Neverbální komunikace (v podnikové kultuře) Neverbální komunikace obecně Národnostní rozdíly v komunikaci Firemní zvyklosti Ukázky Vojtěch Ouška
Komunikační záměry Ovládnout – manipulativní, mocenský přístup Podřídit se – zdánlivá ztráta se může stát perspektivní výhodou, servilnost Spolupracovat – sjednocovací přístup Přirozené prostředky Naučené (násilné) prostředky
Neverbální komunikace Paralingvistika – přechod mezi verbální a neverbální komunikací (hlasitost, výška tónu, rychlost řeči, intonace, plynulost, chyby) Mimika – výraz obličeje, emocionální stavy, řeč očí Proxemika – oddálení lidí od sebe Haptika – doteková komunikace Posturologie – postoje lidí při vzájemné komunikaci Kinezika – pohybová komunikace Gestika – pohyby rukou při komunikaci Komunikace zevnějškem Komunikace prostředím
Proxemika Vzdálenost, které mají lidé mezi sebou, když něco dělají nebo spolu jednají se nazývá proximitou Sympatická vzdálenost – vzdálenost, kterou přirozeně jedinec volí při jednání s druhými (temperament, národnost, věk) Proxemický tanec – hledání optimální vzdálenosti Zóny – intimní (30cm), osobní (50-120cm), sociální, veřejná Osobní zóna podle národností Blízká: Arabové, Japonci, Jihoameričané, Francouzi, Řekové, Italové Střední: Britové, Švédové, Švýcaři, Němci, Češi, Rakušani Velká: Australané, Novozélanďané Use multiple points, if necessary.
Proxemika – využití Manipulativní, mocenský přístup záměrné porušování zón pro demonstraci převahy, vyššího postavení atd. Sjednocovací přístup pokud si člověk potřebu druhého uvědomuje, může mu při jednání vyjít dřív a udržovat sympatickou zónu protějšku Use brief bullets and discuss details verbally.
Haptika Řeší extrémní přiblížení -stisk, objetí, poplácání podání ruky vzhled ruky – hrdost na svou ruku, hrdost ke své práci hmatový vjem stisku – potvrzuje příslušnost k povolání stupeň suchosti nebo vlhkosti použitá síla stisku délka trvání kontaktu – spíše delší ale ne moc styl uchopení ruky – podřízení, dominantní, spojenecký Využitelné i pro okolí, ne jen mezi aktéry
Haptika - využítí Obrana proti dominantnímu podání ruky Skrytí nabízené ruky do dlaně Uchopení za loket Uchopení za rameno Porušení intimní zóny podávajícího – přitáhnutí ruky Chycení až za zápěstí http://westsidetoastmasters.com/resources/book_of_body_language/chap2.html http://www.youtube.com/watch?v=dkrwUU_YApE http://www.youtube.com/watch?v=QEpCrcMF5Ps#t=0m25s http://www.youtube.com/watch?v=j3roG09O6T4#t=0m40s http://www.youtube.com/watch?v=MI4q7jSrgj0#t=2m20s
Haptika - využítí
Posturologie Držení těla a celkový postoj Zaujetí postoje stejného jako člověk se kterým souhlasíme a naopak http://westsidetoastmasters.com/resources/book_of_body_language/chap12.html
Gestika Doprovázejí nebo nahrazují slovní projev Mávání, posunky, ukazování předmětů pomocí pohyby rukou Falešné vyjadřování upřímnosti Národnostní rozdíly Jižní národy = divoká gestikulace rukou Britové = minimální gestikulace Arabové = gestikulace celým tělem http://westsidetoastmasters.com/resources/book_of_body_language/chap5.html http://www.youtube.com/watch?v=MwyPMC0PV_Y#t=1m24s
Gesta při obchodním jednání Zaťatá pěst – agresivní naladění Bariéra - ne zcela souhlasí Zájem Nesouhlas Jak to jen říct? Zlost
Komunikace zevnějškem Oblečení, účes, líčením, voněním Snaha získat výhodnější pozici životní úrovní – oblečení, mobily, dovolené, auta (úspěch rodí úspěch) vkus, originalita, nekonformnost sexuálními projevy http://westsidetoastmasters.com/resources/book_of_body_language/chap15.html
Komunikace prostředím Pracovní prostředí: kanceláře x openspace Určování času schůzek – kdo se musí podřídit Orientace stolu Otevřené dveře kanceláře Firemní image, styl firmy, vizitky Adresa, vozový park, budovy Nábytek a vnitřní vybavení
Komunikace prostředím Sezení a stání u stolu Před nadřízeným musíte stát a nemáte židli Nadřízený sedí za stolem a vaše židle je v prostoru Kde u stolu sedět http://westsidetoastmasters.com/resources/book_of_body_language/chap17.html
Kulturní rozdíly - dary V západních zemích více tykání a oslovení jménem Dary načasování předání – před jednáním (úplatek?), po jednání hodnota daru typ daru – kniha (moudrost), umění (vkus), technika (pokrok) Jiné chápání barev Červená Čína – znak prosperity Franci a Anglie - mužnost Oblečení na schůzku – v Asii i žena spíš oblek
Literatura Analýza vnitrofiremní komunikace v multikulturní společnosti - Bc. Šárka Sehnalová Komunikace v řízení - Ing. Jiří Fiedler/Ing. Jana Horáková Komunikace v řízení – PhDr. Emilie Franková, Ph.D. Mezikulturní rozdíly v neverbální komunikaci v mezinárodním obchodním jednání - Kateřina Burianová