Organizace táborů a soustředění pro žactvo Petr Klimpl
Obsah přednášky Letní tábor Soustředění Jak připravit úspěšný o-tábor? Trenérský přístup a styly vedení u jednotlivých věkových kategorií Vedení družstev na letních táborech se zaměřením na OB Soustředění Příprava soustředění Průběh soustředění
Letní tábor se zaměřením na OB
Jak připravit úspěšný o-tábor? Odpovídající provozní zázemí Personální zabezpečení Programová náplň (LPU x Vidnava) Program ve družstvech Celotáborová hra Služby
Trenérský přístup a styly vedení Jak se liší trenérský přístup u dětí mladšího školního věku (6 až 11 let) a dětí staršího školního věku (12 až 15 let)?
Trenérský přístup v mladším školním věku Herní princip Schopnost koncentrace omezena – činnost musí být pestrá a obměňovaná Přejímání názorů druhých, dospělí autoritou – trenér by měl působit vlastním příkladem
Trenérský přístup v mladším školním věku II. Trenér by měl : působit na usměrnění spontánních pohybových aktivit k systematické pohybové přípravě rozvíjet koncentraci, posilovat vůli, formovat vlastnosti osobnosti, kolektivní cítění apod. zdůrazňovat také správnou životosprávu, hygienu a celkový denní režim
Trenérský přístup ve starším školním věku Taktní a diskrétní přístup Dobré řešit větší přestupky s určitým časovým odstupem Vyhýbat se ironii, nevystupovat příliš autoritativně Trenér spíše starším a zkušenějším přítelem, otevřeným a chápajícím
Trenérský přístup ve starším školním věku II. Vytváří se vztah ke sportu nejen jako ke hře, ale i „k určité činnosti, která se stává povinností, především tehdy, chce-li talentovaný jedinec v budoucnosti dosáhnout úspěchů“ => trenér by měl upevňovat zájem o sport, zajímat o životosprávu a denní režim svých svěřenců a vést je k lepšímu využívání času Princip individualizace
Vedení družstev na letních táborech se zaměřením na OB Rozdělení účastníků tábora do družstev dle věku a zkušeností s OB 10-14 členů ve družstvu, ideální sudý počet
Vedení družstev dětí mladšího školního věku Herní princip Bodování Motivace - dva hlavní úkoly motivace ve sportovní přípravě dětí: prožitkové – zažít legraci, hrát si, zažít něco, na co budu rád vzpomínat být úspěšný – moci srovnávat své síly a dovednosti s ostatními, umět něco, co ostatní nedokážou
Orientační tréninky pro nejmenší (6 až 8 let) Otestování znalostí a orientačních schopností jednotlivých dětí Vycházka s mapou Hvězdice (americké štafety) Dvou až tří kontrolové okruhy Jednoduchá klasická trať
Orientační tréninky pro starší děti (9 až 11 let) Hvězdice Paměťové hvězdice Americké štafety Okruhy Klasická trať Dvoukolový sprint Trénink s hromadným startem Scorelauf (paměťový scorelauf) MTBO Noční OB
Vedení družstev dětí staršího školního věku Od hry k povinnosti Pohlídat životosprávu (ponocování, konzumace alkoholu) Spíše demokratický styl vedení Dotazníček před začátkem tábora Diskuse před tréninky - vysvětlení cíle a smyslu tréninku, možné taktiky Po tréninku rozbor postupů a chyb Motivace
Programová náplň pro děti staršího školního věku Okruhy Paměťová sudá-lichá Trénink na vrstevnicové mapě Hagaby Dvoukolový sprint Paměťový scorelauf Klasická trať Skalní sprinty Švédské přeběhy Noční OB Azimuty = azimutové postupy na záchytnou linii MTBO Rogaining
Soustředění OB
Jak připravit pěkné soustředění Místo Odpovídající zázemí Personální zabezpečení Programová náplň
Příprava soustředění Mapy Povolení Rozvržení prostoru na tréninky SI ano či ne Druhy tréninků Náročnost pro účastníky
Průběh soustředění Stavba tratí v terénu Měření časů Kontrola činnosti v lese Nutnost improvizace Návaznost na logistiku
Děkuji za pozornost klimpl.petr@seznam.cz