POTŘEBA ODPOČINKU A SPÁNKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Subjektivní příznaky nemoci
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Pohybová aktivita všedního dne K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
Marta Hlobilová 2. Ročník MBB, UPOL
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Pozornost, vědomí Škola:
SPÁNEK Šárka Blatná.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
Klinická propedeutika
Režim dne.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_2.18 TEMATICKÁ OBLAST: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Zdravý životní styl. TYP: DUM výkladový Předmět: TVZ.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
SPÁNEK Ročníková práce Klára Jelínková 6.tř..
Náročné životní situace
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Rozdíly mezi osobnostmi
Regulace úzkosti ve sportu
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
WELLNESS. Wellness je…. = CENTRUM ROZŠÍŘENÉ O MOŽNOST PSYCHICKÉ RELAXACE A REGENERACE.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_65.
Potřeba spánku a odpočinku
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Monika Manethová Poruchy spánku.
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
MVDr. Lýdia Lánská Čačková
Poruchy spánku Jakub Kužílek X33BMI.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Seminář Trauma.
MUDr.Kateřina Kapounková
Spánek. Lehce z historie elektrické proudy v mozku pomocí galvanometru při pokusech se zvířaty 1929 v klinických podmínkách malé rozdíly potenciálů.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Výchova ke zdraví TEMA: Denní režim ČÍSLO.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Volnočasové aktivity dospělých
Spánek Vypracoval: Michael Hajný Obor: Technické Lyceum
VY_32 _INOVACE_15_11_osobní hygiena 3
Mgr.Michal Vičar Emoce.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Neurofyziologie a pohybový systém 8.seminář
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Transkript prezentace:

POTŘEBA ODPOČINKU A SPÁNKU

Spánek a odpočinek Je nutný pro zachování tělesného a duševního zdraví. Při onemocnění je zvýšená potřeba. Význam: ochranný (chrání org. před vyčerpáním) regenerační (udržuje normální funkci NS) zvyšuje kvalitu života jedince

ODPOČINEK Znamená klid a relaxaci bez emočního stresu, uvolnění napětí a úzkosti. Ne lenost. Člověk by měl odpočívat denně. Navíc alespoň 1 x – 2 x ročně formou dovolené. Předpoklady k odpočinku: pocit, že mohu odpočívat (bez výčitek, jiná činnost?) pochopení ostatních pocit, že mám vše pod kontrolou zajištěny biologické potřeby vhodné prostředí vhodná poloha dostatek času a účelné nečinnosti vědomí, že mi v případě potřeby někdo pomůže

Způsoby odpočinku, relaxace Závisí na individuální potřebě jedince a na prostředí, ve kterém se nacházíme. fyzickou prací sportem, vycházkami, u vody poslech hudby sledování televize četba, koníčky, koupel, sauna, kosmetika, masáž bez jakékoliv činnosti – ležet …

SPÁNEK Je univerzální, základní potřeba všech živých bytostí. Je to: aktivní děj, funkční stav organizmu, je to fyziologická změna vědomí. Opakem spánku je bdělost (vigilita). Charakterizuje se: minimální fyzickou aktivitou různou úrovní vědomí změnou FF sníženou odpovědí na vnější podněty

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ SPÁNEK Biologicko-fyziologické Psychicko-duchovní Sociálně-kulturní Faktory životního prostředí

1. Biologicko-fyziologické faktory a) Fyziologie spánku Základním mechanizmem regulující spánek, bdění a aktivizaci organizmu při probuzení je retikulární formace- ARAS (ascending reticular activating system). Zahrnuje: nespecifické aferentní dráhy, které vedou z periferie vzruchy do retikul. formace v prodloužené míše, mesencephalu, diencephalu, následně do kortexu a obou hemisfér. humorální faktory: serotonin – hypnogenní efekt noradrenalin – ovlivňuje fázi REM Co se děje ve spánku? pokles arteriálního TK, zpomalení P, dilatace periferních cév, zvyšování aktivity GIT, relaxace kosterního svalstva, pokles bazálního metabolizmu 10-30%.

Spánek – jeho fáze REM a non-REM 1. Fáze non – REM (slouží k regeneraci tělesných sil) Je pomalý, synchronizovaný – čtyři stádia. I.fáze - trvá několik minut – relaxace, klid, ospalost, klesá frekv, P, D, pohyb bulbů ze strany na stranu II. fáze – lehký spánek, zpomalení procesu v org., snadné probuzení 40 – 45% celk. spánku III. fáze – obtížné probuzení, středně hluboký spánek, svalová relaxace, pokles TK, TT IV.fáze – hluboký spánek, úplná relaxace org., D, P klesá pod 20-30%, zvýšený tonus svěračů, obtížné probuzení asi 40 minut po usnutí – regenerace org.

1. Fáze – REM je vývojově starší, aktivní sny, snížený svalový tonus, záškuby končetin, rychlý pohyb očí, nepravidelný dech, zvýšený metabolizmus, … budíme se z něj

b) Funkce spánku c) Biorytmus Syntetická (regenerační, zotavovací) Behaviorální (vliv na chování jedince) c) Biorytmus Biologické a cyklické hodiny usměrňují potřebu spánku. Cirkadiální rytmus – 24 hodinový, souvisí s otáčením Země. (potřeba spánku, bdění, jídla, aktivita …)

d) Věk Věkové období doba v hodinách Novorozenec 18 – 20 Kojenec 12 – 18 Batole 10 – 12 Předškolní věk 11 Školní věk 10 Pubescent 8,5 – 9 Adolescent 8 Dospělost 6 – 8 Stáří 6 a méně

e) Nemoc f) Výživa a hydratace g) Pohyb a aktivita

2. Psychicko – duchovní faktory strach, úzkost, stres, euforie … ztráta smyslu života … vzrušení před spaním – silný zážitek nuda, nedostatek činnosti Vzpomeňte si na nějaké přísloví, které souvisí s odpočinkem, spánkem …

3. Sociálně – kulturní faktory Zahrnují mezilidské vztahy, pracovní a rodinné prostředí. konflikty ekonomické starosti velká ctižádost, snaha o prestiž nadmíra povinností – práce nenaplnění role nezaměstnanost, narušená socializace …

4. Faktory životního prostředí Zahrnuje mikroprostředí (vybavení, zařízení ložnice, intimita, poloha, teplota …). lůžko a jeho vybavení hluk světlo teplota, vlhkost

PORUCHY SPÁNKU Primární – nespavost, nadměrná spavost Sekundární – způsobené klinickým onem. Insomnie (nedostatek nebo snížená kvalita) Spánková inverze (obrácený rytmus) Hypersomnie Narkolepsie Spánková apnoe Parasomnie (náměsíčnost, skřípání zubů …)