Slečny z Avignonu Demoiselles d‘Avignon 1906-7 Ladislav Zikmund www.art.koutek.info
Výběr z literatury: Obecně teoretická: HAMLYN, Paul. Moderní umění. KISHON, Ephraim. Picassova sladká posta. GOMBRICH, E. Umění a Iluze. GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. KULKA, Tomáš. Umění a kýč. KULKA, Tomáš. Umění a falzum. ROOKMAAKER, H. R. Moderní umění a smrt kultury. NIEDERLE, Rostislav. Estetika. HAUSER, Arnold. Filosofie dějin umění. Praha, Odeon, 1975 Kubismus; umění a společnost 19. století: TRIER-GANTEFÜHRER, Anne. Kubismus. SIRROCO. Pablo Picasso 1881-1914 BERNARD, Edina. Moderní umění 1905-45. Praha, paseka, 1999 BARR, Alfred-H. Picasso – fifty years of his art. New York, Mus. of modern art, 1974 BRGER, John. Tle Success and failure of Picasso. Middlesex, Penguin books, 1965 HRŮZA, Jiří. Charty moderního urbanismu. Praha, Agora, 2001 LENDEROVÁ, Milena. K hříchu i k modlitbě, Praha, Mladá fronta, 1999 LENDEROVÁ, Milena. Chytila patrola. Praha, Mladá fronta, 2001 LYNTON, Norbert. Umění 19. a 20. století. Praha, Artia, 1981 MATĚJČEK, Antonín. Dějiny umění v obrysech. Praha., Melantrich, 1951 MICHELI, Mario de. Umělecké avantgardy dvacátého století. Praha, Knihtisk 2, 1964 PEVSNER, Nikolaus. The Sources of Modern Architecture and Design. New York, Thames and Hudson, 1995 SCHAPIRO, Meyer. Modern Art 19th & 20th Centuries. Londýn, 1978 ŠVÁCHA, Rostislav. Lomené, hranaté a obloukové tvary. Praha, Gallery, 2000 ŠVESTKA, Jiří / VLČEK, Tomáš. Český kubismus 1909 – 1925. Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, 1991 VACKOVÁ, Růžena. Věda o slohu. Praha, Aula, 1993 VEGENSACK, Alexander von (ed.). Český kubismus, architektura a design 1910-1925.Praha, Vitra design museum, 1991 WITTLICH, Petr. Česká secese. Praha, Odeon, 1982 WITTLICH, Petr. Umění a život – doba secese. Praha, Artia, 1987 KUBIŠTA, Bohumil. Korespondence a úvahy. Praha, 1960
Obsah referátu Estetická hodnota Konstrukce mýtu Cesta ke kubismu Úvod Citace kritiků, Picassových přátel Komparace Konstrukce mýtu Charakteristiky mýtu Druhy mýtu Cesta ke kubismu 1. Počátky vzdoru akademické dominanci 2. Formování secesně-symbolistního hnutí 3. Kubismus jako součást secesně-symbolistního hnutí Umělecká hodnota
1. Téma
2. Kompozice
3. Společnost
4. Akt
5. Tvar
6. Zobrazení
Estetická hodnota v kontextu následujících Picassových děl:
Konstrukce mýtu – charakteristiky a) Inspirace v pozdějších dílech Braque, Duchamp, Matisse …
b) Citace v pozdějších dílech Jill Clark Kachel, Itálie Patrick Caulfield, Slečny z A., 1999 San Ignacio Pam Green, Garcons d‘Avignon, 1980
c) Parodie
d) Komerční využití
Konstrukce mýtu – Druhy mýtu podle konstrukce
Konstrukce mýtu – Druhy mýtu podle konstrukce 1. Na základě estetické hodnoty A. Mucha
Konstrukce mýtu – Druhy mýtu podle konstrukce 1. Na základě estetické hodnoty A. Mucha 2. Na základě estetického defektu P. End
3. Na základě umělecké hodnoty M. Duchamp
3. Na základě umělecké hodnoty M. Duchamp 4. Na základě uměleckého defektu A. Cabanel
Studie ke Slečnám z Avignonu.