Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Změny v rozdělení vzdušného prostoru platné od
FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
Změny pravidel a postupů
SLNS BRNO Školení pilotů 2010 část 2. Jaroslav Vašík.
pro všeobecné letectví
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
FPL 2012 a IBS Marek Dočkal ŘLP ČR s.p..
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
Mezinárodní letiště Berlin - Brandenburg Willy Brandt Berlin Brandenburg International (BBI) Ing. Marie Franková 5. konference K126 - Udržitelnost ve výstavbě.
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
Budoucnost letecké dopravy v Evropě Magda Gregorová, Eurocontrol STATFOR Praha, 16. června 2010.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR.
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Přechod na šíři kanálu 8,33 kHz
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2013 Generální ředitel 30. října 2013 IATCC PRAHA XI. ročník jednání s leteckými dopravci.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Automatizace řízení letového provozu Jakub Kolář SPŠ Stavební Liberec.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Zimní školení pilotů všeobecného letectví
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změna tloušťky převodní vrstvy na min.1000ft - od
ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI CIVILNÍHO LETECTVÍ LUDMILA CRHOVÁ
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
Předpisy v civilním letectví Prezentace připravená v rámci kampaně Doletíš?!
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 Letecká informační služba od LIS k AIM Seminář pro všeobecné letectví Marek Dočkal/vedoucí Střediska LIS.
1.Historie ŘLP Pavel Kovář Řízení letového provozu 1. Historie ŘLP 2 Historie ŘLP 1903 první let – bratři Wrightové doba experimentů,
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Rozšíření informačního systému OBZOR projekt spolufinancovaný z ročního programu 2013 Fond pro vnější hranice (FVH)
Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
Letecká informační služba pro GA 2017
APP/TWR PRAHA Provoz letů VFR a kombinovaných letů VFR/IFR
Úvod do matematické analýzy - pokračování 3
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Koncepce Free Route ve FIR Praha
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
STAV PODNIKU 2017 – 2018 AKTULIZACE STRATEGIE ŘLP ČR, s.p.
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě Magisterský projekt Filip Červený, 1 87

Obsah Úvod Neřízené letiště IFR provoz Státy, které využívají neřízené letiště pro IFR provoz Postupy a předpisy Německa pro zajištění bezpečnosti Postupy a předpisy Norska pro zajištění bezpečnosti Postupy a předpisy Spojeného království pro zajištění bezpečnosti Pokračování práce

Úvod v ČR IFR lety jen na řízených letištích omezení provozu některé evropské státy provozují IFR lety i na neřízených letištích cílem : zjistit proč to zatím není možné v ČR a jaké postupy využívají tyto státy pro aplikaci tohoto typu provozu a zajištění bezpečnosti

1. Neřízené letiště ČR uznává v předpise L11 všech 7 tříd (A, B, C, D, E, F, G) vzdušného prostoru stanovených ICAO, ale používají se zde jen třídy C, D, E a G. neřízené letiště (Uncontrolled aerodrome) je v ČR dle národního předpisu L2 (2) letiště, na kterém se neposkytuje služba ATC. podle specifikace ICAO jsou prostory třídy F a G neřízené prostory. Lety IFR jsou povoleny ve všech třídách vzdušných prostorů. v ČR jsou IFR lety v prostoru třídy G zakázány a tento prostor je definovaný od země do 1000 ft AGL, tam kde se nenachází prostor třídy D. nejsou zajištovány rozestupy mezi letouny

2. IFR provoz ICAO umožňuje provádět lety IFR v třídě G, ale předpisy ČR to zakazují. proto zatím není možné v ČR provádět IFR lety na neřízených letištích. IFR lety : ICAO Doc 8168 alternativou pro IFR provoz na neřízených letištích je zavedení prostoru třídy F (Německo)

3. Státy, které využívají neřízené letiště pro IFR provoz Německo zavedení prostoru třídy F Norsko povolení IFR letů v prostoru třídy G Spojené království Velké Británie a Severního Irska

4. Postupy a předpisy Německa pro zajištění bezpečnosti Prostor třídy F Tento prostor třídy F je složený ze dvou částečných prostorů a je spojený s řízeným prostorem třídy E a s neřízeným prostorem třídy G vertikálním rozsahem GND- 2500ft. Tento prostor je aktivní pouze po dobu IFR přiblížení a odletů, z důvodu co nejmenšího omezování letů VFR. Sklon prostoru třídy F záleží na gradientu klesání při přiblížení či minimálním gradientu stoupání při odletu.

Prostor třídy F

VMC minima Letová dohlednost 5 km Vzdálenost od oblaků horizontálně: 1500 m, vertikálně: 1000 ft VFR lety nepotřebují povolení Separace mezi IFR lety v třídě F je zajištěna tím, že nemůže být v tomto prostoru prováděn více než jeden IFR let současně. Nejsou zajištěny rozestupy mezi IFR a VFR lety v prostoru třídy F. Je zajištěna koordinace mezi stanicí AFIS a příslušným stanovištěm řízení letového provozu

5. Postupy a předpisy Norska pro zajištění bezpečnosti vzdušný prostor norského FIRu je rozdělen do pěti tříd: A, C, D, E a G. prostor třídy G je neřízený a je zároveň používán pro lety IFR na neřízené letiště. vzdušný prostor třídy G je prostor pod FL195 s výjimkou oblastí, kde jsou stanoveny prostory třídy C, D, E většinou náležících pod CTR, CTA či TMA. Do prostoru třídy G spadá neřízený prostor, provozní informační zóna (TIZ) a provozní informační oblast (TIA). v G jen letová informační a provozní služba povinnost obousměrného radiového spojení

6. Postupy a předpisy Spojeného království pro zajištění bezpečnosti postupy pro IFR lety na neřízených letištích ve vzdušném prostoru třídy G- IFR lety povoleny IFR letiště okolo sebe mají ATZ. ATZ mají vertikální hranici GND- 2000ft. Horizontální hranice se liší dle letiště. Většinou je to kruh o daném poloměru okolo nejdelší dráhy. obousměrné radiové spojení

Pokračování práce Zhodnocení postupů těchto států s IFR provozem na neřízených letištích a možnosti jejich implementace v ČR Analýza a návrh zavedení vzdušného prostoru třídy F v ČR (Diplomová práce)

Použité zdroje a prameny 1. Ministerstvo dopravy České republiky. Letecký předpis L11, Letové provozní služby. Praha : Letecká informační služba Řízení letového provozu České republiky, 2012. 2. Ministerstvo dopravy České republiky.Letecký předpis L2, Pravidla létání. Praha : Letecká informační služba Řízení letového provozu České republiky, 2011. 3. ERA. [Online] [Citace: 20. Prosinec 2012.] http://era.aero/products/mss-by-era/. 4. International Association of Flight Information Service officers. [Online] [Citace: 20. listopad 2012.] http://www.iafi.eu/wp-content/uploads/2010/11/norway-copy.gif. 5. LUFTFAHRTHANDBUCH DEUTSCHLAND . AIP Germany GEN 1.7. Frankfurt : DFS Deutsche Flugsicherung GmbH, 2012. 6. LUFTFAHRTHANDBUCH DEUTSCHLAND .AIP Germany ENR 1.1. Frankfurt : DFS Deutsche Flugsicherung GmbH, 2010. 7. Avinor. AIP Norway ENR 1.4. Oslo : Avinor, 1997. 8. Avinor. AIC 11/09. Oslo : Avinor, 2009. 9. Civil Aviation Authority. AIP United Kingdom ENR 1.7. London , 2012. 10. Civil Aviation Authority. AIP United Kingdom ENR 1.4. London, 2012. 11. ICAO. ANNEX 2, Rules of The Air, 10. vydání. 2005. 12. ICAO. ANNEX 11, Air Traffic Services, 13. vydání. 2001.

Děkuji za pozornost.