FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
Sociální služby SOZ.
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
ODPOVÍDAČ SEKUNDÁRNÍHO RADARU
SLNS BRNO Školení pilotů 2010 část 2. Jaroslav Vašík.
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
pro všeobecné letectví
FIC Praha ŘLP ČR, s.p. Ing. Michal Dvořák
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
Prezentace pro jednání se zástupci leteckých dopravců –
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Letiště Praha Ruzyně Úvod: Obsah prezentace:
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
ŘLP ČR s.p. Marek Dočkal FPL 2012 Základní informace Seminář FPL 2012,
LPS BRNO Seminář ŘLP ČR a AeČR IATCC Jeneč 2012 Jaroslav Vašík.
 Zasvěcení do problematiky TIZ  Proč má smysl se tomuto tématu nadále věnovat?  Výběr projektu, získávání informací  Postup zpracovávání – myšlenkové.
Středisko letových navigačních služeb Brno-Tuřany
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
Pokročilé funkce Safety Nets na letišti Ruzyně
LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR.
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Letová meteorologická dokumentace
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2014 Generální ředitel 21. října 2014 IATCC PRAHA XII. ročník jednání s leteckými dopravci.
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Zimní školení pilotů všeobecného letectví
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
LIS pro všeobecné letectví 2015
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Letecká záchranná služba
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro GA ZMĚNY STRUKTURY VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR K
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Předpisy v civilním letectví Prezentace připravená v rámci kampaně Doletíš?!
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Přechod na 8,33 kHz Informace, diskuse
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Meteorologie Řízení letového provozu České republiky
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Změny kmitočtů s přechodem na kanálovou separaci 8.33 kHz v LKAA
Seminář pro všeobecné letectví Jeneč,
ATN Data Link services v podmínkách ŘLP ČR, s.p.
Letecká informační služba pro GA 2017
APP/TWR PRAHA Provoz letů VFR a kombinovaných letů VFR/IFR
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
FIC Praha 2018 Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC 1.
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Tlak vzduchu a chyby v nastavení výškoměru
Prezentace AIM/LIS Lukáš Čuřík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

FIC Praha Ing. Michal Dvořák vedoucí odd. FIC Václav Janout instruktor odd. FIC ŘLP ČR, s.p. Seminář pro všeobecné letectví 1 12.1.2014

FIC Praha FIC Praha: Stanoviště letových provozních služeb poskytující: Letovou informační službu Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR v sektoru Čechy Služby jsou poskytovány bezplatně v režimu H24 Provozní frekvence: 126,1 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part West) 136,175 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part East) 2 12.1.2014

FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 3 12.1.2014

FIC Praha Pokrytí frekvencí: CTA Ostrava CTA Brno 4 12.1.2014

FIC Praha Letová informační služba: Zahrnuje zejména: Informace o provozu, popř. rady k vyhnutí Informace o NOTAMEch (např. o omezených prostorech nepublikovaných v AIP apod.) Informace o meteorologických podmínkách či význačné oblačnosti, popř. rady k jejímu obletění Informace o skutečném využívání prostorů publikovaných zprávou AUP Jakékoliv další informace užitečné k bezpečnému provedení letu Informace se obvykle poskytují na vyžádání, kromě např. hrozícího nebezpečí srážky či neproveditelnosti letu VFR. 5 12.1.2014

FIC Praha Poskytované radarové služby: FIC Praha poskytuje v rámci letové informační služby omezené radarové služby: Informace o provozu a rady k vyhnutí Informace o význačné oblačnosti, případně rady k obletění Informace pomáhající letadlu při navigaci (doporučené kurzy k obletění omezených či řízených prostorů, pomoc bloudícímu letadlu apod.) Informace se poskytují na vyžádání či případně i z iniciativy dispečera Veškeré instrukce se vydávají jako doporučené. Velitel letadla i nadále zodpovídá za bezpečné provedení letu a vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům! 6 12.1.2014

Radarový systém IDP na FIC Praha 7 12.1.2014

FIC Praha Zobrazení význačné oblačnosti: Význačná oblačnost je na FIC Praha k dispozici i přímo v radarovém zobrazení, na jehož základě tak dispečer může nabídnout doporučené kurzy k jejímu obletění. Informace je založena na odrazivosti vodních částic v atmosféře a je proto jen orientační. Zobrazuje se tak zejména oblačnost se silnějším deštěm nebo bouřkami standardní výnos z meteoradaru (přechod bouřkové fronty) indikace v radarovém zobrazení na FIC Praha 8 12.1.2014

FIC Praha Předávání QNH: FIC Praha předává z vlastní iniciativy letu na spojení informaci o oblastním QNH, a to i pokud jde o let nad 5000 ft AMSL (pro případné klesání). Dochazí k občasnému narušení TMA z důvodu špatného nastavení QNH Letům pod TMA, kde je spodní hranice stanovena výškou AMSL, předává FIC na vyžádání, popř. z vlastní iniciativy i QNH příslušného letiště. 9 12.1.2014

FIC Praha Letový plán: Pokud neřízený let s letovým plánem neodstartuje do 60 minut od EOBT, je nutné oznámit na ARO nový čas EOBT (popř. vyslat zprávu DLA) nebo letový plán zrušit. Let s FPL musí po vzletu z neřízeného letiště v sektoru Čechy předat na FIC hlášení o odletu. Získaný čas slouží zejména pro potřeby poskytování pohotovostní služby. Let s FPL musí po přistání na neřízeném letišti v sektoru Čechy předat na FIC Praha telefonicky hlášení o přistání. Pokud FIC do 30 minut po vypočteném času přistání neobdrží hlášení o přistání, musí kontaktovat záchranné koordinační středisko RCC a vyhlásit údobí nouze! 10 12.1.2014

FIC Praha Kombinované lety z neřízeného letiště: Pilot kombinovaného letu z neřízeného letiště v sektoru Čechy musí před vzletem telefonicky kontaktovat stanoviště FIC Praha a domluvit podmínky přechodu na let IFR. FIC Praha následně provede zadání letu do automatizovaných systémů a provede koordinaci s řídícími stanovišti. Pokud pilot odstartuje bez předchozí koordinace, prodlužuje se tak podstatně doba do vydání povolení k přechodu na let IFR a např. v případě řízení toku riskuje, že mu povolení nebude vydáno. Koordinace neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů. Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako standardní let VFR a sám se vyhýbat všem prostorům! 11 12.1.2014

FIC Praha Nejčastější drobné nedostatky při komunikaci s FIC Praha: Žádání povolení tam, kde není nutné (stoupání v prostoru třídy E apod.) Zbytečné podrobné informování o trase letu („přelétám Dolní Kotěhůlky, pokračuji na Veselou Lhotu“), zvlášť, pokud je letadlo vybaveno odpovídačem s módem S Nezajištění si povolení ke vstupu do řízených prostorů (TMA/CTR) Nepředání hlášení o přistání letu s FPL 12 12.1.2014

FIC Praha Nouzové situace: V případě nouzové situace letu VFR se dispečer FIC Praha snaží pomoci pilotovi poskytováním rad a informací, mimo jiné např.: Minimální bezpečné výšky nad překážkami v jeho prostoru Informací o ostatním provozu a rad k vyhnutí Doporučených kurzů na vhodné letiště Informací o letištích či nouzových plochách v blízkosti Informací o význačných orientačních bodech v okolí pro obnovení vlastní navigace Zjištěním místa s vhodnějšími meteorologickými podmínkami Informováním ostatních stanovišť a zajištěním průletu omezenými či řízenými prostory NEBOJTE SE OZVAT! 13 12.1.2014

FIC Praha Pohotovostní služba: V rámci pohotovostní služby FIC Praha informuje Záchranné koordinační středisko RCC o mimořádných či nouzových situacích pro případ nutnosti pátracích či záchranných akcí. Poskytování pohotovostní služby včetně vyhlašování údobí nouze a případného podávání hlášení má za účel především zajištění bezpečnosti. Cílem této služby či následného vyšetření incidentu primárně není přijímání jakýchkoliv represivních opatření za případné nedodržení příslušných postupů. 14 12.1.2014

Změny k 1. 5. 2014 FIC Praha dojde k civilně – vojenské integraci  na frekvenci Praha Information se budeme setkávat i s vojenským provozem dojde k vytvoření SNS (super nízkých sektorů)  změna hranic sektorů FIC a s tím souvisejícím zvětšením oblasti, kde FIC Praha poskytuje informační a pohotovostní službu (viz následující obrázky), mj. „hlídá přistání“ informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKMT, LKTB, východně od těchto letišť a po TMA LKKV poskytuje stanoviště ATS daného letiště informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKPR, LKVO a pod MTMAs LKPD, LKCV, LKKB, LKNA i nadále poskytuje FIC Praha 12.1.2014

FIC Praha Stav k 30. 4. 2014 12.1.2014

FIC Praha Stav po 1. 5. 2014 12.1.2014

http://lis.rlp.cz/, FIC Praha Kontakty na stanoviště FIC: Na webovém portálu LIS: http://lis.rlp.cz/, použít odkaz FIC Praha: Obsahuje i další informace o poskytovaných službách a postupech, hlavně také AIP ČR Do budoucna je plánováno další rozšiřování obsahu (FAQ, aktuality, diskusní fórum apod.) 18 12.1.2014

FIC Praha Děkuji za pozornost 19 12.1.2014