Lukáš Petr 5. A Stonek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Stonek (caulom).
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostliny 1.třída.
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
STONEK 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
STONEK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
Stavba a typy stonků Bohumil Bareš.
STONEK KAULOM.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Biologie rostlin rostlinné orgány.
Třídění rostlin - stonek
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_PŘ. 7.13_Botanika , test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Vegetativní orgány rostlin
Název Vegetativní orgány rostlin - Kořen Předmět, ročník
Rostlinné orgány - stonek
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Rostlinné orgány.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Stonek autor: David Hainall.
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
ČÁSTI TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
Stavba rostlinného těla Stonek
Podzemní a nadzemní části rostlin.
STONEK.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 1. díl (kořen – stonek)
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
STONEK. Význam stonku pro rostlinu: 1. nese další rostlinné orgány 2. vede látky z kořenů do listů a naopak 3. zajišťuje růst celé rostliny 4. může mít.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
zpracovaný v rámci projektu
Kořen Sofi dobrynina 5.A..
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Anatomie rostlinných orgánů
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_107_Stonek bylin
Vegetativní rostlinné orgány
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Význam Druhy stonků Byliny, dřeviny Přeměny
Vegetativní orgány kořen.
Stonek.
Stonek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Transkript prezentace:

Lukáš Petr 5. A Stonek

stonek Stonek je obvykle nadzemní orgán cévnatých rostlin, nesoucí zákonitě postavené listy, pupeny a reprodukční orgány. Zprostředkovává spojení mezi dvěma základními orgány výživy: kořenovým systémem a listy (transplantační a asimilační proud), a proto jsou zde dobře vyvinuta vodivá a mechanická pletiva.

Dále zajišťuje v prostoru optimální polohu pro listy (fotosyntéza) a květy (rozmnožování). Při redukci listů může stonek převzít foto syntetickou funkci (kaktus). Některé stonky jsou podzemní (oddenky), ale na rozdíl od kořenů nesou šupinovité listy.

Stavba stonku Stavbu stonku dělíme na: Prvotní stavbu stonku (primární) Druhotná stavbu stonku (sekundární)

Prvotní stavba stonku Stonek s primární stavbou je zelený, na povrchu krytý pokožkou (epidermis). Pod pokožkou se diferencuje prvotní kůra, která má ochranou a zásobní funkci. Střední válec stonku tvoří jednovrstevný pericykl, ve kterém se často zakládají adventivní kořeny a kolaterální cévní svazky. Střed stonku vyplňuje dřeň.

Druhotná stavba stonku Druhotná stavba stonku je podmíněna druhotným tloustnutím: prvotní kůra je přitom nahrazena kůrou druhotnou (peridermem). Kambium vytvoří souvislý kambiální válec, který směrem k obvodu produkuje druhotné lýko a do středu stromu druhotné dřevo. Díky periodickým činnostem kambia se vytváří letokruhy.

Dělení stonků Byliny mají stonek dužnatý (bylinný), dřeviny (stromy, keře, polokeře) charakterizuje stonek dřevnatý. Bylinné: Lodyha- stonek s listy Stvol- bezlistý nevětvený stonek zakončený květem nebo květenstvím Stéblo- dutý stonek trav, s nápadně vyvinutými uzlinami (kolínky)

Dřevinné: Kmen- dolní nevětvená část dřevnatého stonku Keř- jsou celodřevnaté od stonku ovětvené. Keříky- jsou drobné (nižší než 30cm) keře. Polokeře- mají zdřevnatělou pouze spodní část stonku.

Větvení stonku Rozeznáváme tři základní větvení stonků. Vidličnaté- vzrostný vrchol stonku dává vznik dvěma dceřiným větvím, které se stejným způsobem dále větví Hroznovité- postranní větve na hlavním stonku jsou v růstu silně omezovány vrcholovým pupenem, proto bývají tenčí a nepřerůstají hlavní stonek (častý u jehličnanů) Vrcholičnaté- postranní větve nabudou převahy nad hlavním stonkem, který buď úplně zastaví růst, nebo je zatlačen do postranního postavení (vinná réva)

Konec