Gragika - fotografie. •Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Rastrové obrázky – teorie
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy počítačové grafiky
Ostatní vnitřní komponenty
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
počítačová grafika I –bez teorie to nejde
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafika – opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Inf Formáty grafických souborů
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Gragika - fotografie

•Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace malířského (kreslířského) projevu s fotografiemi, výstřižky či montáž dalších výtvarných prvků Stručná charakteristika modulu

•Obrázek je tvořen rastrovou sítí malých bodů (pixelů). Každý bod má definovanou svojí barvu. •Výhody : •možnost tvorby dokonavých obrázků ve fotorealistické kvalitě •snadné získání z předloh •Nevýhody : •velký objem dat •výřezy jsou možné jen do určité úrovně pak je viditelné rozpad obrazu na pixely •horší možnost editace obrázků Základní pojmy: rastrová grafika (malba)

Rastrový obrázek - malbaVektorový obrázek - kresba • Při zvětšení je vidět bodová struktura rastrového obrázku, vektorový zůstává stále hladký. • Křivky tvořící vektorovou kresbu se vždy znovu hladce vykreslí. Rastrový obrázek se skládá z bodů, vektorový z tvarovaných objektů (křivek)

 Počtu bodů na jednotku délky se říká rozlišení.  Jednotkou délky je bohužel jeden palec (cca 2,54 cm),  jednotka se nazývá DPI (dí pí aj, Dot Per Inch, bodů na palec).  Obrázek s rozlišením 300 DPI obsahuje na každý palec 300 bodů.  Rozlišení musí být "přiměřené".  Malé rozlišení: zrnitý obrázek.  Velké rozlišení: obrovský soubor. Tento obrázek má rozlišení cca 20 DPITento obrázek má rozlišení cca 100 DPI Rozlišení

Počet bodů obrázku, rozlišení  Počet bodů obrázku  Rastrový obrázek (fotografie nebo malba), se skládá z barevných bodů Rastrový obrázek Na lupou přiblíženém detailu vidíme jednotlivé body  Pozor: s rozlišením roste i velikost souboru s obrázkem  Jeden obrázek 15 x 10 cm ve 300 DPI zabere v paměti počítače 6,5 MB.

Počet bodů obrázku  Často však velký počet bodů nepotřebujeme (web, text s ilustračním obrázkem), takže umět snížit počet bodů je důležitá dovednost.  Pokud do textu vložíme 5 obrázků nafocených 3 Mpx digitálem, bude mít výsledný soubor klidně 10 MB. Nepůjde ho nikam poslat a práce s ním bude pomalá.  Při stejné kvalitě po převzorkování obrázků na třetinovou velikost bude mít soubor cca 1 MB.  Obrazovka má většinou 1024 x 768 bodů.  Snímek z 3 Mpx digitálního fotoaparátu má 1538 x 2048 bodů. Je tedy pro zobrazení na obrazovce zbytečně velký.  při uložení v JPG formátu cca 1 MB a posílat přes Internet se bude cca 3,5 minuty. Po převzorkování na 800 x 600 bodů bude na obrazovce výborně viditelný, zabere pouze cca 0,150 MB a přes Internet se (domů) přenese za 30 vteřin.JPG formátu

Počet bodů obrázku

 Pozor na změny velikosti rastrů: velký obrázek můžeme zmenšit, malý zvětšovat nelze!  Rastrový obrázek má určitý počet bodů. Pokud jich je hodně, můžeme nějaké vypustit bez výrazné ztráty kvality, tj. zmenšit ho můžeme. Pokud je jich málo, program se je pokusí dopočítat, vždy dojde ke snížení kvality obrázku!! Původní obrázek má 100 x 98 bodů. Zvýšíme-li počet bodů na 300 x 294, dojde ke ztrátě kvality.

Barevná hloubka  Barevná hloubka je počet barev, který může nabývat každý bod obrázku  Barevné fotografie většinou obsahují 16,7 miliónu barev (barevná hloubka 24 bitů na bod), grafické prvky na webu 256 barev (barevná hloubka 8 bitů na bod).  Obrázky určené pro tisk na černobílé laserové tiskárně můžeme převést do 256 stupňů šedi. 16,7 mil. barevv 256 barváchv 256 stupních šedi

Modely RGB a CMYK Monitory a tiskárny vytvářejí barvy úplně jinak  Proto je velkým problémem udržet barevnou věrnost, tj. docílit, aby barvy vytištěné fotografie odpovídaly barvám téhož obrázku na obrazovce  Monitory používají barevné paprsky v režimu RGB  Red, Green, Blue (červená, zelená, modrá)  Pokud svítí všechny, je bod bílý, pokud žádný, černý

Modely RGB a CMYK Monitory a tiskárny vytvářejí barvy úplně jinak  Tiskárny používají barevné inkousty (obecně pigmenty) v režimu CMYK  Cyan, Magenta, Yellow (azurová, fialová, žlutá)  Pokud se všechny smíchají, je bod černý, pokud netiskne žádný, zůstane papír bílý.  Protože je nehospodárné tisknout černé texty soutiskem tří barevných složek, a navíc mícháním barev nevznikne zcela perfektní černá, přidává se do tiskáren barva černá (blacK).  Fotorealistické tiskárny používají často více inkoustů, běžně 5 až 6, někdy i 8.

MALOVÁNÍ OBRÁZKŮ Ovládací prvky programu Malování

Formáty souborů  Pro fotografie použijeme ztrátově komprimovaný (zhuštěný) formát JPG  Ve formátu JPG soubor, který v paměti počítač zabírá 2 MB, obsadí na disku několikanásobně méně, 200 KB až 1 MB.  Je vhodný jen na fotografie, ne na texty, tlačítka, sejmuté obrazovky apod.  Čím větší komprese, tím menší soubor s obrázkem, ale tím horší kvalita obrázku. Fotografii uložíme ve formátu JPG se zvolenou kompresí.

FORMÁTY SOUBORŮ  Formát JPG - tvz komprimovaný, tj zhuštěný formát -komprese znamená, že obrázek není ukládán na disk bod po bodu, ale použije přesný kompresní algoritmus, to znamená že některé podobné body jsou vypuštěny nebo změněny při načítání jsou dopočítané (ztrátová komprese) -při ukládání volíme kvalitu uložení - čím vyšší kvalita, tím větší soubor a naopak  příklad: Obrázek má při práci v paměti počítače 2MB (megabajty) zabere na disku třeba 200 KB (0,2 MB) 43 KB136 KB

GIF průhlená barva bílá JPG -formát FORMÁTY SOUBORŮ  Formát GIF ALE - je také komprimovaný, jako JPG ale bezestrátová komprese znamená, tj. po otevření máme naprosto stejný obrázek bez jakékoliv ztráty kvality, má to své ALE a to ne jedno: -formát GIF můžeme použít pouze na obrázky v barevné hloubce 256 (a méně) barvách - podle uvedených omezení bychom mohli říci, že nám formát GIF k ničemu není. Není to pravda, protože ho lze využít pro grafické prvky (tlačítka aj.) Dá se zprůhlednit některá z barev, takže jsou grafické prvky na ploše -zanedbatelná není ani nízká datová zátěž

•Obrázek se složený z objektů. Každý objekt je definován svými význačnými body a vlastnostmi. Body řídí obrys a tvar objektu. Vlastnosti pak určují které body jsou spojené křivkou, tvar křivky, jaká je barva a tloušťka křivky (plus další možnosti jako styl, zakončení …). atd. •Výhody : –snadná editace obrázku –obvykle menší objem dat –možnost velkých výřezu při stejné kvalitě zobrazení •Nevýhody: –nelze dosáhnou dokonalého přirozeného vzhledu obrázku zobrazujících přirozené prostředí. Základní pojmy: vektorová grafika (kresba)

Skenování obrázků  Fotografii vložíme do skeneru a naskenujeme  Ovladač skeneru se jmenuje TWAIN.  Skenování se většinou nachází v nabídce Soubor: Postup skenování + tři rady: (konkrétní okno se liší dle skeneru)  1. RGB (True Color je 16,7 mil. barev - vhodné na fotografie)  DPI je rozlišení pro tisk ve fotokvalitě na inkoustové tiskárně  3. U tištěných předloh (kromě lesklých fotek donesených z minilabu u všeho) musíme nastavit odstranění tzv. závoje (moaré)

Užitečná tabulka Počet barev v obrázku Potřebné množství bajtů na každý bod 256 barev (stupňů šedi)1B/bod = 8 bitů/bod barev2B/bod = 16 bitů/bod 16,7 mil. barev3B/bod = 24 bitů/bod