Základy sportovního tréninku mládeže Mgr. Jan Jakubíček
DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!!!
Rozdíly mezi dětmi ( 6 – 15 let ) a dospělými Dětství a adolescence jsou charakteristické výraznými změnami Intenzivní růst Vývoj různých orgánů Psychický a sociální vývoj Pohybový rozvoj Vzhledem ke stavu změn důležitých pro sportovní přípravu lze děti rozdělit do dvou věkových skupin Mladší školní věk 6 – 11 let Starší školní věk 12 – 15 let
Děti ve sportu Trénink dětí nevychází z tréninků dospělých Děti přejímají názory a proto se s nimy musí zacházet opatrně Trénink dětí spočívá především v rozvoji pohybových schopností a dovedností Trénování by mělo být pro děti zábavou ( čím jsou mladší, tím víc ) Příliš intenzívní trénink může být fyzicky i psychicky škodlivý
Cíle a zásady sportovní přípravy dětí Cíle mohou být různé Šampioni x děti co si hrají Ať je cíl jakýkoliv neměl by trenér porušit základní pravidla Nepoškodit děti Vytvořit kladný vztah ke sportu Vytvoření základu pro specializovaný trénink Zásady trénování dětí Zásada uvědomělosti a aktivity Zásada názornosti Zásada soustavnosti Zásada přiměřenosti Zásada trvalosti Všechny zásady spolu souvisí a jejich dodržování zefektivňuje a zkvalitňuje tréninkový proces
Mladší školní věk Rovnoměrný tělesný vývoj Schopnost učit se novým dovednostem Zvýšená vnímavost k okolnímu světu Reálné období – vnímají to co je Impulzívní chování, slabá vůle Zlatý věk motoriky rychlé učení x zapomínání Sociální interakce mimo rodinu v rovnocenném kolektivu Hra x vážná činnost
Trénování dětí v mladším školním věku Pohyb působí dětem radost Jsou snadno ovladatelné Co nejvíce uplatňovat herní princip Pestrá a často obměňovaná činnost, všestrannost Využívat dětského nadšení pro správně zvolenou činnost tak aby formovalo jejich vztah ke sportu Snadné přejímání názorů dospělých = odpovědnost trenéra
Starší školní věk Nerovnoměrný vývoj negativně ovlivňuje kvalitu pophybu Schopnost přizpůsobovat dovednosti měnícím se podmínkám, předvídání Bouřlivý duševní a sociální vývoj Schopnost uchopení abstraktních věcí Předpoklad k rozvoji rychlostních schopností
Trénování dětí ve staším školním věku Přechod od hry a všestranné přípravy k cílevědomé činnosti specializovaného tréninku Taktní a diskrétní přístup trenéra Respertování potřeb mimo sport Dbát na správné držení těla Racionalizace sportovního tréninku
Věk dítěte Kalendářní - k němu jsou vztaženy všechny informace v literatuře Biologický – je dán stupňem biologického vývoje organismu vyspělost x retardace Sportovní – jak dlouho se jedinec věnuje sportovní přípravě
Senzitivní období Jsou období zvláště vhodná pro stimulaci určitých pohybových schopností a dovedností Koordinační schopnosti 7 – 11 let Rychlostní schopnosti 7 – 14 let Silové schopnosti 10 – 13 let u dívek 13 – 15 let u chlapců Vytrvalostní schopnosti v jakémkoliv věku Kloubní pohyblivost 9 – 13 let
Koncepce tréninku dětí Ranná specializace Zaměření na okamžitý, momentální výkon Monotónnost tréninku Přetěžování, zdravotní rizika Úzká škála dovedností Vytvoření tréninkových bariér Trénink přiměřený věku Vytvoření předpokladů pro pozdější rozvoj Široká základna pohybových schopností a dovedností Respektování tělesného a duševního vývoje Sport zůstává oblíbenou činností
Ranná specializace vs. Trénink přiměřený věku
Doporučená literatura Sportovní příprava dětí Tomáš Perič Grada 2004 Hry ve sportovní přípravě dětí Tomáš perič Grada 2005