Základy sportovního tréninku mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Požadavky k získání známky
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Dlouhodobý rozvoj sportovce
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
věkové zvláštnosti v tréninku – sportovní hry v tréninku -
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příprava nejmladších věkových kategorií
Taktická příprava Michal Lehnert.
Základy sportovního tréninku
Opakování - vývoj jedince
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Tělesné sebepojetí.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TALENT ..
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
Psychologie pro sportovní praxi
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
9. Heterogenní a homogenní skupiny
SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Sportovní trénink. Základní pojmy Sportovní výkon Sportovní výkonnost Struktura sportovního výkonu Sportovní trénink jako proces adaptace Motorické učení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
Charakteristika jednotlivých věkových období
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
„Zdravý životní styl + obezita“
Specifika a požadavky těchto skupin
Transkript prezentace:

Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček

DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!!!

Rozdíly mezi dětmi ( 6 – 15 let ) a dospělými Dětství a adolescence jsou charakteristické výraznými změnami Intenzivní růst Vývoj různých orgánů Psychický a sociální vývoj Pohybový rozvoj Vzhledem ke stavu změn důležitých pro sportovní přípravu lze děti rozdělit do dvou věkových skupin Mladší školní věk 6 – 11 let Starší školní věk 12 – 15 let

Děti ve sportu Trénink dětí nevychází z tréninků dospělých Děti přejímají názory a proto se s nimy musí zacházet opatrně Trénink dětí spočívá především v rozvoji pohybových schopností a dovedností Trénování by mělo být pro děti zábavou ( čím jsou mladší, tím víc ) Příliš intenzívní trénink může být fyzicky i psychicky škodlivý

Cíle a zásady sportovní přípravy dětí Cíle mohou být různé Šampioni x děti co si hrají Ať je cíl jakýkoliv neměl by trenér porušit základní pravidla Nepoškodit děti Vytvořit kladný vztah ke sportu Vytvoření základu pro specializovaný trénink Zásady trénování dětí Zásada uvědomělosti a aktivity Zásada názornosti Zásada soustavnosti Zásada přiměřenosti Zásada trvalosti Všechny zásady spolu souvisí a jejich dodržování zefektivňuje a zkvalitňuje tréninkový proces

Mladší školní věk Rovnoměrný tělesný vývoj Schopnost učit se novým dovednostem Zvýšená vnímavost k okolnímu světu Reálné období – vnímají to co je Impulzívní chování, slabá vůle Zlatý věk motoriky rychlé učení x zapomínání Sociální interakce mimo rodinu v rovnocenném kolektivu Hra x vážná činnost

Trénování dětí v mladším školním věku Pohyb působí dětem radost Jsou snadno ovladatelné Co nejvíce uplatňovat herní princip Pestrá a často obměňovaná činnost, všestrannost Využívat dětského nadšení pro správně zvolenou činnost tak aby formovalo jejich vztah ke sportu Snadné přejímání názorů dospělých = odpovědnost trenéra

Starší školní věk Nerovnoměrný vývoj negativně ovlivňuje kvalitu pophybu Schopnost přizpůsobovat dovednosti měnícím se podmínkám, předvídání Bouřlivý duševní a sociální vývoj Schopnost uchopení abstraktních věcí Předpoklad k rozvoji rychlostních schopností

Trénování dětí ve staším školním věku Přechod od hry a všestranné přípravy k cílevědomé činnosti specializovaného tréninku Taktní a diskrétní přístup trenéra Respertování potřeb mimo sport Dbát na správné držení těla Racionalizace sportovního tréninku

Věk dítěte Kalendářní - k němu jsou vztaženy všechny informace v literatuře Biologický – je dán stupňem biologického vývoje organismu vyspělost x retardace Sportovní – jak dlouho se jedinec věnuje sportovní přípravě

Senzitivní období Jsou období zvláště vhodná pro stimulaci určitých pohybových schopností a dovedností Koordinační schopnosti 7 – 11 let Rychlostní schopnosti 7 – 14 let Silové schopnosti 10 – 13 let u dívek 13 – 15 let u chlapců Vytrvalostní schopnosti v jakémkoliv věku Kloubní pohyblivost 9 – 13 let

Koncepce tréninku dětí Ranná specializace Zaměření na okamžitý, momentální výkon Monotónnost tréninku Přetěžování, zdravotní rizika Úzká škála dovedností Vytvoření tréninkových bariér Trénink přiměřený věku Vytvoření předpokladů pro pozdější rozvoj Široká základna pohybových schopností a dovedností Respektování tělesného a duševního vývoje Sport zůstává oblíbenou činností

Ranná specializace vs. Trénink přiměřený věku

Doporučená literatura Sportovní příprava dětí Tomáš Perič Grada 2004 Hry ve sportovní přípravě dětí Tomáš perič Grada 2005