Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 10.02.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_L Ročník: IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJM4_5660_ZEM
Advertisements

JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Divadelní inscenace jako kolektivní dílo I Dramatická výchova a umění Obr. 1.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Česká próza 20. století VY_32_INOVACE_ČJ-L 8.,9.18.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Michal Viewegh – život a dílo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 Narozen 31. března 1962  Matka právnička, otec inženýr chemie  Spisovatel, publicista a nejprodávanější romanopisec.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Už zase skáču přes kaluže
Identifikátor materiálu: EU –
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
FANTASTICKÁ LITERATURA
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura Markéta Lazarová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace Žák se seznámí s ukázkami tvorby Michala Viewegha a Ivana Vyskočila…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se.
Téma: Audience – V. Havel
Michal Viewegh * 31.Března 1962 Praha.
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Michal Viewegh Matouš Přívora V8A
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková MICHAL VIEWEGH nar „Tento román – jako koneckonců většina.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY _32_INOVACE_05_10M.Viewegh Ročník: ročník Anotace:
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_L Ročník: IV. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Vývoj prózy od roku 1945 do současnosti Téma: Michal Viewegh Metodický list/anotace: Určeno pro žáky IV. ročníku k prohloubení znalostí o současné české literatuře a pro práci s uměleckým textem, žáci pracuj s ukázkou a zamýšlí se nad otázkami spojenými s rozborem textu.

Česká literatura 2. poloviny 20. století Michal Viewegh

Život  Narozen  Český spisovatel a publicista  Vystudoval češtinu a pedagogiku na FFUK  Publikuje své první povídky v Mladé frontě  Krátce pracuje jako učitel na ZŠ ve Zbraslavi  Působil také jako redaktor v nakladatelství Český spisovatel  Poté se stává spisovatelem z povolání  Patří k nejznámějším současným spisovatelům, většina jeho děl zfilmována Obr. 1

Tvorba  Báječná léta pod psa (1992) - zfilmováno 1997  Výchova dívek v Čechách (1994) – zfilmováno 1996  Účastníci zájezdu (1996) – zfilmováno 2006  Román pro ženy (2001) – zfilmováno 2005  Případ nevěrné Kláry (2003) – zfilmováno 2009  Román pro muže (2008) – zfilmováno 2010  Biomanželka (2010)

Báječná léta pod psa Román zobrazující humornou formou neveselou dobu normalizace Obr. 2

„,,A takhle to vždycky bylo, vyprávěl Kvido. Otcova nechuť ke konfliktům, jeho fyzická neschopnost je snášet většinou zvítězily. Představa, že by měl čtyřicet hodin týdně trávit v jedné místnosti s někým, s kým se hádá, byla pro otce natolik nesnesitelná, že se se Zvárou nepohádal snad nikdy. Jakmile zjistil, že jejich názorová rozepře začíná směřovat k opravdové hádce, ustoupil. Málokterá pravda mu stála za to, aby si kvůli ní ničil nervy.“ „A to mu ani jednou v životě neřekneš, co si o něm myslíš?“ přela se s ním žena. „A na co? Akorát se porafáme. Nebo si snad myslíš, že mu otevřu oči a že se změní?“ namítal jí otec „Neumím vychovávat psy, natož lidi.“ „To je pravda,“ souhlasila výjimečně Kvidova matka. „Takže ti vůbec nevadí, v jaký to žiješ lži?“ navázala. „Vadí,“ řekl Kvidův otec. „Ale vadí mi to trochu míň, než když v kanceláři někdo osm hodin uraženě tříská věcma. Pokaždé se totiž hrozně leknu. Dělají se mi z toho opary.“ „Takže vlastně žiješ ve lži kvůli oparům.“ „Člověče, vy si snad ze mě děláte srandu!“ řekl redaktor. „Život ve lži, stát bez práva…“ „Vy jste vážně jako dítě! Odkdy se, prosím vás, můžeme v Čechách ptát, jestli má naše literatura smysl?! Takovej luxus si tahle země nikdy nemohla dovolit. Copak to nechápete?“ „Ne,“ řekl Kvido. „Nechápu.““(1)

Na základě ukázky a vlastní četby se zamyslete nad těmito otázkami:  Charakterizujte hlavní postavy románu. Využijte ukázku; pokuste se na základě vlastní četby či zhlédnutí filmu vyprávět, jak se chovají další, vedlejší postavy (např. Šperk a jeho žena, inženýr Zvára – otcův přítel, Mariana – otcova milenka)  (Kvido – vzdělaný chlapec, rád čte, často se chová jako dospělý, je vypravěčem příběhu, miluje Jarušku, vezme si ji, nedostuduje VŠ, stane se spisovatelem – autobiografické prvky; Šperk – komunista, agituje, je „skalní komunista“, ale po revoluci rychle mění svoje přesvědčení, poslouchá svoji manželku; Zvára – inženýr, otcův přítel, oponent, dá se do strany, protože už nemůže snést tlak komunistů)  Posuďte jazykovou stránku románu(ukázky); zamyslete se, proč je autor tak oblíbený mezi čtenáři.  (román je psán spisovným jazykem, hovorové výrazy; humornou formou, má dějový spád)  Doložte příklady z ukázky, jaká je výstavba románu; vyhledejte vstupy, které narušují základní dějovou linii.  (dějová linie je narušována vstupy Kvida – spisovatele a redaktora, který mu rukopis chce vydat, a tak hodnotí jeho práci)

 Jaké období autor zobrazuje a kde se děj odehrává?  (na příběhu jedné rodiny vystihl dobu normalizace od roku 1968 až do revoluce v roce 1989, v epilogu jsou pak reportážním způsobem zobrazeny události dalších dvou let; děj se odehrává v malém městě v Posázaví, kam se rodina odstěhovala z Prahy)  Jak rozumíte názvu románu?  ( pro malého chlapce Kvida, který děj vypráví, jsou to báječná léta, ale pro dospělé je to doba totalitní vlády, propouštění ze zaměstnání pro své politické názory, cenzura)

Otázky k zamyšlení  Vysvětlete, co je to normalizace, a svoje tvrzení doložte příklady (z románu nebo vašich znalostí historie).  (normalizace - pojmenování pro dobu po násilném potlačení Pražského jara v roce 1968 a vstupu vojsk Varšavské smlouvy, normalizace poměrů na základě učení marxismu-leninismu, vedoucí úloha KSČ, cenzura, propouštění ze zaměstnání)  Pokuste se zamyslet nad tím, zda byste chtěli v takové době žít?  (otevřená otázka)  Pokud znáte románové i filmové zpracování, řekněte, co na vás více zapůsobilo a proč.  Diskutujte o tom, jaká další Vieweghova díla jste četli nebo viděli zfilmovaná. Vyměňte si své poznatky z četby.  (otevřené otázky)

Citace, zdroje a literatura  Obr. 1: KOVÁŘ, Luděk. Soubor:Michal Viewegh, Praha 8. září jpg - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: aha_8._z%C3%A1%C5%99%C3%AD_2009_-_2.jpg  Obr. 2: Zdroje klipartů: MS Office, Verze :  (1) SOCHROVÁ, Marie. Čítanka IV. k literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN X  Vlastní archiv autora