Struktura e-learningových výukových programů a možnosti jejího využití

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Advertisements

IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
LMS Unifor Live! Inovace kombinovaného studia. Teoretická část (45 minut) Definice pojmů Přihlášení do LMS Unifor Live! Program.
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
E-learning a studenti kombinovaného studia VŠ projekt do předmětu E-learning Lucie Jirků, UČO květen 2004.
Organon Interaktivní webová aplikace pro výuku logiky
Výukový systém BARBORKA Jana Šarmanová
LMS Unifor Live! Inovace kombinovaného studia. Teoretická část (45 minut) Definice pojmů Přihlášení do LMS Unifor Live! Program.
Vysoká škola Báňská - Technická univerzita Ostrava Inovace výuky odborných předmětů na bázi řízení projektu Jana Šarmanová Libor Holub Radoslav Fasuga.
Tvorba webových aplikací
MS Office PowerPoint 2007 Ing. Jaroslav Parma.
Tutorujeme pomocí Moodle
Geo-informační systémy
Využití programu Learning Space při přípravě výukové jednotky pro distanční vzdělávání Kateřina Kostolányová.
Metodická podpora úprav RVP ZV
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
Studijní IS a e-learning Patrícia Eibenová
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
E-learning ve výuce na SŠ
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Distanční studijní texty
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
e-learning Lucie Rohlíková
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
Petr Korviny SCO 2007 Brno Usnadnění tvorby elektronických studijních textů pro distanční vzdělávání Petr Korviny
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace Operační program Rozvoj lidských zdrojů Opatření 3.2.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
Úvodní setkání Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D.
RozšÍŘEnÍ IIS NZZ Konference projektu NZZ_
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Vzdělávání bez omezení … vzdělávání po internetu Radek Hořeňovský, Capital Consulting Capital Expert E-learning jako nástroj.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Dokumentace informačního systému
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Distanční kurz Základy fyziky v kombinované formě studia J. Kopečný, M. Kopečná, H. Tomečková, J. Trojková VŠB -Technická univerzita Ostrava,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
2. LMS Unifor. E-learning vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci.
Vzdělávací technologie aplikace Jaromír Reger (L07155)
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Distanční vzdělávání na VŠFS
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Modernizace studia aplikované matematiky na PřF Univerzity Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.2.00/
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
DRMS Forum září 2009 Elektronický vzdělávací systém Jan Pavlica.
2 Karla Halenková Setkání uživatelů 2001 Báze znalostí produkt pro naplnění uživatelem.
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Tvorba e-learningových kurzů v LMS Moodle
Program podpory: 15.A Zkvalitňování vzdělávání na vysokých školách Operační program Rozvoj lidských zdrojů.
E-learning v ISu Kontakt na e-technika:
Tvorba e-learningové aplikace pro výuku obchodního práva na oborech s ekonomickým zaměřením Jindřiška Šedová a kol. Masarykova universita Ekonomicko-správní.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 eLearningový systém ELIS Roman Malo
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Efektivní Knowledge management
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
(finanční gramotnost)
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Transkript prezentace:

Struktura e-learningových výukových programů a možnosti jejího využití Jana Šarmanová Katedra informatiky FEI VŠB-TU Ostrava

Obsah Typy SW pro podporu výuky LMS a jeho uživatelé Struktura autorské databáze Systém autora Systém studenta a jeho režimy Systém tutora Systém správy kurzů

Typy produktů pro „e-learning“ e-skriptum (doc, ppt, …) e-skriptum + multimed prvky + autotesty (html, …) vlastní programy + multi-prvky + autotesty prázdné LMS, plně webové prostředí (html, xml, …) texty, multi-prvky, testy + metadata (někdy jen) komunikace, asynchron, synchron evidence komponent, studentů, výsledků, … LMS s podporou inteligentní výuky struktur-texty, multi-prvky, otázky, variabilní výuka generované testy s tvořenou odpovědí evidence, komunikace, …

Inteligentní výukový software má schopnost zastat zkušeného učitele v co největší míře: zajímavě, srozumitelně a studentovi odpovídající rychlostí předkládat nové informace průběžně kontrolovat jejich správné pochopení zodpovídat studentovy otázky předkládat mu k řešení stále náročnější úkoly, až bezpečně zvládne celou partii látky vést potřebné evidence o studentech, předmětech, učitelích, průběhu a výsledcích studia vyhodnocovat dlouhodobé výsledky a vyvozovat z nich důsledky pro způsob výuky

Typy programů pro podporu výuky Modifikací Turingova inteligenčního testu definujeme Inteligentní výukový program je program, u něhož student nepozná, zda ho učí počítač nebo učitel „skrytý za počítačem“ Program se přizpůsobuje studentovi v čase a rychlosti práce na nesprávné reakce odpovídá pomalejším či podrobnějším výkladem upozorňuje ho na chyby umožní mu podle zájmu řešit další otázky a úkoly otestuje jeho výsledné znalosti Využijí ho nejen distanční studenti, ale jako doplněk i prezenční

LMS a jeho uživatelé LMS je programový systém pro podporu individuálního studia – STUDENT rutinní práce učitele a tutora - TUTOR rutinní práce správy studia – SPRÁVCE   tvorby autorských textů – AUTOR tvorby obrazů, zvuků, animací, ... – PROGRAMÁTOR Autor Student LMS Tutor Správce

Struktura autorské databáze Klasický výukový text pro samostatné studium obsahuje čas ke studiu cíl lekce vlastní výukový materiál texty, obrázky, zvuky, animace, video, ... řešené úkoly a příklady vysvětlující poznámky, návody k řešení shrnutí pojmů otázky a úlohy s výsledky nebo klíčem k řešení Od prezenční výuky se liší + volbou času, místa, rychlosti studia - menší zpětnou vazbou a možností dotazů, většími dávkami

Struktura autorské databáze Programované interaktivní lekce umožňují studentovi předkládání textu po malých dávkách průběžnější kontrolu pochopení látky okamžité reakce na nepochopení, podrobnější vysvětlení volbu různých režimů výuky počáteční seznamovací čtení bez zpětné vazby klasickou výuku s informativní zpětnou vazbou upevňovací výuku s dalšími úlohami k řešení studentem autotestování s možností konzultací a kontrolou autotestování „ostré“ časově omezené volné řízení studentem náhled na průběh studia, snadná orientace v obsahu statistiky úspěšnosti

Struktura autorské databáze Pro splnění všech požadavků je nutné studijní materiály strukturovat předmět testy skriptum lekce otázka o_r rámec odkazy text obraz zvuk anim progr soub výkr ...

Struktura autorské databáze Základní komponenty pro sestavení stránek texty = ucelené odstavce, celky pro násobné použití obrázky, zvuky, animace výpočty, výkresy, ..., obecné programy, klíče Základní objekty pro sestavení kapitol, lekcí, testů rámec = 1 stránka výkladu otázka = interaktivní prvek se zpětnou vazbou a reakcí na ni vazba mezi rámci a otázkami Základní výukové celky skriptum = klasická distanční lineární struktura s hierarchií kapitol lekce = interaktivní jemně strukturovaná učebnice (automatický učitel) test = množina otázek a úloh k řešení Předmět

Struktura autorské databáze Rámec jednotka vyučované informace Otázka formulace otázky nebo úlohy [+ varianty a jejich správnost] body za správnou odpověď čas na odpověď [ typy a tvary očekávaných odpovědí (včetně „jinak“) reakce systému v závislosti na skutečné odpovědi komentář k odpovědi (možnost automaticky generovat) body za tuto odpověď přechod na další objekt (rámec nebo otázku) ]

Struktura autorské databáze Typy rámců klasický výukový = jednotka, stránka, obrazovka řešený příklad průvodce studiem, ... cíl kapitoly čas na studium shrnutí pojmů Typy použití otázek a příkladů řešený problém otázky pro interakci do skript a lekcí pro autotesty pro ostré testy

Struktura autorské databáze Lekce lineární ~ skriptum (s častějšími kontrolními dotazy) RZ RC R1 O1 R2 R3 O2 ... RS RK Lekce obecná RZ RC R1 O1 R3 R4 O2 ... RS RK R2 R5 O3

Struktura autorské databáze Lekce maticová RZ RC R11 O11 R12 O12 ... RS R1k R21 O21 R22 O22 ... RS R2k R31 O31 R32 O32 ... RS R3k H41 H42 ... Nejnižší úroveň je HELP, podrobné řešení otázky nebo úkolu. Výstup v úrovni 1, 2, 3 odpovídá úrovni znalostí studenta.

Systém AUTOR Ukládání komponent – textů, obrázků, video, ... Sestavování pedagogických objektů – rámců, otázek Kompletování předmětu skriptum jako posloupnost kapitol učebnice jako posloupnost interaktivních lekcí strukturovaná báze otázek a úloh k řešení

Systém TUTOR Využívání předmětu skriptum jako příprava výuky generování testů z báze otázek a úloh automatické vyhodnocení testů přístup k evidenci studentů a jejich výsledků

Systém STUDENT Výuka předmětů v různých režimech skriptum, lineární lekce počáteční seznamovací čtení bez zpětné vazby klasická lineární výuka s informativní zpětnou vazbou volné řízení studentem lekce klasická strukturovaná výuka s informativní zpětnou vazbou upevňovací výuka s dalšími úlohami k řešení studentem autotestování s možností konzultací a kontrolou testy autotestování „ostré“ časově omezené konzultace, diskuze, ...

Systém SPRÁVA KURZŮ Evidence studentů Evidence předmětů Evidence kurzů = množin předmětů Evidence běhů kurzů = přidělení studentů do skupin = přidělení skupinám předměty

Děkuji za pozornost jana.sarmanova@vsb.cz