N_STFS 8. Teorie finanční stability a podmínky pro její zachování;

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Advertisements

Strategie Evropa 2020: nové výzvy, příležitosti a hrozby pro ekonomiku EU 22. září 2010 Prof. Ing. Robert Holman, CSc. člen bankovní rady ČNB Současné.
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Informace o vrcholné Konferenci OSN o udržitelném rozvoji (Rio+20): Očekávání, možné dopady, přínos pro ČR PhDr. Přemysl Štěpánek 10. listopadu 2011.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Management kontinuity činností organizace
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Liberalizace poštovního trhu v roce 2013 Ing. Petr Angelis Seminář Fontes Rerum Praha
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Ing. Šárka Laboutková, Ph. D. sarka.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Institucionální.
Poznatky z kontrol u makléřů prováděných Českou národní bankou AČPM Konference pojišťovacích makléřů 11. října 2011 Hynek Černý Odbor kontroly odborné.
Současná (finanční) krize – pohled a doporučení OECD
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Důvody.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Samostatnost centrální banky. Samostatnost = nezávislost na vládě – je upravena zákonem CB musí respektovat aktuální ekonomickou situaci a celkovou hospodářskou.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Proces řízení rizik.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
Současné teorie finančních služeb Přednáškový kurs Mgr FFS ZS 2008.
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Česká národní banka.
Nejvyšší kontrolní úřad STR.99.  Nezávislý orgán.  Kontroluje hospodaření s majetkem státu.  Dohlíží na plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta.
Zimní semestr 2013 cvičení č. N_STFS.. N_STFS Pojišťovnictví a pojistné produkty Teorie finanční stability a podmínky pro její zachování; Cvičení č. 5.
Katedra práva Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních trhů Integrace.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Důvody a metody regulace dohledu nad finančním trhem Ing. Dalibor.
Možnosti a meze reformy finanční architektury Vladislav Pavlát Vysoká škola finanční a správní v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_95 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Bankovní systém, centrální banka
Podnikání v oboru družstevního peněžnictví a jeho efektivnost ESFS Řízená konzultace 15. Prosince 2006.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Financial Stability Forum 1.Charakteristika FSF 2.Uznávané mezinárodní standardy 3.Základní principy bankovní supervize.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Regulace a dohled finančních institucí v Německu a Velké Británii.
Aktuálně z řídicího a kontrolního systému Setkání auditorů průmyslu Ing. Petr Kheil, úsek interní audit, Česká spořitelna, a.s. Český institut.
Současné teorie finančních služeb Téma Teorie finanční stability a podmínky pro její zachování 12.přednáška ZS 2015 Skupina pFPH, Ing. Arnošt Klesla, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Basel II a nové normy v oblasti kapitálové přiměřenosti Brno,
Česká národní banka.
Česká národní banka Ing. Roman Ptáček, Ph.D..
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Globalizace kapitálových trhů VOKT (P-13)
Peníze a měnová politika
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Hospodářská politika státu
Česká národní banka.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Globalizace kapitálových trhů VOKT (P-11)
Transkript prezentace:

N_STFS 8. Teorie finanční stability a podmínky pro její zachování; 20.11.2013, zimní semestr 2013 Ing. Arnošt Klesla, Ph.D.

5.1 finanční stabilita, její znaky 5.2 základní teoretické a praktické předpoklady a podmínky pro udržování finanční stability 5.3 současné trendy v oblasti opatření směřujících k zajišťování finanční stability na národní a mezinárodní úrovni; 5.4 Úřad pro finanční stabilitu

5.1 finanční stabilita, její znaky

Definice finanční stability ČNB definuje finanční stabilitu jako situaci, kdy finanční systém plní své funkce bez závažných poruch a nežádoucích důsledků pro současný i budoucí vývoj ekonomiky jako celku a zároveň vykazuje vysokou míru odolnosti vůči šokům. K narušení finanční stability může docházet jak v důsledku procesů uvnitř finančního sektoru vedoucích ke vzniku zranitelných míst, tak vlivem silných šoků. Zdrojem šoků mohou být mimo jiné vnější prostředí, domácí makroekonomický vývoj, vývoj u hlavních dlužníků a věřitelů finančních institucí, hospodářské politiky nebo změny v institucionálním prostředí.

Definice finanční stability - pokračování Případná interakce zranitelných míst a šoků může vést ke kolapsu systémově významných finančních institucí a narušení funkcí finančního systému při zajištění finančního zprostředkování a platebního styku. V krajním případě může nastat finanční krize s nepříznivými dopady na ekonomiku.

Znaky finanční stability a) plnění funkcí systému; b) efektivní činnost; c) neexistence závažných poruch; d) neexistence nežádoucích (negativních) dopadů/důsledků (i do budoucna); e) vysoká odolnost proti šokům.

Finanční stabilita a ČNB ČNB pravidelně sleduje, analyzuje a vyhodnocuje vývoj ve všech oblastech relevantních pro finanční stabilitu spolu s Makroekonomickou prognózu ČNB poskytují účastníkům komplexní pohled na aktuální vývoj hospodářské a měnové situace a její výhled. Analýza finanční stability ČNB se týká nejen bankovních, ale i nebankovních finančních institucí (investiční společnosti a fondy, penzijní fondy, pojišťovny, subjekty působící na kapitálových trzích apod.).

Finanční stabilita a ČNB Předmětem zájmu není stabilita jednotlivých finančních institucí, nýbrž stabilita finančního sektoru jako celku. Hlavní rozdíl oproti makroekonomické analýze a prognóze ČNB spočívá v tom, že analýza finanční stability nemá za cíl modelovat nejpravděpodobnější vývoj ekonomiky. Předmětem zájmu je testování dopadu málo pravděpodobných, přesto však možných nepříznivých scénářů, které by mohly ohrozit stabilitu celého finančního systému.

Finanční stabilita a ČNB Péče o finanční stabilitu je definována v zákoně č. 6/1993 Sb., o České národní bance (pdf, 256 kB) jako jeden z jejích klíčových cílů. Zákon od 1. dubna 2006 explicitně ukládá ČNB povinnost provádět analýzu vývoje finančního systému, pečovat o bezpečné fungování a rozvoj finančního trhu v České republice a přispívat ke stabilitě jejího finančního systému jako celku (§2), včetně povinnosti předkládat jedenkrát ročně Poslanecké sněmovně zprávu o finanční stabilitě (§3a).

Finanční stabilita a ČNB ČNB se v rámci plnění cíle finanční stability snaží působit především preventivně, a podrobně proto informuje veřejnost o potenciálních rizicích a faktorech vedoucích k ohrožení finanční stability. V souvislosti s dopady globální finanční krize došlo nejen k posílení významu cíle finanční stability, ale i k zavedení makroprudenční politiky, která by měla k udržování finanční stability přispívat. Hlavním cílem této politiky je omezení systémového rizika, tedy rizika nestability finančního systému jako celku.

Základní předpoklady a podmínky pro udržování finanční stability Klíčovými předpoklady jsou: cenová stabilita zdravý vývoj finančních institucí, které jsou dosahovány regulátorem prostřednictvím nástrojů měnové politiky a dohledu nad finančním sektorem. V souvislosti s dopady globální finanční krize došlo nejen k posílení významu cíle finanční stability, ale i k zavedení makroprudenční – makroobezřetnostní politiky, která by měla k udržování finanční stability přispívat. Hlavním cílem této politiky je omezení systémového rizika, tedy rizika nestability finančního systému jako celku.

Finanční stabilita - dokončení Finanční stabilitu nutno chápat jednak jako určitý stav ekonomiky v určitém okamžiku nebo časovém úseku, jednak jako proces stabilizace směřující k permanentnímu obnovování žádoucího stavu, pokládaném za relativně stabilní.

5.3 současné trendy v oblasti opatření směřujících k zajišťování finanční stability na národní a mezinárodní úrovni; Úřad pro finanční stabilitu .

Mezinárodní spolupráce V návaznosti na globální charakter finanční krize, která začala v roce 2007 na trhu subprime hypoték v USA pro níž byl charakteristický přenos rizik mezi finančními systémy jednotlivých zemí, se zvýšily požadavky na prohloubení mezinárodní spolupráce v oblasti finanční stability. Na evropské úrovni vznikla na počátku roku 2011 Evropská rada pro systémová rizika (European Systemic Risk Board, ESRB), která spolu se třemi celoevropskými sektorovými dohledovými orgány (EBA, ESMA a EIOPA) tvoří Evropský systém finančního dohledu (European System of Financial Supervision, ESFS)

Evropská rada pro systémová rizika  ESFS je zaměřena na identifikaci systémových rizik a makroprudenční politiku, která má zajistit stabilitu evropského finančního systému jako celku. V případě identifikace zvýšených rizik systémového charakteru může ESRB vydat varování a doporučení vedoucí ke zmírnění rizik. Přestavitelé ČNB se na činnosti ESRB přímo podílejí

Financial Stability Board Fórum pro finanční stabilitu (Financial Stability Forum – FSF) vzniklo v dubnu 1999 se sídlem v Basileji. Tato organizace byla v dubnu r. 2009 přeměněna na Úřad pro finanční stabilitu ( FSB). Cílem této instituce je podporovat mezinárodní finanční stabilitu výměnou informací a mezinárodní spoluprací na poli finanční regulace a dohledu. Fórum pravidelně svolává národní autority zodpovědné za finanční stabilitu ve významných mezinárodních finančních centrech, v mezinárodních finančních institucích, v sektorových mezinárodních seskupeních orgánů regulace a dohledu a ve výborech expertů centrálních bank.

Rada pro finanční stabilitu Cíle FSB Rada pro finanční stabilitu (FSB), je založena za účelem mezinárodní koordinace národních finančních orgánů a mezinárodních regulačních autorit (SSBs) cílem je rozvíjet a podporovat provádění účinné regulační, kontrolní a jiných finančních sektorových politik. Ve spolupráci s mezinárodními finančními institucemi, bude FSB upozorňovat na zranitelnost finančních systémů v zájmu globální finanční stability.

Rada pro finanční stabilitu A. Departements of treasury, central banks : Argentina, Australia, Brazil, Canada, China, France, Germany, Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Japan, Korea, Mexico, Netherlands, Russia, Saudi Arabia, Singapore, South Africa, Spain, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States, European Union, B. International Financial Institutions · Bank for International Settlements (BIS) · International Monetary Fund (IMF) · Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) · World Bank C. International Standard-Setting, Regulatory, Supervisory and Central Bank Bodies · Basel Committee on Banking Supervision (BCBS) · Committee on Payment and Settlement Systems (CPSS) · Committee on the Global Financial System (CGFS) · International Accounting Standards Board (IASB)

ESRB European Systemic Risk Board In response to the global financial crisis, the European Commission tasked a High Level Group, chaired by Mr Jacques de Larosière, to consider how the European supervisory arrangements could be strengthened both to better protect its citizens and to rebuild trust in the financial system. Among its many conclusions, the Group highlighted that supervisory arrangements should not only concentrate on the supervision of individual firms but also place emphasis on the stability of the financial system as whole.

ESRB European Systemic Risk Board The ESRB risk dashboard is a set of quantitative and qualitative indicators to identify and measure systemic risk in the EU financial system. It will be updated and revised on a regular basis.

Otázky k rekapitulaci (1) Uveďte a charakterizujte hlavní zásady obezřetného podnikání ve finanční sféře! (2) V čem spočívá finanční stabilita ekonomiky (vymezte ji několika znaky, které považujete za podstatné)? (3) Definujte cenovou stabilitu a měnovou stabilitu! (4) Jaký je vztah mezi cenovou a měnovou stabilitou? (5) Kterými nástroji může CB ovlivňovat cenovou stabilitu? (6) Kterými nástroji může CB ovlivňovat měnovou stabilitu? (7) Definujte finanční stabilitu a rozeberte její vztah k cenové a měnové stabilitě!

Otázky k rekapitulaci (8) Charakterizujte vnitřní a vnější finanční stabilitu ekonomiky! (9) Pokuste se definovat podmínky, za nichž může existovat vnitřní i vnější stabilita ekonomiky! (10) Rozeberte hlavní potenciální poruchy, které tuto ohrožují finanční stabilitu ekonomiky! (11) Analyzujte vzájemné vztahy mezi cenovou, měnovou a finanční stabilitou! (12) Vysvětlete, v čem spočívá mezinárodní finanční stabilita. (13) Uveďte a rozeberte hlavní potenciální zdroje poruch mezinárodní finanční stability. (14) Které jsou současné trendy v oblasti opatření směřujících k zajišťování finanční stability na národní úrovni? (15) Které jsou současné trendy v oblasti opatření směřujících k zajišťování finanční stability na mezinárodní úrovni?