Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1.Informační produkt pro vzdělavatele (P3); 2.Informační produkt pro poradenství v DV (P4); 3.Společný informační produkt pro obě tyto cílové skupiny (P5)
1.Pracovní setkání a elektronické konzultace výstupů se zástupci cílové skupiny (analýza potřeb) 2.Analýza zahraničních přístupů k zpracování obdobných produktů: 3.Analýza dostupných dat a informačních vstupů pro zpracování informačních produktů 4.Výstupy Aktivity „Monitoring dalšího vzdělávání“, zpracovávané NVF v projektu Koncept
1.Informační produkt pro vzdělavatele (P3); „Regionální analytický produkt“, pilotován v Libereckém kraji 2.Informační produkt pro poradenství v DV (P4); „Informační podpora pro výběr směru rekvalifikace/rozšíření kvalifikace“, pilotován na profesích v textilní výrobě 3.Společný informační produkt pro obě tyto cílové skupiny (P5) „Analýza trendů v zaměstnanosti a v DV“
Každý informační produkt má dvě části 1. část: metodika tvorby produktu („manuál“) Účel, struktura a vnitřní logika informačního produktu Způsob konstrukce jednotlivých ukazatelů Odkazy na zdroje dat Návod na interpretaci výstupů Doporučení pro aktualizace 2. část: pilotní ověření Příklady zpracování informačního produktu, Ukázka práce s daty, interpretace výstupů
Požadavky cílových skupin Dostupné zdroje na zpracování Dostupná data Ideál, nebo kompromis, který nevyhoví nikomu? Datové zdroje o trhu práce a DV často málo podrobné a spolehlivé Požadavek na vysokou podrobnost profesní, regionální i odvětvovou Nejlepším zdrojem jsou primární šetření (hloubkové rozhovory, dotazníková šetření) = drahé, obtížná udržitelnost
1.P3 – Produkt pro vzdělavatele Pracovní verze hotova k Hledají se možnosti využití podrobných dat o rekvalifikacích z evidence ÚP a z monitoringu DV Metodika a finální verze produktu v 1Q P4 – Produkt pro poradce Pracovní verze hotova k Metodika a finální verze produktu v 1Q P5 – Společný produkt Pracovní verze bude hotova k Struktura a rozsah se ještě dolaďuje Hledají se možnosti využití podrobných dat z monitoringu DV Metodika a finální verze produktu v 1Q.2012
KONCEPCE INFORMAČNÍHO PRODUKTU: Analýza vývoje trhu práce a jeho největších nerovnováh v regionech ČR Vzhledem k malé mobilitě na českém trhu práce potřebují vzdělavatelé regionálně a lokálně zaměřené informace Důraz na aktuální situaci, pro vzdělavatele je současnost důležitější, než budoucnost Největší nerovnováhy trhu práce = priority a příležitosti rozvoje DV Dosavadní vývoj trhu práce v kraji Rovnováha na trhu práce: nabídka a poptávka Výhled budoucího vývoje Shrnutí: klíčové problémy trhu práce Zaměření a priority dalšího vzdělávání v kraji
TRH PRÁCE Jaké jsou hlavní změny trhu práce v kraji? Které profese jsou na vzestupu, které ztrácejí uplatnitelnost? Kde jsou největší nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou po práci Jak se daří klíčovým odvětvím v kraji? Co se dá usuzovat o budoucím vývoji trhu práce? VZDĚLÁVÁNÍ Dostupnost absolventů škol Vzdělávací obory a jejich kapacita dnes a v budoucnu Zaměření kurzů DV a účast profesních skupin na DV Poptávka po rekvalifikacích SYNTÉZA Vliv zhoršování věkové struktury pracovníků Nerovnováhy trhu práce vs. zaměření DV Příležitosti a hrozby
Účast na dalším vzdělávání pro profesní skupiny
Dosavadní a budoucí vývoj počtu absolventů učebních oborů s výučním listem
Struktura kurzů DV (profesně- specifické = přiřaditelné konkrétní profesi)
KONCEPCE INFORMAČNÍHO PRODUKTU: Poskytnout informace o profesních skupinách, ohrožených nízkou uplatnitelností na trhu práce Identifikace vhodných směrů rekvalifikace a zvýšení kvalifikace pro pracovníky v těchto profesních skupinách Analýza profesních skupin na trhu práce, výběr priorit pro zpracování produktu Stanovení převažujícího oboru a stupně vzdělání pro vybranou profesní skupinu Zpracování vývoje celkové, odvětvové a regionální zaměstnanosti, analýza klíčových problémů Stanovení profesních skupin, kde se v rostoucí míře uplatňují osoby s daným oborem a stupněm vzdělání V rámci takto vymezených profesních skupin vybrat ty nejvíce perspektivní a dobře placené
Co by mělo ovlivnit volbu rekvalifikace nebo směru zvýšení kvalifikace? Úroveň a směr dosaženého vzdělání Dosavadní pracovní zkušenosti Osobnostní předpoklady a zdravotní stav Vlastní představy o profesním růstu Situace na trhu práce a perspektivy vzdělávacích oborů a profesí
Výběr toho nejzajímavějšího z dostupných dat o trhu práce:
Cesty trhem práce: obor textilní výroba, výuční list 2003
Cesty trhem práce: obor textilní výroba, výuční list 2003
Profesní skupina Počet osob na trhu práce Celkový počet VPM na trhu Uchazeči/VPM Šance na budoucí uplatnění Průměrná mzda Montážní dělníci montující elektronická zařízení ,7PRŮMĚRNÉ16682 Obsluha šicích a vyšívacích strojů ,6PRŮMĚRNÉ16923 Obchodní zástupci ,0VELMI DOBRÉ32737 Montážní dělníci montující výrobky z kovů, plastů ,6PRŮMĚRNÉ16351 Švadleny, vyšívači ,0ŠPATNÉ12701 Montážní dělníci montující mechanická zařízení ,3PRŮMĚRNÉ20359 Kuchaři ,6PRŮMĚRNÉ14301 Číšníci, servírky ,3PRŮMĚRNÉ15050 Pečovatelé v zařízení sociální péče ,3VÝBORNÉ14445 Prodavači v obchodech ,1PRŮMĚRNÉ14231 Dámští a pánští krejčí a kloboučníci ,0ŠPATNÉ13353
Co by mělo ovlivnit volbu rekvalifikace nebo směru zvýšení kvalifikace? Úroveň a směr dosaženého vzdělání Dosavadní pracovní zkušenosti Osobnostní předpoklady a zdravotní stav Vlastní představy o profesním růstu Situace na trhu práce a perspektivy vzdělávacích oborů a profesí
KONCEPCE INFORMAČNÍHO PRODUKTU: Širší pojetí Komplementarita k ostatním produktům ČÁSTI INFORMAČNÍHO PRODUKTU: Kapitola I: Základní trendy, současná situace a výhled trhu práce Celkové trendy v zaměstnanosti a DV Zaměstnanost a účast na DV z hlediska vzdělanostní, profesní a odvětvové struktury, včetně předpokládaného vývoje Podrobnější pohled na profesní skupiny Kapitola II: Regionální komparace Celkové trendy v zaměstnanosti a DV Zaměstnanost z hlediska vzdělanostní, profesní a odvětvové struktury Nerovnováhy regionálních trhů práce
Změna Podíl 2005Podíl 2011 CZ010 Hlavní město Praha % 23%21% CZ080 Moravskoslezský kraj % 9%13% CZ020 Středočeský kraj % 7%8% CZ042 Ústecký kraj % 6%8% CZ032 Plzeňský kraj % 5%7% CZ072 Zlínský kraj % 5%6% CZ064 Jihomoravský kraj % 13%6% CZ052 Královéhradecký kraj % 7%5% CZ031 Jihočeský kraj % 5% CZ063 Vysočina % 6%5% CZ053 Pardubický kraj % 5% CZ071 Olomoucký kraj % 5%4% CZ051 Liberecký kraj % 3%4% CZ041 Karlovarský kraj % 2%3% Celkem %100% Porovnání krajů: Účast na DV
V rámci KONCEPTU: metodiky, pilotní ověření Pilotní ověření: jen omezený rozsah Nutné hledat zdroj financování pro aktualizace a rozšíření nabídky aplikací (počet, pokryté profese, regiony) informačních produktů a jejich sdílení V rámci KONCEPTU: metodiky, pilotní ověření Pilotní ověření: jen omezený rozsah Nutné hledat zdroj financování pro aktualizace a rozšíření nabídky aplikací (počet, pokryté profese, regiony) informačních produktů a jejich sdílení
Struktura informačních produktů Kdo má být tvůrce produktů? Požadavky cílových skupin Dostupnost a sdílení dat Nákladnost produktů a zdroj financování Aktualizace a rozsah Distribuce informačních produktů
Děkujeme Vám za pozornost a Vaše názory Ing. Martin Bakule, PhD. Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání