Výrobky Z KERAMIKY – metodický postup Vytvoření výukové pomůcky pomocí ICT techniky (příklad –Andílek) Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafický editor GIMP (13)
Advertisements

Autor:Ing. Rudolf Drahokoupil Předmět/vzdělávací oblast:Montáže a opravy Tematická oblast:Montáže Téma:Konstrukční řešení Ročník:2. Datum vytvoření:leden.
Animovaný film Jak na to? Ruční animování pohyblivých částí
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Multimediální svět.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Závěs ze špejlí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Prezentační manažer Kapitola 11.0 (Tisk)
Grafický editor GIMP (13)
Obrázek s motýly Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Balení pro výrobu miminka nebo batolete v košilce
POSTUP KRESLENÍ Meier Miroslav, 2006.
Maňásek - hračka Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Hromadná korespondence
Jak postupovat při tvorbě návrhu obálky do časopisu - Pomůcka pro studenty -
Stojánek na tužky – tři prasátka
Anděl Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST – „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo CZ.1.07/1.400/ Číslo materiálu:
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Registrační číslo CZ.1.07/1.400/
Strašidelné okno.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola Chrastava, náměstí 1. máje 228, okres Liberec.
Podzimní věnec.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, 28923, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI _ VV, DUM 6
Zvířátka z kolíčků Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Digitální učební materiál
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vánoční stromeček Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Motýli a jiný hmyz Autor: Mgr. Petra Zdráhalová Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
EXCEL – tisk a tvorba grafů Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Loutka z papírové ruličky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Luňáčková. Dostupné z Metodického portálu
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Jak vytvořit jednoduchou vránu. Pomůcky:  Tvrdý černý papír A4  Zbytek červeného papíru  Bílou pastelku, obyčejnou tužku  Nůžky  Lepidlo  Šablona.
Dagmar Matúšů ZŠ a MŠ Nedašov. Anotace tento výukový materiál obsahuje pracovní postup výroby krabičky na pastelky formou prezentace Autor Dagmar Matúšů.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): 10. Výroba speciálních tvarových čelistí pro rytecké upínací zařízení Název.
S l u n í č k o Autor : Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15VR-2.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 3. Pomůcky a zásady kreslení Název sady: Technická dokumentace pro 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: David Kranz Název prezentace (DUMu): 9. Výroba ryteckého kladívka Název sady: Rytecké techniky pro zdobení zbraní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Váza ze sklenice od kávy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Grafický editor GIMP (13)
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
KARNEVAL Maska - kašírování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY__III/2__INOVACE__194 Pracovní činnosti KYTIČKY Z PAPÍRU.
VY__III/2__INOVACE__192 Pracovní činnosti Tea Bag Folding Kytička.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Technologie – souřadné systémy CNC strojů
FIMO.
13. Přenášení motivu na materiál pomocí běloby a kopírovacího papíru
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Velikonoční ovečka VY_32_Inovace_04MD-2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
RODOKMEN …vyrob si svůj.
Soustava lineárních nerovnic
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TVOŘÍME Z KERAMICKÉ HLÍNy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Výrobky Z KERAMIKY – metodický postup Vytvoření výukové pomůcky pomocí ICT techniky (příklad –Andílek) Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Autor: Jaromír Janout

Využití ICT techniky při vytváření šablon Využití grafického tablet pro návrh šablony dle zájmu a potřeby pro děti, které nemají zkušenosti s výrobky s keramiky, je vhodné promítnout nejprve na interaktivní tabuli možné hotové výrobky, aby měly představu jaké výrobky je možné vytvořit z hlediska velikosti a podoby. Každý z promítaných obrázků je vhodné okomentovat a uvést např. úskalí při jeho výrobě (složité tvarování, křehkost atp.) autor šablony položí grafický tablet na lavici popř. pevnou podložku na klíně a perem kreslí šablonu. U děti s problematickou motorikou je možné část šablony předkreslit a nechat dokreslit např. jen určité části. V okamžiku dosažení konečné podoby je šablona uložena jako soubor. Tento soubor je poté vytištěn. Pokud to tiskárna umožňuje doporučujeme tisk na tvrdší papír (čtvrtku), popř. je možné tento tisk na tvrdší papír zrealizovat na kopírovacím stroji. Doporučujeme vytisknout min. 2 předlohy pro každé dítě s ohledem na možnost chyby při vystřihování. po vytištění děti šablonu vystřihnou běžným způsobem. v průběhu vlastní práce je pak podoba šablony promítána dataprojektorem na plátno popř. na interaktivní tabuli pro možnost lepší kontroly postupu práce. Po dokončení výroby je možné provést srovnání nakolik je výsledná podoba výrobku šabloně podobná.

Vytvoření šablony bez grafického tabletu: pro děti, které nemají zkušenosti s výrobky s keramiky, je vhodné promítnout nejprve na interaktivní tabuli možné hotové výrobky, aby měly představu jaké výrobky je možné vytvořit z hlediska velikosti a podoby. Každý z promítaných obrázků je vhodné okomentovat a uvést např. úskalí při jeho výrobě (složité tvarování, křehkost atp.) Děti samy nakreslí žádanou podobu výrobku. U děti s problematickou motorikou je možné část šablony předkreslit a nechat dokreslit např. jen určité části. Doporučujeme volit měkkou tužku. V okamžiku dosažení konečné podoby je šablona oscanována a uložena jako soubor. Tento soubor je poté vytištěn. Pokud to tiskárna umožňuje doporučujeme tisk na tvrdší papír (čtvrtku), popř. je možné tento tisk na tvrdší papír zrealizovat na kopírovacím stroji. Doporučujeme vytisknout min. 2 předlohy pro každé dítě. Po vytištění děti šablonu vystřihnou běžným způsobem. V průběh práce je nascanová a zvětšená podoba (funkce zoom) šablony promítána dataprojektorem na plátno popř. na interkativní tabuli pro možnost lepší kontroly postupu práce.

Využití ICT techniky pro dokumentaci výrobního postupu Postup prací je dokumentován pomocí fotoaparátu či kamery, a to v jednotlivých etapách (např. obdobně, jako dále je komentován výrobní postup vybraného výrobku). Pokud je to možné, doporučujeme umístit fotoaparát na stativ popř. volit stále stejné místo pro focení a umístění výrobku na stále stejné místo na pracovní ploše. Každý snímek doporučujeme udělat 2-3 v obdobné pozici a fázi, pro možnost výběru nejkvalitnějšího snímku. V případě, že jsou součástí snímku i děti při práci je nutné mít souhlas zákonných zástupců s uveřejněním jejich podoby ve vzdělávacích materiálech. Při zpracování fotografií je vhodné si jednotlivé snímky očíslovat vzestupnou řadou dle technologie výroby pro možnost pozdější zpracování. Doporučujeme vybrat fotografie a vytvořit si např. „podskupiny“ fotografií, které spolu úzce souvisí a budou využity na 1 listu/stránce/slide. Pro vytvoření materiálů pro výuku doporučujeme použít prezentační software, které umožní jednoduché vkládání obrázků, textů a umožní vytváření jednotlivých stránek s etapami postupu. Na počátku prezentace je vhodné uvést kromě označení výrobního postupu např. i již fotografii jeho finální podoby. Na dalším listě bude přehled potřebného vybavení, pokud je to možné též včetně fotografií s příklady zejména nástrojů či pomůcek, které nejsou zcela běžné. U jednotlivých fází tvorbu je vhodné okomentovat části postupu či využití jednotlivých pomůcek, jakož i např. časy, rozměry atp. V případě očekávaného úskalí v určitém bodě, je vhodné na něj upozornit např. pozor na příliš silnou placku pro vykrajování. Na závěr prezentace je vhodné též přiložit grafickou šablonu výrobku, kterou mohou žáci poté např. využít, pokud nejsou schopni sami si šablonu vyrobit. V samotném průběhu výroby je pak vytvořená prezentace promítána žákům na interaktivní tabuli či prostřednictvím dataprojektu na plátno a ve zvětšené podobě je možné žákům ukazovat dílčí postupy. Po dokončení výroby doporučujeme výrobky žáků vyfotografovat a přidat do prezentace jako konkrétní ukázky pro možnost opakovaného využití v jiných třídách či skupinách.

Příklad vytvořeného vzdělávacího materiálů pro žáky Konkrétní příklad vzdělávacího materiálu pro žáky – výroba keramického andělíčka – viz. dále. Tématicky je vhodné tuto výrobu začlenit do předvánočního období. V závěru prezentace jsou další možné šablony, které mohou sloužit jako podklad pro vytvoření dalších vzdělávacích materiálů Žáci se mohou podílet též na pořizování fotografií z výroby a pokud jsou toho schopni sami vytvořit za dopomoci učitele svou prezentaci (např. využití vlastních fotografií).

POMŮCKY 1) keramická hlína 2) šablona 3) štětec 4) škrábátko 5) nůžky 6) nožík 7) silonová ponožka 8) miska na vodu (šlikr) 9) zásobník na vajíčka 10) miska na vodu 11) špachtli 12) jehlici na pletení 13) podélné latě 14) váleček 15) hadřík

PŘÍPRAVA Připravíme si papírovou šablonu.

Ukrojíme plátek hlíny cca 1,5 cm široký.

Hlínu pořádně propracujeme, nesmí obsahovat žádné bubliny. Zpracovanou hlínu položíme na navlhčený hadr.

Položíme dvě dřevěné latě, pomohou nám udržet stejnou tloušťku vyváleného plátu. Položíme hadr na hlínu.

Pomocí válečku začneme válet hlínu. Odstraníme hadr, hlínu otočíme a opět uválíme.

Vezmeme šablonu, přiložíme na hlínu. Jehlicí, případně jehlou, vykrojíme tvar dle přiložené šablony (můžeme použít i nůž).

Odebereme přebytečnou hlínu tak, aby nám zůstal pouze vykrojený tvar.

Sundáme papírovou šablonu. Hrubý výsledek podle šablony.

Použitím jehlice, jehly nebo nožíku začistíme okraje andělíčka Použitím jehlice, jehly nebo nožíku začistíme okraje andělíčka. Práci nám usnadní i použití vody a hadříku. Okraje pečlivě zahladíme.

Ustřihneme silonovou ponožku a položíme ji na zásobník na vajíčka.

Vezmeme kousek hlíny, zatlačíme ji do zásobníku.

Jehlicí ořízneme přebytečnou hlínu a pomocí vody a rukou ji začistíme.

Vytáhneme silon a opět hlínu zahladíme.

VÝROBA ŠLIKRU Šlikr je lepidlo vytvořené z vody a hlíny.

Vzniklou hlavičku poškrábeme, aby se lepidlo lépe přichytilo. Poškrábeme i tělo andělíčka.

Vzniklou hlavičku namažeme šlikrem (lepidlem). Namazanou hlavičku přichytíme na tělíčko.

Zahladíme nerovnosti (pomocí šlikru a vody).

Použijeme šablonu na křídla Ze zbytku hlíny vyřízneme křídla (možná bude potřeba hlínu znovu vyválet).

Přebytečnou hlínu odřízneme. Pečlivě, pomocí vody a špendlíku, začistíme.

Následuje zdobení dle vlastní fantazie Následuje zdobení dle vlastní fantazie. Pro zdobení použijeme libovolné nástroje, podle potřeby.

OBLIČEJ Na hlavičce vyznačíme obličejovou část

Pomocí špachtle vyrobíme oční důlky, do kterých poté vložíme uválenou keramickou kuličku. Pomocí špendlíku uděláme dvě malé dírky, jako zorničky.

O něco větší vyválená kulička poslouží jako nos. Vyryjeme pusinku.

VLASY Vytvoříme válečky z keramické hlíny (záleží na fantazii, můžeme použít i lis na česnek).

Poškrábeme hlavičku a naneseme šlikr.

Opatrně přikládáme válečky na namazanou část hlavy Opatrně přikládáme válečky na namazanou část hlavy. Postup opakujeme i na druhé straně. Prostřední část našlikrujeme a přidáme další váleček, tím vytvoříme pěšinku.

Můžeme vytvořit i mašličku z válečku hlíny. Vytvoříme dvě kuličky v průměru cca 1cm na ruce.

Poškrábeme ruku, naneseme šlikr a kuličky připevníme. Ruce dále nazdobíme dle vlastní fantazie. Vyznačíme okraje rukávů.

Část zad, kde budou připevněna křídla, poškrábeme a naneseme šlikr.

Křídla umístíme na připravené místo. Vytvoříme kuličku z papíru a vložíme ji pod křidélko. Stejný proces následuje i pro křídlo druhé.

Hotový proces s křidélky. Dále ozdobíme šaty, dle vlastní fantazie.

Vyznačíme obě boty. Vytvoříme tkaničky pomocí malých válečků.

Andělíčka necháme 14 dní schnout na volném vzduchu.

Po vysušení vložíme andělíčka do keramické pece Po vysušení vložíme andělíčka do keramické pece. Pečeme na 1100°C /40 minut. Samotný proces pečení trvá i několik hodin. Po vypečení můžeme andělíčka naglazurovat (nabarvit pomocí glazur). Výrobek lze však nechat přirozený.

HOTOVÝ VÝROBEK

MOŽNÉ VYUŽITÍ

ZDROJE Tvůrcem metodického postupu tj. prezentace a fotografií je Jaromír Janout. Tento produkt je podpořen v rámci projektu ESF, který je spolufinancován EU a státním rozpočtem ČR.