Značka výrobku Značka se skládá: a) z názvu značky - vyznačen slovně, závisí na stylizaci písma, existuje řetězová reakce název firmy = značka = výrobek b) z grafické části značky
Na trhu se vyskytují i výrobky neznačkové tzv. generické, druhové. Výrobky jsou jednoduše a nenápadně zabaleny, bez možnosti identifikace výrobce, je levnější. Nižší cena je dána vyšším objemem výroby, nižšími náklady na reklamu, balení a někdy i nižší kvalitou.
Volba značky 2 možnosti: prosazována značka výrobce firmy zavádějí svou vlastní značku - zejména u velkých firem s velkoobchodní i maloobchodní činností a hustou sítí prodejen. Vytvoření vlastní značky je nákladné, ale firmě se vyplatí. Firma využívá volné kapacity výrobce a vzhledem k velkým objemům produkce kupuje výrobky za nízké ceny. V husté síti prodejen stimuluje prodej své značky lepším umístěním v prodejně, skladováním a distribucí.
Výrobky vlastních značek jsou levnější a přitom zákazníci ví, že jeho kvalita je srovnatelná s jinými výrobky. V podstatě se může jednat o jeden výrobek prodávaný pouze pod jinou značkou např. (čokoláda a cukrovinky, alkoholické nápoje).
Význam značky Značka sděluje jaká je image výrobku a co od výrobku může očekávat. Základem komunikace se zákazníkem- garantuje kvalitu, rozšiřující efekty, reklamní kampaň. Konzistence v nákupním chování- zákazník, který má dobré zkušenosti s nákupem výrobku jedné značky, očekává stejnou zkušenost při nákupu nového výrobku této značky. Proto některé firmy uvádí nový výrobek na trh pod jinou značkou, aby v případě neúspěchu nepoškodil stávající značku výrobku.
Při využívání značky se mohou firmy rozhodnout pro dvě základní strategie: kmenovou značku - pokrytí mnoho výrobků 1 značkou. Výhoda: reklama a stimulace značky se rozšiřuje na všechny výrobky individuální značku výhoda: firma nespojuje svou reputaci s případným neúspěchem některého výrobku na trhu. Využívá se v případě zavedení nového výrobku na zcela novém segmentu. Klade důraz na nové rysy a vlastnosti výrobku.
Věrnost značce Zákazníci, kteří opakovaně kupují výrobek určité značky, odolávají konkurenci a jsou schopni zaplatit za výrobek i vyšší cenu, vědí co od výrobku mohou očekávat (kvalitu, cenu, vlastnosti). Situace na trhu - jestliže výrobek dominuje na trhu bez ohledu na vlastnosti, zákazníci budou této značce věrni. Jestliže je nákup spojen s určitým rizikem, dávají kupující přednost koupi značkového zboží.
Obal výrobku Z marketingového hlediska je to samotný fyzický obal a jeho etiketa. Obal plní tyto funkce: chrání výrobek před poškozením, znehodnocením při dopravě, skladováním komunikativnost, která spočívá ve stimulaci prodeje výrobku např. obal, který nebudí pozornost zákazníka nemůže vést k neplánované koupi. Nový obal u výrobku, který byl v úpadku může vést ke stimulaci prodeje výrobku.
Poskytuje informace o výrobku - jeho složení, vlastnosti, návod Změna obalu může rozšířit využití výrobku a může oslovit nový segment. Vytváří image výrobku. Význam obalu - je nazýván 5.P marketing. mixu, je důležitý pro úspěšný prodej výrobku (při uvádění nového výrobku na trh nebo při snaze o zvýšení prodeje existujícího výrobku)
Je důležité vědět, jakou funkci bude obal plnit, jaký bude jeho design (tvar, grafické zpracování, barva, text). Druhy obalů: 1. Primární 2. Sekundární 3. Lodní př. Zubní pasta tuba - primární obal krabička - sekundární obal velká krabice pro převoz - lodní
Služby - rozšiřující efekt u výrobku (servis, instalace) - zvyšují prodej a vytváří dobrou image podniku, jejich poskytování umožňuje pracovníkům podniku být v lepším styku s kupujícími a získávat řadu cenných informací ( učí se znát jejich názory, postoje k firemním výrobkům a k dalšímu rozvoji firmy)
Službou je: 1. Záruka delší než 24 měsíců - u automobilů, průmyslového zboží 2. Pokud je s koupí spojeno riziko, lidé dávají přednost koupi výrobku, se kterým jsou dodávány služby, tak se riziko spojené s koupím snižuje. 3. Dodávka zboží až do domu a jeho montáž 4. Záruka vrácení peněz - snižuje riziko a více motivuje zákazníka ke koupi
Řada velkých firem ( zejména obchodních domů) má zřízen úsek služeb zákazníkům - řeší stížnosti a přání zákazníků, poskytování obchodního úvěru, leasingu, odpočet DPH v případě exportu zakoupeného zboží, poskytuje informace. Zřízení tohoto oddělení a poskytování uvedených služeb je nástrojem lepšího uspokojování přání zákazníků a vede ke zvýšení věrnosti firmě.