LOKÁLNÍ POČÍTAČOVÉ SÍTĚ Hana Sadílková
Zdroje: www.svetsiti.cz Náš život s počítači-Jan Tůma
HISTORIE Lokální síť LAN s koaxiálním okruhem zavedla roku 1977 společnost Rank-Xerox v Palo Altu. Dnes ji přes pronajaté družicové okruhy protáhla až do svých poboček v jiných částech světa Zpočátku byly terminály řídících pracovníků jednotlivých úseků či oddělení velkých organizací napojeny na velký počítač. Po nástupu osobních počítačů se ukázalo výhodnější propojit mezi sebou jedinou, avšak vysoce výkonnou sběrnici, kterou může být koaxiální kabel.
TOPOLOGIE Základními topologiemi počítačových sítí LAN (Local Area Network) jsou: 1. sběrnice (bus) – tuto topologii používá Ethernet realizovaný koaxiálním kabelem. Nevýhoda: obtížnou identifikaci příčin závad omezenost počtu uzlů i vzdáleností mezi nimi Výhoda: cena řešení
2. Kruh - tato topologie je založena na tom, že vysílací část jednoho uzlu je zapojena do přijímací části uzlu následujícího. Technologie používající tuto topologii Token Ring FDDI Obě tyto topologie používají kruh logicky, ale fyzicky je topologie tvořena hvězdou s centrálním prvkem.
KRUH
OPTICKÉ KABELY se používají pro překlenutí delších vzdáleností. Pro kratší vzdálenosti (260 m až 2 km v závislosti na technologii) multimodové. Použití: -pro spojování budov tam, kde je nutné realizovat spoj venkovním prostředím -nezpůsobí zničení infrastruktury při náhodném úderu blesku -typickou topologií tvořenou koaxiál. kabelem je hvězda -kde nelze použít spojení optikou, používají se bezdrátové technologie
HVĚZDA
HVĚZDA struktura je vhodná: pro sítě (Ethernet, Token Ring, FDDI, ATM tato topologie (hvězda) představuje současný trend vytváření počítačových sítí. spoje od koncových přípojných uzlů jsou vedeny do centrálního uzlu, kde je prvek realizující propojení koncových uzlů struktura je vhodná: pro sítě (Ethernet, Token Ring, FDDI, ATM pro telefonní ústředny-prvek spojující uzly je pak v místě s označením Star (u počítačových sítí bývá centrální prvek označen jako aktivní prvek)
KROUCENÝ DVOUPÁR(UTP) V současné době je v LAN nejpoužívanějším přenosovým médiem UTP kabely lze používat pro celé spektrum současně používaných technologií – Ethernet Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Token Ring i ATM Topologií, která je krouceným dvoupárem vytvořena je hvězda Označení pro sítě tvořené krouceným dvoupárem je strukturovaná kabeláž
KABELY
V LAN sítích jsou používány následující typy aktivních prvků (jsou rozděleny z pohledu sedmivrstvého modelu OSI) : 1.vrstva– fyzická vrstva :opakovač -prvek zajišťující spojení dvou a více segmentů sítě tím, že signál obdržený na jednom portu zopakuje do ostatních portů přičemž signál přečasuje -rozšiřuje kolizní a broadcastovou doménu :rozbočovač -rozšiřuje kolizní i broadcastovou doménu -existují dvojrychlostní rozbočovače
Dvourychlostní rozbočovače se dnes již vyrábějí převážně v provedení s integrovaným přepínačem zajišťujícím spojení obou sběrnic, starší modely však mohou překvapit tím, že jsou obě sběrnice oddělené a je nutno je propojit externím prvkem! Počet opakovačů nebo rozbočovačů spojených za sebou je omezen. U technologie 100Base-X se vyskytují dva typy Class I a Class II
:převodník-oblíbené zařízení, které zajišťuje konverzi (převod) signálu z jednoho typu média do jiného -neprovádí přečasování signálu 2. vrstva – linková vrstva :můstek -pracuje na druhé vrstvě modelu OSI a proto je protokolově nezávislý, je však závislý na používané síťové technologii -odděluje kolizní domény, ale rozšiřuje broadcastovou doménu :přepínač -umožňuje paralelní komunikace mezi různými porty
PRINCIP KOMUNIKACE Stochastické metody-jsou založeny na náhodném přístupu k médiu. Typickým představitelem technologie je Ethernet -jednotlivé uzly pokoušejí komunikovat bez jakéhokoliv pořadí Deterministické metody-jsou založeny na řízení přístupu k médiu -k řízení je používána metoda předávání speciálního paketu - peška -typickým představitelem technologie je Token Ring
CHARAKTER KOMUNIKACE Charakterem komunikace mohou být sítě spojové a nespojové ( správněji nazývané jako sítě s navazováním spojení a bez navazování spojení).
Spojové sítě U spojových sítí je před zahájením přenosu nutné navázat spojení, tzv. uzly se musí domluvit s aktivními prvky a koncovými uzly, které následně vytvoří virtuální kanál, prostřednictvím něhož jsou přenášena data.
Příkladem spojových technologií je ATM. Zde musí před komunikací příslušných uzlů dojít k vytvoření trvalého (PVC) nebo dočasného spojení (SVC). Pro stávající aplikace, které byly připraveny pro nespojové technologie, je nutné řešit komunikační princip prostřednictvím přidaných mechanismů typu Broadcast and Unknown Server (BUS)
U nespojových sítí se žádné spojení nenavazuje. Nespojové sítě U nespojových sítí se žádné spojení nenavazuje.
Příkladem nespojových technologií jsou technologie založené na broadcastu broadcast = všesměrové vysílání např. Ethernet, Token Ring, FDDI. Rámec se dostane ke všem uzlům a příslušný uzel rozhoduje, zda je adresátem nebo ne.