Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Komunitární program PROGRESS
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Veřejné zakázky v IT Ing. Jiří Fridrich Skupina Informatiky MF Jiri
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Statutární město Most – IPRM DEMOS Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Statutární město Most Sociálně odpovědné.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Mgr. David Mlíčko odbor veřejného investování
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR 170. Žofínské fórum.
Krajská pobočka Úřadu práce ČR ve Zlíně
Evropský sociální fond v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
 schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor Úřadu vlády  zmocněnec vlády pro lidská práva  monitorovací výbor Vznik AGENTURY.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek jako nástroj podpory místního rozvoje a sociálního začleňování Alena Zieglerová Úřad vlády ČR,
Veřejné zakázky jako nástroj zvyšování zaměstnanosti v obci Výjezdní zasedání Svazu měst a obcí v Chanově, Most,
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Alena Zieglerová Praha, Úřad vlády, Seminář „Sdílení dobrých praxí v oblasti realizace zaměstnanostních.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Autoři: Ing. Martin Polák Výhody e-tržišť z pohledu dodavatele.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – veřejná služba Alena Zieglerová Praha, Úřad vlády, Setkání ASZ s NNO působících v oblasti sociálního.
Projektové poradenství Agentury pro sociální začleňování Petr Huptych, konzultant pro projekty EU.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Deset procent pracovních míst vyhrazených pro dlouhodobě nezaměstnané ve veřejných zakázkách města Mostu Agentura pro sociální.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
První vlaštovka v Praze 12 „Zavádění kritérií zvýhodňující firmy, které zaměstnávají osoby se zdravotním postižením v rámci vyhlašovaných výběrových řízení.
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Plzeň
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Transkript prezentace:

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Seminář „Společensky odpovědné zadávání – inovativní trendy úspor“ Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Alena Zieglerová Zlínský kraj, 19.2.2014

Agentura = Odbor pro soc Agentura = Odbor pro soc. začleňování Sekce pro lidská práva Úřadu vlády ČR

Obce a mikroregiony spolupracující s Agenturou pro SZ v roce 2013

Co je společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek?

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek jako potenciál v ČR Příležitost získat ekonomicky výhodné nabídky a zároveň podpořit zaměstnanost znevýhodněných osob Investice v sociálně vyloučených lokalitách jakožto vytváření pracovních příležitostí Plánování zakázek a využívání rámcových smluv vedoucí k podpoře malých a středních podniků Sociální podmínky v zadávacích řízeních jako příležitost k zapojení sociálních podniků Podpora místní zaměstnanosti a místních podniků při dodržení zásad rovného zacházení a zákazu diskriminace

Podmínka 10 % dlouhodobě nezaměstnaných ve veř. zakázkách Nejméně 10 % osob, které se budou podílet na plnění zakázky, přijme dodavatel do pracovního poměru z řad dlouhodobě nezaměstnaných osob, a to minimálně na dobu celého trvání plnění veřejné zakázky. Vítězný uchazeč předloží do 1 týdne od oznámení o výběru nejvhodnější nabídky, nejpozději však před uzavřením smlouvy, seznam osob, s nimiž uzavřel pracovněprávní vztah v souvislosti s plněním zakázky, potvrzený místně příslušným úřadem práce, a zároveň předloží prohlášení o celkovém počtu osob, které se budou na plnění zakázky podílet. V případě nedoložení výše uvedených dokladů a nesplnění podmínky ve smyslu § 44 odst. 10 zákona o VZ, nebude s uchazečem uzavřen smluvní vztah a bude jednáno o uzavření smluvního vztahu s uchazečem druhým v pořadí v souladu se zněním § 82 odst. 3 zákona o VZ.

Sociální podmínka jako legitimní podpora zapojení soc. podniků do VZ

Sociální podmínky doporučované Evropskou komisí Sociální nakupování – Průvodce zohledňováním sociálních hledisek při zadávání veřejných zakázek Podpora sociálního začleňování a podpora organizací sociální ekonomiky, jako například: – rovný přístup k veřejným zakázkám pro firmy, které vlastní nebo zaměstnávají osoby z etnických nebo menšinových skupin, například družstva, sociální podniky a neziskové organizace; – podpora zaměstnání pro zdravotně postižené osoby, jejich začlenění do otevřeného trhu práce. Podpora pracovních příležitostí například: – podpora zaměstnávání mladých; – podpora vyváženého zastoupení mužů a žen (např. vyvážení práce a života, boj proti odvětvové nebo profesní segregaci atd.); – podpora pracovních příležitostí pro dlouhodobě nezaměstnané a starší pracovníky; – politiky rozmanitosti a pracovní příležitosti pro osoby ze znevýhodněných skupin (např. pracovníci z řad přistěhovalců, etnické menšiny, náboženské menšiny, lidé s nízkým dosaženým vzděláním); – podpora pracovních příležitostí pro zdravotně postižené, včetně přístupného pracovního prostředí, které podporuje sociální začleňování. http://www.portal-vz.cz/getmedia/d6b048ec-856b-4ee0-a1c1-1c547ad15b78/PRUVODCE-socialne-citlive-nakupovani-KZ

Příklad sociální podmínky umožňující zapojení sociálních podniků do zakázek Další požadavky zadavatele: Ve smyslu § 44 odst. 10 zákona zadavatel požaduje, aby dodavatel splnil podmínku zaměstnávání 30 % osob se zdravotním postižením či osob sociálně znevýhodněných z celkového počtu zaměstnanců. Tuto podmínku může dodavatel splnit též prostřednictvím subdodavatele. Pro účely splnění podmínky se počty osob zdravotně postižených a sociálně znevýhodněných v rámci jednoho zaměstnavatelského subjektu sčítají. Dodavatel prokáže, že zaměstnává osoby se zdravotním postižením podle § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Tuto podmínku může dodavatel splnit též prostřednictvím subdodavatele. Skutečnost, že dodavatel či subdodavatel zaměstnává osoby se zdravotním postižením, musí být dodavatelem uvedena v nabídce společně s potvrzeními nebo rozhodnutími orgánu sociálního zabezpečení, která se týkají osob se zdravotním postižením. Dodavatel prokáže, že zaměstnává osoby sociálně znevýhodněné dle § 33 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. Tuto podmínku může dodavatel splnit též prostřednictvím subdodavatele. Skutečnost, že dodavatel či subdodavatel zaměstnává osoby sociálně znevýhodněné, musí být dodavatelem uvedena v nabídce společně s potvrzením krajské pobočky Úřadu práce ČR o tom, že v průběhu 12 měsíců před podáním nabídky byly tyto osoby uchazeči o zaměstnání, jimž Úřad práce věnoval zvýšenou péči při zprostředkování zaměstnání. Pro zjištění celkového počtu zaměstnanců je rozhodný průměrný čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců podle § 11 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Dodavatel doloží přepočtený stav zaměstnanců spolu s nabídkou.

První zkušenosti z České republiky

Podmínka 10 % ve směrnicích a zadávacích dokumentacích obcí a krajů Most – ve směrnici města, strategickém plánu i v praxi Kadaň, Kolín – v praxi Litvínov – ve směrnici města Roudnice nad Labem – ve směrnici města (5 %) Ostrava, Havířov, Krupka – rozhodnutí primátora a náměstků Bruntál, Děčín, Kadaň, Kutná Hora, Mělník, Hodonín, Břeclav, Odry, Nové Sedlo – ve strategických plánech, rozhodnutí „zkusit to“ Karlovarský kraj: zakázka za 120 mil. Kč https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/realizace-opatreni-k-omezeni- vyskytu-invaznich-rostlin

Příklad podmínky zapojení osob se zdravotním postižením do plnění VZ Hodnoticí kritéria: Nabídková cena – váha 60 % Podíl osob se zdravotním postižením – váha 20 % „Zadavatel stanovuje minimální podíl rozsahu faktického plnění osobami se zdravotním postižením na 30 %; pokud uchazeč nabídne podíl menší, bude jeho nabídka vyřazena a uchazeč následně vyloučení ze zadávacího řízení“ 3. Způsob realizace veřejné zakázky – váha 20 % „Uchazeč zpracuje metodiku řešení veřejné zakázky se zaměřením na níže uvedené parametry: Popis procesu seznamování pracovníků s jednotlivými pracovními úkony, technologiemi apod. Popis, jak bude uchazeč podporovat prohlubování dovedností zaměstnanců a zajišťovat jejich bezpečnost při používání strojů a materiálů, včetně popisu používaných pracovních pomůcek, oděvů a další péče o ně, s důrazem na osoby se zdravotním postižením.“

Český zákon o veřejných zakázkách a programové období 2014 - 2020

Zákon č. 137/2006 Sb., o veř. zakázkách umožňuje sociálně odpovědné zadávání § 44, odst. 10 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách: Zadavatel může v zadávacích podmínkách uvést též požadavky týkající se zvláštních podmínek na plnění veřejné zakázky, a to zejména v sociální oblasti, v oblasti zaměstnanosti nebo v oblasti životního prostředí. § 78, odst. 4 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách: Rozhodne-li se zadavatel pro zadání veřejné zakázky podle základního hodnotícího kritéria ekonomické výhodnosti nabídky, stanoví vždy dílčí hodnotící kritéria tak, aby vyjadřovala vztah užitné hodnoty a ceny. Dílčí hodnotící kritéria se musí vztahovat k nabízenému plnění veřejné zakázky. Mohou jimi být zejména nabídková cena, kvalita, technická úroveň nabízeného plnění, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, vliv na zaměstnanost osob se zdravotním postižením, provozní náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení. § 101, odst. 1 a 4 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách: (1) Stanoví-li tak zadavatel v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení, může se zadávacího řízení účastnit pouze dodavatel, který zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením podle zvláštního právního předpisu z celkového počtu zaměstnanců dodavatele. (4) Účastní-li se otevřeného řízení, užšího řízení nebo zjednodušeného podlimitního řízení při zadávání podlimitní veřejné zakázky na dodávky nebo služby dodavatel zaměstnávající více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50 % zaměstnanců osobami se zdravotním postižením, je pro hodnocení nabídek rozhodná výše nabídkové ceny tohoto dodavatele snížená o 15 %.

Postoj MMR ke společensky odpovědným veřejným zakázkám Metodika zadávání veřejných zakázek právní stav k 15. 7. 2012 Zadavatel tedy může stanovit i požadavky na „sociálně odpovědné“ zadávání v souladu s usnesením vlády č. 699 z 21. 9. 2011, kterým vláda schválila Strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011-2015. Zadavatel může v zadávacích podmínkách např. požadovat, aby určité procento z celkového počtu pracovníků dodavatele, kteří se budou podílet na plnění zakázky, pocházelo z řad dlouhodobě nezaměstnaných osob, tj. uchazečů o zaměstnání, kteří byli bezprostředně před započetím plnění zakázky evidováni úřadem práce po dobu alespoň 5 měsíců. Podmínku by dodavatel splnil, pokud by se zavázal pro plnění zakázky zaměstnat tyto osoby, které prokazatelně ukončí evidenci na úřadě práce, v souvislosti s uzavřením pracovněprávního vztahu s dodavatelem za účelem plnění předmětné veřejné zakázky. Zadavatelé musí při stanovení takovýchto zvláštních podmínek dodržet základní zásady zadávacího řízení.

Postoj ÚOHS ke společensky odpovědným veřejným zakázkám

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek jako trend EU Nová směrnice EU o zadávání veřejných zakázek 15. ledna 2014 byla Evropským parlamentem a Radou schválena 11. února 2014 pak Radou ministrů potvrzena a stala se tak platnou Všechny členské státy EU musí do roku 2016 přizpůsobit své národní zákony o veřejných zakázkách (i kdyby tak neučinily, směrnice má větší právní váhu než zákony). posílení možnosti zadavatelů uplatňovat zvláštní podmínky v sociální a environmentální oblasti uplatňování spíše kritérií kvality než ceny ve veřejných zakázkách umožnění přístupu malých a středních podniků do veřejných zakázek, zvláště pak podniků sociálních umožnění speciálního režimu pro zadávání zakázek na sociální služby

Strategie politiky zaměstnanosti ČR do roku 2020 – brzy k připomínkám Vzhledem k tomu, že sociální podnikání má potenciál rovněž zajistit poskytování a dílčí financování sociálních služeb, je potřeba nalézt shodu v rámci resortu MPSV. Z pohledu politiky zaměstnanosti budou připraveny k pilotnímu ověření nástroje, které budou podporovat pracovní integraci znevýhodněných skupin osob, včetně této podpory v sociálních podnicích. K dalšímu rozvoji sociálního podnikání je nutné dále zajistit rozvoj podpůrných sítí, včetně poradenství k zahájení činnosti sociálních podniků ve spolupráci s dalšími příslušnými resorty (MPO, MMR), podpora přístupu k veřejným zakázkám a podpora síťování sociálních podniků s cílem zajisti jak jejich rozvoj, další financování, tak rovněž komplexnost poskytovaných služeb.

Praktické zkušenosti z Velké Británie a dalších zemí

Zákon o přidané sociální hodnotě ve Velké Británii Zákon o přidané sociální hodnotě „Public Services (Social Value) Act 2012“, který byl ve Velké Británii schválen 8. března 2012 a vstoupil v účinnost dne 31.1.2013, zavazuje veřejné zadavatele k uplatňování společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek: “Zadavatel je povinen posoudit, (a) jaký přínos může předmět veřejné zakázky mít z hlediska ekonomického, sociálního a environmentálního v relevantní oblasti, a (b) jaký vliv může mít proces zadávání veřejné zakázky na udržitelnost tohoto přínosu.“ „Zadavatel musí posoudit, zda provést konzultace.“ Sociální hodnota = přínos pro místní obyvatele nad rámec nakupovaného zboží a služeb

Příklady společensky odpovědného zadávání v dalších zemích Rakousko – Tyrolsko: výběrové řízení na vybavení olympijského areálu nábytkem Hodnotící kritéria: Cena – 40 %, Vzorek – 20 % Zaměstnání osob se znevýhodněním na trhu práce – 40 % (osoby, které v posledních 12 měsících byly nezaměstnané určitý počet dní, mladí do 25 let, osoby s problémem s bydlením, dluhy, drogami či navrátilci z výkonu trestu apod.) Švédsko: Regionální správa pro jihozápadní Švédsko pořádá „přednabídková“ setkání, která jsou otevřená pro všechny potenciální uchazeče, pro vysvětlení požadavků „projektu pro všechny“, zahrnuté v technických specifikacích. V případu Beentjes (Holandsko) Evropský soudní dvůr rozhodl, že podmínka vyzývající k zaměstnávání dlouhodobě nezaměstnaných může být nadále ve veřejných zakázkách využívána (ustanovení 28 rozsudku v případu 31/87 z 20.9.1988).

Děkuji Vám za pozornost! Mgr. Alena Zieglerová Agentura pro sociální začleňování Úřad vlády ČR Nábřeží Edvarda Beneše 4 118 01 Praha 1 Tel. 296 153 259 MT: 725 397 252 zieglerova.alena@vlada.cz www.socialni-zaclenovani.cz