodovědné předměty) strana 3
4. Zvláštnosti jednotlivých řešení Vzdělávání v rámci projektu 4. Zvláštnosti jednotlivých řešení Výjimečnost projektu, unikátní spojení techniky a vzdělávání… Učitelé Vzdělávání pedagogů v didaktických metodách práce s ICT, zejména s tablety 6 profesních skupin, 3 platformy, 12 škol Prezenčně 4 x 4 hod., on-line 2 x 1 hod. (webináře) strana 3
Vzdělávání v rámci projektu Práce s technikou a prostředím Aplikace pro danou platformu Interaktivní didaktické techniky Začlenění poznatků do výuky Učitelé strana 4
Vzdělávání v rámci projektu Ředitelé Řízení změny zavádění ICT, vhodné postupy integrace ICT do vzdělávání Prezenčně 2 x 4 hodiny strana 4
Vzdělávání v rámci projektu Ředitelé Ředitel jako vedoucí organizace Osobnost a úloha ředitele, technické aspekty ICT, plánování, technologií, licencování, Ředitel jako pedagog a metodik Didaktické postupy a interaktivní metody vzdělávání, aspekty ICT ve výuce, bezpečnost práce strana 4
Vzdělávání v rámci projektu Koordinátoři ICT Zajišťování metodické podpory Prezenčně 4 x 4 hodiny strana 4
Vzdělávání v rámci projektu Koordinátoři ICT Zásady plánování, řízení změny, řízení školní sítě Vybavení pro infrastrukturu, cloudová řešení Sdílení DUM, komunikace školy s okolím, bezp. v prostředí internetu Moderní on-line způsoby výuky strana 4
5. Od zadání k akreditaci Vzdělávání v rámci projektu První setkání: 27. 9. 2013 Zpracování vzdělávacích programů: říjen (ředitelé, učitelé, zřizovatel, supervizor, MŠMT) Podání žádosti o akreditaci: 16. 10. 2014 Rozhodnutí: Č.j.: MSMT- 42815/2013-1-865, ze dne 3. 12. 2013 Zadání bylo splněno Průběžná úprava vzdělávání, aktualizace, změny, termíny... strana 3
6. Základní poznatky z řešení Vzdělávání v rámci projektu 6. Základní poznatky z řešení Samotná snaha nestačí Nejde jen o technické řešení, jde o proces řízení lidských zdrojů Projekt plné míře naplňuje principy řízení změny řízení organizace učitelská profese komunikace školy navenek Časová dotace vzdělávání strana 3
7. Náš příspěvek ke vzdělávání Vzdělávání v rámci projektu 7. Náš příspěvek ke vzdělávání Zkušenosti ze DVPP v oblasti pedagogických pracovníků Poskytnutí nástrojů pro DVPP a výuku na školách strana 3
“Projekt plné míře naplňuje principy řízení změny“ Název prezentace (Arial Black 32pt) “Projekt plné míře naplňuje principy řízení změny“ Jde o dlouhodobý proces, nikoliv jednorázový krok… strana 5
Vzdělávání v rámci projektu Škola na dotek Poznatky a zkušenosti, akreditace MŠMT, metodika, DUMy. DĚKUJI ZA POZORNOST. Autor: RNDr. Robert Gamba tel. +420 739 541 504 rgamba@itveskole.cz strana 6
Přestávka 9.20 - 9.35 strana 6
Infrastruktura projektu Škola na dotek Technické aspekty projektu Škola na dotek, bezpečná Wi-Fi infrastruktura, efektivní výuka s tablety, cloudová řešení 28. 1. 2014, ZŠ Bílá, Praha 6 Autor: Ing. František Hůlka fhulka @ boxed.cz strana 1
Infrastruktura projektu OBSAH PREZENTACE (1) Technické aspekty projektu Škola na dotek Oblasti pokryté technologiemi projektu Začlenění do stávající ICT infrastruktury školy Bezpečná Wi-Fi infrastruktura Spolehlivé pokrytí Wi-Fi připojením Bezpečné a řízené připojení k internetu Efektivní výuka s tablety Prezentace výuky pedagoga Řízení (ovládání) PC / tabletů žáků strana 2
Infrastruktura projektu OBSAH PREZENTACE (2) 4. Cloudová řešení Microsoft Office 365 pro školy Google Apps pro školy 5. Semináře pro ICT koordinátory Podpora komunity ICT koordinátorů škol Prahy 6 Výměna informací a zkušeností strana 2
Technické aspekty projektu Škola na dotek Infrastruktura projektu Technické aspekty projektu Škola na dotek Návrh a technická realizace projektu Škola na dotek pokrývá všechny potřebné prvky pro výuku v tabletové třídě: Realizace projektu je ve většině škol tvořena: Dodávkou 20 – 30 ks tabletů Operační systém tabletů je (dle volby školy) jeden ze systémů Google Android Apple iOS Microsoft Windows 8 (8.1) strana 3
Infrastruktura projektu Důležitými komponenty projektu jsou i další technická zařízení: Wi-Fi aktivní prvky pro vybudování lokální Wi-Fi sítě v tabletové učebně, případně rozšíření stávající školní sítě Zařízení a nástroje pro prezentaci práce pedagoga nebo jednotlivých žáků před celou třídou Zařízení pro přenášení, dobíjení a synchronizaci tabletů strana 3
2. Bezpečná Wi-Fi infrastruktura Infrastruktura projektu 2. Bezpečná Wi-Fi infrastruktura Rozhodující technologií tabletových tříd je spolehlivá Wi-Fi konektivita. Mezi důležité základní vlastnosti Wi-Fi sítí nejen pro práci s tablety patří: Dostatečné pokrytí a kapacita Možnost pokročilé konfigurace Wi-Fi sítí definice více sítí (učitelé, žáci, hosté školy) omezení „veřejné“ žákovské sítě dočasný přístup pro hosty školy, školení apod. Možnost monitoringu a správy provozu strana 3
Infrastruktura projektu Projektem dodávané Wi-Fi přístupové body zajišťují dostatečné pokrytí a kapacitu připojení buď pouze v učebně zvolené pro práci s tablety nebo zajišťují rozšíření stávající Wi-Fi sítě Optimálně rozšířená a konfigurovaná Wi-Fi síť: pokrývá většinu budovy školy (umožňuje využití tabletů ve více učebnách) zajistí vyhrazenou konektivitu pro tabletovou učebnu (omezí jiné aktivity ve Wi-Fi síti, např. „veřejný“ přístup pro žáky) blokuje nevhodné webové stránky umožňuje řídit připojení k internetu strana 3
Infrastruktura projektu strana 3
3. Efektivní výuka s tablety Infrastruktura projektu 3. Efektivní výuka s tablety Efektivní výuku s tablety pomáhají realizovat zařízení a aplikace pro připojení tabletu učitele k dataprojektoru a zobrazení jeho práce s tabletem, zobrazení práce žáků a vzájemná interakce: pro tablety iOS technologie Apple TV pro tablety Android a Windows technologie Miracast, případně SW aplikace pro classroom management (Acer Classroom Manager, NetSupport School, DisplayNote, Radix SmartClass a jiné) strana 3
Infrastruktura projektu Pokročilé SW nástroje pro řízení výuky umožňují: Simultánní zapnutí všech tabletů/PC ve třídě Operativní „zamknutí“ tabletů/PC pro udržení pozornosti Omezení přístupu na některé webové stránky a aplikace Úspora času simultánním spuštěním aplikací nebo webových stránek na pracovní ploše všech studentů Monitorování všech činností studentů v reálném čase Předvedení učiva zobrazením obrazovky učitele Snadné sdílení obsahu pracovní plochy se studenty Testování znalostí studentů strana 3
4. Cloudová řešení Infrastruktura projektu Při práci s tablety v on-line prostředí je vhodné (a při odlišnosti OS tabletů a stávající školní infrastruktury v podstatě i nutné ) využívat moderní formy a nástroje pro komunikaci, ukládání a sdílení dat – on-line systémy označované jako „Cloudové systémy a aplikace“. Výhody: Dostupné vždy a odevšad, nezávislé na platformě tabletu Mimořádná kapacita pro ukládání dat (cca 30–50GB/uživatele) Nulové náklady na HW, SW, zabezpečení, údržbu, … Snadná správa Největší světové služby jsou pro školy ZDARMA: Microsoft Office 365 pro školy Google Apps pro vzdělávání strana 3
Microsoft Office 365 pro školy Infrastruktura projektu Microsoft Office 365 pro školy E-mail a kalendáře Webové konference Zasílání rychlých zpráv Ukládání a sdílení souborů Týmové weby Office Web Apps strana 3
Google Apps pro vzdělávání Infrastruktura projektu Google Apps pro vzdělávání strana 3
4. Semináře pro ICT koordinátory Infrastruktura projektu 4. Semináře pro ICT koordinátory Cyklus seminářů pro ICT koordinátory (správce) ze škol Prahy 6, hlavní cílem seminářů je: zvýšit odborné kompetence ICT koordinátorů v technických znalostech týkajících se zavádění tabletů do výuky diskutovat a sdílet praktické zkušenosti z průběhu projektu pomoci zavádět další vhodné technologie (např. cloudové systémy) vytvořit komunitu ICT koordinátorů a správců škol Prahy 6 nastartovat vzájemnou dlouhodobou spolupráci ICT koordinátorů a správců strana 3
Infrastruktura projektu DĚKUJI ZA POZORNOST. Autor: Ing. František Hůlka fhulka @ boxed.cz strana 6
Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách Výuka s iPady s OS iOS Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách 28. 1. 2014 , ZŠ a MŠ, Praha 6, Bílá 1 Autor: Mgr. Iva Landgráfová Základní škola a Mateřská škola Praha 6, Bílá 1 landgrafova@zsbila.cz strana 1
Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách Výuka s iPady s OS iOS Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách DĚKUJI ZA POZORNOST. Autor: Mgr. Iva Landgráfová Základní škola a Mateřská škola Praha 6, Bílá 1 landgrafova@zsbila.cz strana 6
Výuka s tablety s OS Android Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách 28. 1. 2014 , ZŠ a MŠ, Praha 6, Bílá 1 Autor: Mgr. Alena Vlachová Základní škola Hanspaulka a Mateřská škola Kohoutek, Praha 6, Sušická 29 alena.vlachova@zshanspaulka.cz strana 1
Výuka s tablety s OS Android Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách DĚKUJI ZA POZORNOST. Autor: Mgr. Alena Vlachová Základní škola Hanspaulka a Mateřská škola Kohoutek, Praha 6, Sušická 29 alena.vlachova@zshanspaulka.cz strana 6
Výuka s tablety s OS Windows Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách 28. 1. 2014 , ZŠ a MŠ, Praha 6, Bílá 1 Autor: Mgr. Jan Žák Základní škola a Mateřská škola Petřiny-jih j.zak@petrinyjih.cz strana 1
Cíle projektu OS Windows 8 Postupné zavedení výuky s tablety do předmětů: Matematika Přírodní vědy Cizí jazyky 1. stupeň strana 2
Realizace projektu OS Windows 8 Vybavení učebny fyziky a učebny matematiky: 32 tabletů Učitelský notebook Nabíjecí skříň PASCO měřící přístroje Pokrytí sítí Wi-Fi strana 3
Systém Windows 8 – S čím jsme bojovali OS Windows 8 Systém Windows 8 – S čím jsme bojovali Licenční politika Množství, kvalita a jazykové mutace aplikací Synchronizace zařízení Uspořádání dlaždic Připojení k Wi-Fi strana 4
Systém Windows 8 – Co nás mile překvapilo OS Windows 8 Systém Windows 8 – Co nás mile překvapilo Psaní dotykem Možnost práce ve dvou aplikacích zároveň Kvalita aplikací Intuitivní a pohodlné ovládání strana 5
K čemu tablety využíváme OS Windows 8 K čemu tablety využíváme Fyzika: Měřící pokusy pomocí nástrojů PASCO Měření teploty a export dat do grafu Identifikace magnetických pólů strana 6
K čemu tablety využíváme OS Windows 8 K čemu tablety využíváme Matematika: Cvičení nadaných žáků - on-line webové aplikace Řešení úkolů pomocí aplikací Procvičování pomocí aplikací Zkoumání a ověřování matematických závislostí On-line pracovní sešit, učebnice strana 7
Využívané aplikace OS Windows 8 www.onlinecviceni.cz: Procvičení látky prvního i druhého stupně Kategorizace dle ročníku potom dle látky Kontrola výsledku včetně správného řešení Možnost využití psací klávesnice strana 8
Využívané aplikace OS Windows 8 iMath: Procvičení látky prvního i druhého stupně Možnost různých typů cvičení Nevýhodou anglické prostředí strana 9
Využívané aplikace OS Windows 8 MathPack + SmartNotebook: Procvičení látky druhého stupně Různé obtížnosti Využití duální obrazovky Nevýhodou anglické prostředí strana 10
Využívané aplikace OS Windows 8 Geogebra: Multiplatformní Zdarma Dynamické rýsování Ukázka matematických závislostí a pravidel Řešení pro slabší žáky strana 11
Výuka s tablety s OS Windows Praktické ukázky použití tabletů ve vyučovacích hodinách DĚKUJI ZA POZORNOST. Autor: Mgr. Jan Žák Základní škola a Mateřská škola Petřiny-jih j.zak@petrinyjih.cz strana 6
Projekt CREATIVE CLASSROOMS LAB Dům zahraniční spolupráce 28. 1. 2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Autor: Barbora Grečnerová barbora.grecnerova@naep.cz euncr@naep.cz strana 1
Přestávka 11.30 - 11.45 strana 6
Tablety ve výuce z pohledu ředitele PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D ŠKOLA NA DOTEK Tablety ve výuce z pohledu ředitele 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Sál A Moderuje: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D Supervizor projektu Škola na dotek ondrej@neumajer.cz Plánování a řízení změny Bezpečnost na internetu Prezentace rodičům – jak vnímají tablety? Spolupráce s rodiči Kam až ICT ve vzdělávání pustíme (nastřelování čipů?) Autorské práva - sdílejme nebo ne?… Využití sociálních sítí - bezpečnost, soukromí Závislost na ICT strana 1
Tablety ve výuce z pohledu učitele ŠKOLA NA DOTEK Tablety ve výuce z pohledu učitele 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Hlavní sál Autor: RNDr. Robert Gamba tel. +420 739 541 504 rgamba@itveskole.cz Kdy v hodině tablety využít? Komunikace se žáky mimo vyučování? Dáváte k dispozici svůj mobil? Profil učitele na sociálních? Sdílíte své materiály? Interaktivní metody výuky – tipy, triky… Nebýt frontální s tablety… strana 1
Tablety ve výuce z ICT správce a koordinátora ŠKOLA NA DOTEK Tablety ve výuce z ICT správce a koordinátora 28. 1.2014, ZŠ a MŠ Praha 6, Bílá 1 Sál B Autor: Ing. František Hůlka fhulka@itveskole.cz Očekávání škol z 2. vlny o Na co se nejvíce těšíte? § Proč? o Co se chystáte na tabletech s dětmi nejvíce dělat? - A jak už to jinde funguje? à Zkušenosti z 1. vlny o = inspirace pro školy z druhé vlny a odjinud o = poučení pro jiné školy z 1. vlny o SW + obsah § S čím nejvíce pracujete / učitelé pracují? § S jakými materiály? · Kde je ukládáte? · Jak je do tabletu dostanete? § Aplikace? · Kde je berete? · Jak platíte? · Jak licencujete? o HW § Odolnost § Přenášení? Stěhování žáků za tablety? § Jak se s tím žákům pracuje? · Co je pro ně nejtěžší / špatné? · Co jim jde nejlépe? § Výdrž baterie? · Jak dobíjejí? Kde? Jak často? Jak dlouho? § Mají nějaké poruchy? · Něco žáci rozbili? · Jak předcházejí poškození žáky? o Konektivita? § Kde všude tablety používáte? · = kde je pro tablety Wi-Fi? · Je společná se školní Wi-Fi? · Uvažujete změnu? o Co nutně potřebujete dokončit / dodělat / doplnit / změnit? o Co Vám na práci s tablety nejvíce nevyhovuje / vadí? strana 1